Visai neseniai valstybinė Lenkijos kompanija „Electromobility Poland“ pristatė pirmąjį šalyje sukurtą elektromobilį „Izera“. Tačiau mūsų kaimynės kelionė įsitvirtinti labai rizikingoje ir labai brangioje pasaulinėje elektromobilių rinkoje tik prasideda – jei išvis kada prasidės, konstatavo portalas „Politico“.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
„Teisės ir teisingumo“ (PiS) partijos vadovaujama Lenkijos vyriausybė jau kurį laiką bando pristatyti ir įgyvendinti grandiozinius technologinius ir infrastruktūrinius planus – nuo naujo kanalo į Baltijos jūrą kasimo iki naujo kelto statybų apmirusiose šalies laivų statyklose ar vieno didžiausių visame žemyne oro uostų atidarymo centrinėje Lenkijoje.
Tačiau visi šie su didelėmis fanfaromis paskelbti planai labai greitai susidurdavo su rimtomis finansinėmis, logistinėmis ir kitokiomis problemomis. Elektromobilių pramonės sukūrimas nėra išimtis.
2016 m. Lenkijos premjeras Mateuszas Morawieckis paskelbė, kad iki 2025 m. šalyje važinės 1 mln. elektromobilių. Tačiau jis tikrai nenori, kad šios transporto priemonės būtų kuriamos užsienio kompanijų. Būtent todėl šalies valdžia sukūrė valstybinių energetikos įmonių finansuojamą „Electromobility Poland“.
Tačiau po 5 metų M. Morawieckio vizijos ir svajonės yra toli nuo realybės. Pasak Lenkijos elektromobilių ir alternatyvių degalų asociacijos (PSPA), šiuo metu šalyje tėra tik 6837 elektromobiliai ir kiek daugiau nei 5434 prijungiami hibridiniai automobiliai. Lenkijoje yra tik 1194 įkrovimo stotelės, palyginus su kaimyninėje Vokietijoje esančiomis 27 tūkst.
Nepaisant šių gan liūdnų skaičių, M. Morawieckis praėjusią savaitę pristatė demonstracinį pirmąjį Lenkijos elektromobilį „Izera“, pavadintą pagal upę netoli Čekijos sienos. „Electromobility Poland“ ketina pradėti šios transporto priemonės gamybą 2023 m. ir per pirmus metus parduoti apie 60 tūkst. vienetų, pardavimams galiausiai išaugant iki 100 tūkst. automobilių per metus.
Kirtimasis su realybe
Tokio neįprasto Lenkijos vyriausybės optimizmo, deja, nesupranta ekspertai – pasak jų, tai yra beveik neįmanoma.
„Po trejų metų „Izera“ įžengs į daug konkurencingesnę rinką, kurioje gamintojai – visos puikiai žinomos automobilių kompanijos – jau bus išleidusios po porą naujų modelių“, – teigė PSPA rinkų informacijos tarnybos vadovas Janas Wisniewskis.
Pasak automobilių rinkos analitinės kompanijos „Samar“ vadovo Wojciecho Drzewieckio, be sukurto parodomojo modelio, kol kas Lenkija neturi nieko, kad galėtų tinkamai pasiruošti galimiems iššūkiams.
„Niekas nesiginčija, kad elektromobilio dizainas yra puikus, tačiau realybėje reikės per labai mažą laiką įveikti daugybę problemų. „Electromobility Poland“ teigia, kad jie gamybą pradės per 3 metų. Tačiau jau visiškai veikiantiems automobilių gamintojams reikia bent 5–7 metų, kad pristatytų naują modelį į rinką“, – teigė ekspertas.
Viena esminių „Izeros“ projekto problemų yra ta, kad ji neturi tam skirtos gamyklos.
„Mes šnekame apie milijardus eurų išlaidų, kurias teks patirti „Electromobility Poland“ jiems statant „Izeros“ gamyklą nuo nulio“, – teigė J. Wisniewskis.
Palyginus automobilių giganto „Volkswagen“ (VW) prieš 4 metus pastatyta gamykla Lenkijoje atsiėjo apie 1 mlrd. eurų. Ji visai neseniai pradėjo gaminti elektrines krovininio furgonų „Crafter“ versijas. VW planuoja iki 2024 m. išleisti dar 33 mlrd. eurų į elektromobilių gamybą, kad iki 2029 m. pristatytų 75 naujus modelius ir parduotų dar 26 mln. naujų transporto priemonių.
Šios sumos, palyginti su „Electromobility Poland“, yra iš kitos visatos. Kompanijos steigiamasis kapitalas siekia 70 mln. zlotų (apie 16 mln. eurų), kuriuos sunešė pagrindiniai dalininkai – Lenkijos valstybinės energetikos kompanijos PGE, „Tauron“, „Energa“ ir „Enea“.
„Electromobility Poland“ turės konkuruoti su automobilių gamintojais, kurie jau turi visas reikiamas žinias, gilias kišenes ir jau įsitvirtinusius prekės ženklus, kuriuos klientai žino ir jais pasitiki“, – teigė J. Wisniewskis.
Kita esminė problema dėl „Izeros“ projekto – prekybos ir paslaugų tinklo įsteigimas. Taip pat kompanija turės pasirinkti, iš kur pirkti naujajam automobiliui reikalingą važiuoklę ir variklį.
Viskas su laiku
„Electromobility Poland“ teigia, kad visi reikalingi procesai yra jau vykdomi.
„Svarbiausias šiuo metu esantis dalykas yra tolimesnis projekto finansavimo didinimas, kuris leistų įsigyti reikiamą platformą ir pradėti statyti gamyklą“, – teigė „Electromobility Poland“ komunikacijos vadovas Pawelas Tomaszekas.
Kompanijos atstovas pridūrė, kad būsimoji gamykla bus statoma šalies sunkiosios pramonės šerdyje Silezijoje, nors dar nėra tiksliai žinoma kur.
„Šiuo metu yra tvarkomi teisiniai reikalai dėl nekilnojamojo turto įsigijimo“, – teigė P. Tomaszekas ir pridūrė, kad kompanijai yra reikalingas papildomas finansavimas užbaigti reikiamus susitarimus.
Prakalbus apie prekybos tinklą, atstovas tvirtino, kad „tinklas bus pigus“.
„Bus įsteigti specialūs salonai, kuriuose klientas galės sužinoti apie automobilius, tačiau visos reikalingos konfigūracijos ir užsakymas vyks internetu. Bus įsteigti ir papildomi salonai klientams, kurie dar nėra pasirengę visą užsakymą atlikti internetu“, – teigė P. Tomaszekas.