Ar galima nusipirkti laimės spekuliatyvaus dizaino parduotuvėje? O gal įmanoma reguliuoti savo smegenis pagal poreikį? Norėtumėte pasipuošti juvelyriniais dirbiniais, pagamintais iš vištų kiaušinių lukštų? Vilniaus dailės akademijos parodų salėje „Titanikas“ apdovanoti „Jaunojo dizainerio prizu“ geriausi šių metų dizaineriai ir atidaryta darbų paroda.
Nuotr. autorius: Tomas Kapočius.
Stipriai išsiskyrė komunikacijos dizainas
Konkurse gali dalyvauti visi dizaino studijas šiais metais baigę studentai iš visos Lietuvos. Kai kurios mokslo institucijos dėl nuotolinio mokymosi karantino metu studentų baigiamųjų darbų ginimą nukėlė į vasaros pabaigą, tačiau nepaisant buvo pateikta 41 paraiška.
„Ankstesniais metais paraiškos pasiskirstydavo beveik vienodai per visas kategorijas. Šiais metais daugiausiai paraiškų buvo iš komunikacijos dizaino kategorijos. Tai rodo, kad rinka kinta, atsiranda stiprių žaidėjų ne tik tarp mados ar produkto kūrėjų. Norime, kad šis konkursas jauniems dizaineriams taptų geru tramplynu į ateitį, kad jie sugebėtų ne tik kurti, bet ir komercializuoti savo kūrybą“, – pasakoja Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centro direktorius Marius Urbanavičius.
Daugiausiai, 34 paraiškas, pateikė Vilniaus dailės akademijos Vilniaus fakulteto studentai. Taip pat sulaukta konkurso dalyvių iš Telšių bei Kauno fakultetų. Gautos dvi paraiškos iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto ir Vilniaus dizaino kolegijos.
Išrinkti geriausi darbai bus eksponuojami parodoje
Iš viso buvo išrinkti keturi pagrindinio prizo nugalėtojai, apdovanoti 1 000 eurų premija, bei keturi papildomo prizo nugalėtojai, kuriems šiais metais prizus, įsteigtus įgyvendinant bendradarbiavimo su Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba susitarimą, įteikė Lietuvos Respublikos Valstybinis patentų biuras. Taip pat diplomais apdovanoti publikos išrinkti geriausi dizaineriai.
Pagrindinį komunikacijos dizaino prizą laimėjo Eglė Kirlytė su spekuliatyvaus dizaino laimės parduotuve „Jei tik galėčiau“, kurioje žmogus yra kviečiamas išbandyti nusipirkti laimę, tačiau už ją turi sumokėti septynias valandas savo brangaus gyvenimo laiko.
Nuotr. autorius: Tomas Kapočius.
Papildomą komunikacijos prizą laimėjo Ada Rotomskytė su spekuliatyvaus dizaino projektu „Neuru: dirbtinis intelektas“. Interaktyvios patirties metu stebėtojas gali „valdyti“ savo smegenų motorikos ir sensorikos centrus, kognityvinius sugebėjimus, nuotaikas ir net kaitalioti asmenybės bruožus.
Publikos prizą laimėjo Elena Motiejūnaitė su virtualios realybės instaliacija „Užmirštas miškas“.
Pagrindinis mados dizaino prizas skirtas Liepai Aliukaitei už eksperimentinę – meninę kolekciją „Imprint Nr.1“, kurioje ieškant naujų meninių išraiškų, kvestionuojamos žmogaus sau sukurtos galimybių ribos, atskleidžiami dar neišnagrinėti kūrybiniai laukai. L. Aliukaitei taip pat atiteko ir publikos prizas. Papildomas mados dizaino prizas atiteko Ievai Laskevičiūtei už juvelyrikos kolekciją „Perkrauti (reload) akmenys“, kurioje nagrinėjama karbonatų klasės akmenų kalcito, aragonito, dolomito ir vištos kiaušinių lukštų santykis.
Pagrindinis produkto dizaino prizas skirtas Viliui Vaurai už artimųjų saugos sistemą „Familink“, kuri sujungia žmones ir specialiąsias tarnybas bei padeda fiksuoti reikšmingą įvykių informaciją, prisitaikydama prie individualių vartotojų poreikių. V. Vaurai taip pat atiteko ir publikos prizas.
Papildomas produkto dizaino prizas skirtas Paulinai Bradūnaitei už taktilinį muzikos grotuvą „Žaltys“, kurį gali naudoti kurtieji. Prietaisą gali naudoti tiek girdintys, tiek neprigirdintys, tiek kurtieji asmenys. Negirdimi muzikos dažniai nešiotojui ištransliuojami per vibracijas į stuburą.
Pagrindinis dizaino tyrimų prizas skirtas Justinui Dadonui už judėjimo ir skaitmeninės gamybos įgalintą atvirą dizainą „Pasidaryk-pats“ bei sukurtą spausdintų modulinių detalių sistemą „Oli“.
Papildomas dizaino tyrimų dizaino prizas atiteko Gretai Ūbaitei už perdirbto drabužio pritaikomumo galimybes bei meninės erdvės konceptą „Muted“. Publika savo prizą skyrė taip pat G. Ūbaitei.
Laimėtojų darbai bus pristatomi virtualiame festivalyje
VDA Dizaino inovacijų centro viena iš misijų – padėti dizaineriams įsitvirtinti rinkoje ir pristatyti save kaip profesionalus. Lietuvoje „Jaunojo dizainerio prizo“ parodą bus galima aplankyti iki liepos 25 d. Vilniaus dailės akademijos parodų salėje „Titanikas“. Vėliau laimėtojų darbai pirmą kartą kelsis į tarptautinį „Dezeen“ virtualų dizaino festivalį. Vienoje žymiausių dizaino ir interjero „Dezeen“ platformoje geriausius šių metų darbus pamatys naujausiomis tendencijomis besidomintys žmonės iš viso pasaulio. „Dezeen“ prenumeratoriai sulauks naujienlaiškių, pristatančių Lietuvoje sukurtus projektus.
Pagrindinį komunikacijos dizaino prizą laimėjusi Eglė Kirlytė taip pat laimėjo galimybę savo darbą pristatyti lapkričio mėnesį Barselonoje vyksiančiame studentų konkurse „Art directors club of Europe“.
Šiais metais komisiją sudarė ir darbus vertino praėjusių konkursų laureatai: dizaineris Arūnas Sukarevičius, dizaineris ir verslininkas Ignas Survila, menininkė, dėstytoja bei grafikos dizainerė Monika Janulevičiūtė, grafikos dizaineris Domas Mikšys, drabužių kūrėja Liucija Kvašytė, drabužių dizainerė Morta Nakaitė ir LR valstybinio patentų biuro direktorės pavaduotoja Lina Mickienė.