Koronaviruso pandemija privertė verslą skaitmenizuotis ir ieškoti naujų kelių pas vartotojus. Pirkimo įpročiai taip pat pasikeitė, o e. komercija vos per kelias karantino savaites Lietuvoje pasiekė lygį, kuris anksčiau buvo prognozuotas po 3 ar daugiau metų. Stiprėjant ekonominei recesijai, verslo laukia nauji iššūkiai, todėl bendrovėms toliau reikės greitos reakcijos ir pagalbos prisitaikyti prie pokyčių, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi nuotr. Pixabay.com
Apie tai Lietuvos verslo forume kalbėjo VšĮ „Versli Lietuva“ surengto internetinio seminaro apie iniciatyvą „Internete karantino nėra“ dalyviai.
Ekonomikos ir inovacijų viceministro Elijaus Čivilio teigimu, karantinas paskatino Lietuvos verslą ieškoti naujų būdų, kaip išgyventi. Anot jo, nors prisitaikyti prie naujų sąlygų pavyko nemažai daliai įmonių, tikrieji iššūkiai dar laukia prieš akis.
„Žmogus žiūrėdamas televizorių ir valgydamas traškučius negali pereiti prie sveiko gyvenimo būdo – jam reikia sąlygų, kurios tai paskatintų. Koronaviruso pandemijos sukelta krizė tapo būtent tokiu katalizatoriumi, privertusiu verslą skaitmenizuotis – sveikinu tuos, kuriems pavyko sėkmingai prisitaikyti, tačiau nors Lietuvos verslo pradžia gera, daryti galutines išvadas yra per anksti. Paruošti planą, susikurti struktūrą yra lengva, bet gerokai sunkiau jį įgyvendinti ir vystyti“, – seminaro metu kalbėjo E. Čivilis.
Transformacija į e. prekybą – sudėtingas uždavinys
Jonas Jarmolavičius, kompanijos „PaperSeal“ vadovas ir „Versli Lietuva“ iniciatyvos „Internete karantino nėra“, padedančios įmonėms perkelti savo prekybą į internetą, mentorius, teigė, kad stiprėjanti e. prekyba yra itin naudinga Lietuvai: „Naujame pasaulyje e. prekyba yra tikras išsigelbėjimas arba net nauja norma – visi skaitmeniniai kanalai ne tik suteikia galimybę verslams išsilaikyti, bet ir padeda skaitmenizuoti verslą. Tai – sudėtingas uždavinys, nes reikia ne tik galvoti apie kainodarą, prekių aprašymus, bet ir apie sklandžiai veikiančius įmonių procesus. Šis laikotarpis turės teigiamų pasekmių tiems, kurie gali greitai reaguoti ir prisitaikyti.“
Didžiausios prekybos internetu Baltijos šalyse bendrovės „Pigu“ generalinis direktorius Dainius Liulys seminaro metu pasakojo, kad šiandien nepatyrusiems e. prekyboje verslams yra trys didžiausi iššūkiai: patrauklus prekės aprašymas, prekių likučio užtikrinimas ir atidus bei taisyklingas prekių supakavimas.
„Mes tapome pirmąja didesne e. prekyviete Baltijos šalyse, kuri lokaliam verslui pasiūlė pardavinėti savo produkciją per vietos rinkose veikiančią platformą. Nebuvo sunku pastebėti, kad įmonės pas mus atėjo nepasiruošusios ir nesuprantančios, kiek reikia įdėti pastangų, norint sėkmingai prekiauti internetu. Mes dalijamės savo patirtimi su jaunais, į e. prekybą ateinančiais verslais ir padedame jiems žengti pirmuosius žingsnius – pagelbėjame su prekių aprašymais, patariame, kaip užtikrinti sklandų verslo funkcionavimą“, – pratęsė D. Liulys.
Verslas – lankstesnis už valstybes
E. Čivilio teigimu, karantinas – neapibrėžtas laikotarpis, o pasaulis po koronaviruso pandemijos taps visiškai kitoks.
„Naujas verslo pasaulis nebus apribotas tokių sąvokų kaip sienos ar šalys – jis bus paremtas naujausiomis technologijomis ir vartotojų preferencijomis. Šį pasaulį suvaldyti pasenusiais įrankiais bus labai sudėtinga – valstybės modelis yra konservatyvus ir lėtas, o verslas prie naujų pokyčių prisitaiko greičiau ir daug lanksčiau“, – teigė Ekonomikos ir inovacijų viceministras.
Tam antrino ir J. Jarmolavičius: „Turime ruoštis naujam pasauliui, kuriame žmonės norės prekės iš bet kurio pasaulio kampelio. E. prekybos perspektyvos šiuo metu yra milžiniškos, todėl tikiuosi kad ši krizė taps savotišku tramplinu, paskatinsiančiu mūsų tobulėjimą.“
Kaina taps kertiniu faktoriumi
D. Liulys užsiminė, kad su panašia situacija kaip ir šiandien, „Pigu“ buvo susidūrusi dar 2009–2010 m. krizės metu, ir tuo metu jauną e. prekybos verslą Lietuvoje tai kaip tik paskatino augti. Tiesa, dabartinė krizė prasidėjo kitaip – pačioje pradžioje perkamoji gyventojų galia buvo didelė, tačiau buvo apribota pasiūla, palikusi vartotojams tik vieną prekybos kanalą – e. prekybą.
„Ne tik verslas, bet ir žmonės buvo priversi keisti savo įpročius. Ateityje vienu esminių faktorių, nulemsiančių verslo prekybos sėkmę internete, taps kaina – ekonomikai lėtėjant ir didėjant nedarbui, gyventojai bus vis jautresni kainai, juo labiau, kai vienu mygtuko paspaudimo galima apsilankyti daugybėje skirtingų puslapių ir išsirinkti pigiausią prekę – internete keliauti milžiniško atstumo iki kito prekybos tinklo nereikia“, – sakė „Pigu“ vadovas.
Verslo skaitmenizavimui sutelkta pagalba
Kad Lietuvos verslui būtų lengviau, greičiau ir paprasčiau žengti į e. prekybą ir skaitmenizuoti verslą VšĮ „Versli Lietuva“ pirmąją karantino savaitę inicijavo pagalbos verslui iniciatyvą „Internete karantino nėra“, kurios dėka verslas galėjo greitai gauti reikiamas žinias ir įgyti reikiamas kompetencijas šiai transformacijai.
„Nesame agentūra, kuri dalina pinigus, esame agentūra, kuri daliname meškeres ir išmokome, kaip ir kokias žuvis konkrečiam verslui tikslingiausia gaudyti. Todėl ir prasidėjus COVID-19 pandemijos sunkmečiui nebuvo priežasties, kodėl neturėtume verslui toliau dalinti meškerių, nors visi sakė, kad labiausiai reikia pinigų. O ir pats verslas jau pirmąją karantino savaitę į mus pradėjo kreiptis visai kitais klausimais – ne verslo pradžios ir plėtros, o verslo transformacijos: kaip užsidarius fizinei parduotuvei persikelti į internetą, kaip susikurti e. parduotuvę, ką su ja daryti susikūrus, kaip pritraukti pirkėjus, kaip komunikuoti internete, kokias skaitmenines rinkodaros priemones pasirinkti ir pan.“, – sako Daina Kleponė, „Verslios Lietuvos“ generalinė direktorė.
Pasak D. Kleponės, e. komercija – verslo plėtros galimybė, apie kurią dar ir iki karantino Lietuvos verslui „Versli Lietuva“ organizavo renginius, mokymus, bet ji niekada nebuvo tokia karšta ir aktuali kaip šiuo laikotarpiu, kai e. prekyba liko vieninteliu pardavimų kanalu. Verslui tai buvo didžiulė paskata transformacijai ir mes matome, kad ji sėkmingai vyksta.
Per pirmąjį mėnesį po vienu domenu „Versli Lietuva“ subūrė jau virš 1000 Lietuvos e. parduotuvių, prie iniciatyvos prisijungė per 110 profesionalų, kurie tapo skaitmenizuotis norinčio verslo mentoriais, savo pagalbą, ypatingas nuolaidas ar net nemokamas paslaugas Lietuvos e. parduotuvėms pasiūlė virš 20 partnerių. Toliau tęsiamas užsiregistravusių e. parduotuvių žinomumo didinimas, e. mentorystės programa, e. komercijos rinkodaros mokymai. Kiekvienas norintis gali bet kada prisijungti ir gauti reikiamas meškeres kaip įrankius sėkmingam savo verslo skaitmenizavimui.