Visuomenėje dažnai diskutuojama apie specialiųjų poreikių turinčius moksleivius ir studentus: apie jų geresnį integravimą, specialiai pritaikytas programas ir sąlygas. Tačiau ar kada susimąstome, kad ypač talentingi jaunuoliai ar tie, kurie vis neatranda savęs – taip pat turi specialiųjų poreikių, kurių nepatenkinus, jų žvaigždė gali taip ir nesužibėjusi – užgesti?
Asociatyvi „Unsplash“ nuotr.
Kauno technologijos universiteto Cheminės technologijos fakulteto (KTU CTF) trečiakursė Simona Kiškytė įsitikinusi – moksleiviui ar studentui, kuris turi išskirtinių gabumų tam tikroje srityje, nors ir nereikia išskirtinio dėmesio mokymo rezultatams pasiekti, svarbi pagalba mentorystės principu: konsultavimas, nukreipimas tinkama linkme, supažindinimas su galimybėmis, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Tuomet žmogus, turėdamas laisvę rinktis, pats galės gilintis į jam įdomius dalykus. Žinoma, jis vis dar susidurs su iššūkiais, tačiau įvairius įgūdžius galės ugdyti žinodamas, kur, iškilus klausimams, visuomet gali kreiptis pagalbos“, – tikina S. Kiškytė, šiuo metu studijuojanti cheminę technologiją ir inžineriją.
Pati Simona jau ne vienerius metus naudojasi universiteto suteikiama galimybe turėti tyrimų mentorių. Padedama savo tyrimų mentorės – chemijos mokslų daktarės Marytės Daškevičienės, mergina sintetina organinius puslaidininkius saulės elementams.
„Įsitraukti į tyrimų mentorystę nusprendžiau, nes labai norėjau įgyti darbo laboratorijoje patirties. O jau besigilindama į šią sritį supratau, kad mokslas tikrai nėra nuobodus ir net mažiausias pasisekimas, ypač jei norimo rezultato buvo siekiama ilgai, gali atnešti daug džiaugsmo“, – sako šiaulietė S. Kiškytė.
Nuo studijų pradžios – darbas su pripažintais mokslininkais
Studentė tikina, kad ją mokslo srityje žavi pats darbo principas: tam, kad būtų galima atlikti bet kokį tyrimą, reikia ieškoti daug informacijos, skaityti straipsnius, planuoti darbus, o juos atlikus – analizuoti, sisteminti, aprašinėti gautus rezultatus, juos pristatinėti visuomenei.
„Tai tikrai nėra monotoniškas darbas, kuriam atlikti pakanka vienos srities žinių ir įgūdžių. Be to, gauti rezultatai gali prisidėti prie technologijų ar kokios kitos srities pažangos“, – teigia S. Kiškytė.
Dirbdama laboratorijoje Simona sintetina organinius puslaidininkius saulės elementams. Šioje mokslo grupėje susintetinti organiniai junginiai taikomi perovskiniuose saulės elementuose, pavyzdžiui, kaip skyles transportuojančios medžiagos (angl. Hole transporting materials, HTM).
„Jau nuo pat mentorystės pradžios, dar neturint daug patirties, buvo įdomiausia susipažinti su visais laboratorijos darbais, taikomais metodais. Jų įvaldymas, tinkamas užduočių atlikimas yra nemažas iššūkis, reikalaujantis laiko ir praktikos. O vėliau – ir pačios analizės atlikimas, jos metu gautų duomenų interpretavimas“, – tyrimų užkulisiais dalijasi studentė.
Greitesnis ir produktyvesnis tikslų siekimas – dirbant ne vienam
Simonos nuomone, moksleiviams ar studentams, kurie patiria mokymosi sunkumų, reikia padėti perprasti dalykus, kurių jie nesupranta, o greičiau viską perprantantiems – suteikti visas priemones gilinti žinias ar tobulinti kitus gebėjimus savo tempu.
„Svarbu nepalikti jų vienų, gilintis į tam tikrą sritį, ir vis padrąsinanti, – teigia S. Kiškytė. – Bendradarbiavimas atliekant įvairias užduotis gali atnešti daug naudos – tuomet mokomasi ne tik iš knygų, bet dalinamasi patirtimi ir žiniomis su kitais, gaunama patarimų, pastebėjimų, ką galima atlikti geriau“.
Tyrimai rodo, kad mentorystės nauda – nepaneigiama: bendradarbiavimas su mentoriais gali lemti didesnes galimybes ir sėkmę kopiant karjeros laiptais, o ir patiems mentoriams tai naudinga patirtis, didinanti pasitikėjimą savimi. Net 97 proc. turinčiųjų mentorių tikina, kad tai vertinga patirtis, o 88 proc. išbandę mentorystės programas, vėliau įsitraukia į naujas programas ar patys tampa mentoriais.
Anot Simonos, nors kito žmogaus požiūris į tą pačia situaciją ar sprendžiamą problemą gali būti visiškai kitoks, tai gali padėti viską įvertinti objektyviau.
„Žinau, kad dirbant su kitais gali kilti ir įvairių iššūkių, tokių kaip nesutarimai, darbų neatlikimas, sutartų datų nesilaikymas, bet tikiu, kad jie nėra neįveikiami, o bendradarbiavimo įgūdžiai gali būti išsiugdomi. Tikslų siekimas kartu su pakeleiviais gali padėti juos pasiekti ne tik greičiau ir lengviau ar pasiekti geresnių rezultatų, bet ir leisti daug ko išmokti – svarbu norėti priimti visas patirtis ir mokytis iš jų“, – sako KTU studentė.