Vos prieš porą savaičių Lietuvoje, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, paskelbus karantiną šalies mokyklos buvo uždarytos, o mokytojams buvo rekomenduota ieškoti būdų nuotoliniam pamokų organizavimui.
Kauno ir Vilniaus miestuose žinomos dvylikametės mokyklos „Erudito licėjus“ steigėjas ir vadovas doc. dr. Nerijus Pačėsa į naująjį gyvenimo būdą bei pasaulyje kuriamą precedentą žvelgia pozityviai: „pasibaigus šiai situacijai visi būsime paaugę, atsinaujinę ir dar labiau sustiprėję. Mūsų mokykloje taikoma skandinaviškoji integruoto ugdymo metodika jau kurį laiką buvo peržiūrima papildant galimybe mokyti(s) nuotoliniu būdu, todėl karantinas mūsų nesustabdė, o atvėrė naujas galimybes ilgai brandintos idėjos įgyvendinimui“.
Asociatyvi nuotr. Pixabay.com
„Pastarąsias dvi savaites mokslai Erudito licėjuje nenutrūkstamai vyksta toliau, darbų apimtys tik dar labiau išaugo. Todėl šeimų pageidavimai prisijungti prie mokyklos bendruomenės nuotoliniam ugdymui(si) šiuo periodu mums yra geriausias veiklos įvertinimas ir komplimentas“, – sako N. Pačėsa ir dalinasi patirtimi, į ką svarbu atkreipti dėmesį mokykloms, kurios jau šį pirmadienį priima iššūkį tapti kuriamo precedento dalimi.
Akivaizdu – šis periodas naujas visiems: mokytojams, mokiniams, tėvams. Visiems kyla iššūkiai, nes reikia išmokti veikti visiškai naujoje aplinkoje. Aplinkoje, kurioje veikia kiti informacijos pateikimo ir apsikeitimo būdai, reikalingi nauji įgūdžiai įvaldyti technologinius sprendimus, formuojasi neįprasti bendravimo principai, kurie reikalauja kitokios disciplinos ir susitarimų. Tad norint, jog nuotolinis ugdymas vyktų sklandžiai ir kokybiškai, būtina suvokti, jog valdome ne tik informacinių technologijų sprendimus, bet ir kitus, ypatingai reikšmingus veiksnius.
Informacinių technologijų (IT) sprendimai
Technologinė platforma turi būti patogi ir paprasta, nes ja naudojasi skirtingų kartų, įpročių bendruomenė: mokytojai, mokiniai nuo priešmokyklinuko iki 12-oko, tėvai. Erudito licėjuje radome efektyvius sprendimus derindami mokymosi turinio dalijimosi ir apsikeitimo platformą su pamokos tiesioginės transliacijos sprendimais bei greitos neakivaizdinės komunikacijos būdais. Taip pat labai svarbu, jog naudojama sistema nebūtų perkrauta ir veiktų kuo stabiliau. Štai keli tokių sistemų pasirinkimai – Elektroninis dienynas („MySchool“), „Seesaw“, „Google classroom“, „Moodle“.
Komunikacijos kanalų strategija
Jau dvi savaites organizuodami pamokas nuotoliniu būdu pastebime, jog svarbu iš anksto numatyti dviejų tipų kanalus:
- Greitajai komunikacijai – priminimui apie pamoką ar tam atvejui, jeigu pagrindinis kanalas nustotų funkcionuoti.
- Gyvajai komunikacijai pamokos metu – mokytojo dėstymui, mokinių komentarams, skaidrių ir lentos demonstravimui.
Šioms funkcijoms atlikti puikiai tinka „Hangouts Meet“, „Zoom“, „Messenger“, „Viber,“ „Whatsapp“, „Skype“, ar kitos programos.
Užduočių formulavimas
Užduotys moksleiviams turi būti suformuotos kuo aiškiau. Tokiu atveju, net ir nutrūkus gyvam ryšiui, mokinys galės kurį laiką tęsti darbą individualiai. Užduotis rekomenduojame įkelti prieš pamoką, kad mokinys galėtų su jomis susipažinti ir pasiruošti. Jeigu užduotyse yra naudojami šaltiniai gilesniam temos suvokimui ir analizavimui svarbu, kad visos nuorodos būtų aktyvios, idealiu atveju galima naudoti prisegamus failus. Papildomų registracijų kitose platformose turėtų būti kuo mažiau.
Elektroninis turinys
Neprisiriškite prie vieno mokymo(si) šaltinio, išnaudokite galimybes! Šiuo metu elektroninėje erdvėje galima rasti labai daug suskaitmeninto turinio, o šiandienos sąlygomis jis, dažnu atveju, yra dar ir nemokamas. Taip pat daug kokybiško mokymo turinio galima rasti ir anglų kalba – nuo mokomojo dalyko pagrindų iki skaitmeninių enciklopedijų, ar net muziejų katalogų. Nuotolinis ugdymas taip pat yra puiki galimybė diferencijuoti turinį pagal individualius mokinio gebėjimus. Šiomis dienomis galima taikyti išmanų turinį, grindžiamą dirbtinio intelekto sprendimais, praturtintais video ir virtualaus turinio formatais. Dabar puikus metas ugdyti mokinių savarankiškumą ir kompiuterinio raštingumo gebėjimus.
Susitarimai
Kaip įprastose pamokose, taip ir virtualiose, labai svarbu, jog visa klasės bendruomenė laikytųsi susitarimų – prie pamokų prisijungti laiku, būti tolerantiškiems skirtingo lygio IT gebėjimams, konferencijos metu rodyti savo veidą, nekalbant išjungti mikrofoną, neeikvoti eterio laiko su pamoka nesusijusiam turiniui.
Virtualūs susirinkimai ir greiti sprendimai
Mokytojai turi labai sklandžiai ir patogiai koordinuoti(s) savo darbą. Tam įgyvendinti būtina organizuoti kasdieninius virtualius susirinkimus, kurie leidžia greitai pasikeisti teigiamomis ir neigiamomis patirtimis bei skubiai spręsti visus kylančius iššūkius, ar nenumatytus nesklandumus.
Psichologinis palaikymas
Reikia suprasti, jog ugdymas persikėlė į virtualią erdvę ne be priežasties. Viskas vyksta nuožmaus viruso plitimo ir masinės saviizoliacijos sąlygomis. O tai daugeliui žmonių gali kelti didžiulę įtampa ir papildomą stresą. Mokykloje, kaip ir šeimoje, svarbus psichologinis palaikymas. Administracijos darbuotojai, mokyklos psichologas turi būti pasirengę padėti tiek mokytojams, tiek mokiniams, tiek šeimoms.
Linkime visiems išmintingo požiūrio į situaciją, kantrybės mokantis bei susitelkimo bendradarbiaujant!