Beveik trečdalis Lietuvos interneto naršytojų nors kartą įsigijo prekių ar paslaugų pasauliniame tinkle. Tai parodė tarptautinis elektroninės komercijos tendencijų tyrimas, kurį Lietuvoje atliko tyrimų bendrovė „Gemius Baltic“ ir interneto reklamos kompanija „TradeDoubler“.
18 proc. apklaustųjų, nors kartą pirkusių elektroninėje erdvėje, teigė, jog internetu apsiperka kartą per mėnesį ar dažniau. Tuo tarpu 38 proc. internetinių parduotuvių ar aukcionų klientų prekių ar paslaugų įsigyja keletą kartų per metus, o likusieji dar rečiau. Visgi beveik pusė (44 proc.) pirkėjų pasiryžę ateityje apsipirkinėti internete žymiai dažniau.
„Elektroninės prekybos augimą paspartintų žmonių požiūrio į apsipirkimą internete pokyčiai. Tam reikėtų užtikrinti elektroninių parduotuvių saugumą, pagerinti paslaugų kokybę, teikti vartotojams daugiau informacijos apie prekes ir paslaugas. Pusė respondentų, kurie yra girdėję apie galimybę pirkti internete, baiminasi dėl el. komercijos saugumo, penktadalis mano, jog pirkimas internete yra sudėtingas“, – teigia „Gemius Baltic“ pardavimų vadovė Jolita Reidman.
Interneto parduotuvėse lietuviai dažniausiai perka knygas, kompaktinius diskus ir filmus – šias prekes įvardino 43 proc. interneto parduotuvių pirkėjų. Kelionių bilietus užsisako 35 proc. pirkėjų, šiek tiek mažiau (28 proc.) įsigyja bilietus į kiną ar teatrą.
„Svarbu atkreipti dėmesį į tai, jog tam tikras prekių grupes vartotojai yra labiau linkę įsigyti internetu ir vis rečiau jas perka tradiciniais būdais. Tarp tokių pirkinių paminėtini bilietai į renginius, taip pat aviabilietai ir kelionės. Galima prognozuoti, kad ateityje šių paslaugų vartotojai ieškos išimtinai internete“, – mano „TradeDoubler“ atstovybės Lietuvoje vadovas Renatas Jakubonis.
Anot jo, tyrime konstatuojama, kad internetas daro nemažą įtaką vartotojų elgsenai. Pavyzdžiui, tik 2 proc. respondentų nurodė, kad informacijos apie mobiliuosius telefonus ieško spaudoje, o 37 proc. teigė tam naudojantys internetą. Atitinkamai informaciją apie keliones spaudoje randa 4 proc. respondentų, tuo tarpu 43 proc. respondentų pagrindiniu tokios informacijos šaltiniu tampa internetas. Panašios tendencijos vyrauja ir informacijos apie kompiuterius, foto įrangą, finansines paslaugas, knygas, buitinę techniką paieškoje.
Tyrimo metu nustatyta, kad internete Lietuvos vartotojai daugiausiai ieško informacijos apie lėktuvų, traukinių ir autobusų bilietus (52 proc.), kelionių pasiūlymus (43 proc.), kino ir teatro bilietus (37 proc.), mobiliuosius telefonus (37 proc.) bei kompiuterinę techniką (35 proc.).
Remiantis tyrimo duomenimis, galima prognozuoti tolesnį el. komercijos populiarėjimą Lietuvoje: net 63 proc. žmonių, kurie niekuomet nepirko internetu, tvirtina svarstę tokią galimybę. Paklausti apie ketinimus pirkti internetu ateityje, 10 proc. teigia jau apsisprendę pirkti, o 36 proc. sako veikiausiai tai darysią. Tik 6 proc. yra nutarę visai nesinaudoti el. komercija.
Tarptautinį elektroninės prekybos tyrimą interneto tyrimų bendrovė „Gemius SA“ atliko aštuoniose Vidurio ir Rytų Europos šalyse: Lietuvoje, Čekijoje, Vengrijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Rumunijoje, Rusijoje ir Ukrainoje. Mūsų šalyje tyrimo tikslais praėjusių metų gruodžio mėnesį buvo apklausta 1420 interneto naršytojų, vyresnių nei 15 metų.