Kitą savaitę Lietuvos mokyklos pradeda nuotolinį mokymą, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija pranešė skubos tvarka perkanti 35 tūkstančius kompiuterių vaikams iš socialiai remtinų šeimų ir tikina, kad priemonės šalies mokyklas turėtų pasiekti jau pirmadienį. Vis dėlto ar reikalingos priemonės padės užtikrinti sklandų mokymosi procesą regionuose, kur jaučiamas ne tik naujausių technologijų trūkumas, bet pirmiausia elementaraus technologinio raštingumo stoka.
Nemokama akademija „Sourcery For Kids“
Žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas, nuolat vedantis mokymus įvairiose šalies mokyklose ir aktyviai bendraujantis su mokyklų vadovais, yra įsitikinęs, kad technologinio raštingumo trūksta ne tik vaikams, bet ir pedagogams. Nuotoliniam mokymui nėra gerai pasiruošta ir tai lemia ne tik kompiuterių ar planšečių trūkumas, o pirmiausia – pozityvaus kai kurių pedagogų nusiteikimo ir iniciatyvumo lanksčiai prisitaikyti prie esamų aplinkybių trūkumas.
Glumina ne geranoriškumo stoka
„Bendraujame su mokytojais ir nuotolinio mokymo kontekste dažnai girdime tokius teiginius, kaip „aš nesifilmuosiu“, „nesimokysiu“, „nieko nedarysiu“. Mūsų mokytojų amžiaus vidurkis yra 54 metai, tad natūralu, kad jiems prisitaikyti prie nuotolinio mokymo sistemų per dvi savaites, iki tol naudojus tik tradicines mokymo priemones, bus labai sudėtinga. Kai kuriuose miesteliuose ir kaimuose net kokybiško interneto ryšio nėra, tad tikėtina, kad mokiniams tiesiog bus pateikiamos užduotys „Tamo“ sistemoje ir jie dirbs savarankiškai. Liūdniausia, kad dėl to nukentės mokymosi procesas, o padariniai gali būti skausmingi – jaunesni vaikai dar nesuvokia nuotolinio mokymosi svarbos, o vyresni dažnai patingi ir jiems yra būtina atidi priežiūra bei dėmesys“, – įsitikinęs G. Sarafinas.
Redaktoriaus teigimu, Lietuvoje praėjusią savaitę nuotolinį mokymą pradėjo apie dešimt mokyklų ir, žinoma, operatyvų pasirengimą lėmė technologinis išprusimas. Kaip pavyzdį pašnekovas pateikia ir Anglijos mokyklas, kuriose prieš dieną paskelbus apie karantiną ir nutrauktas pamokas, jau kitą dieną visos disciplinos sklandžiai vyko nuotoliniu būdu – ne tik matematika, anglų kalba ar biologija, bet net kūno kultūros pamokos.
Valdžios požiūris turi keistis
„Devbridge“ įmonės iniciatyva Lietuvoje įkurta nemokama kūrybinių technologijų ir programavimo pagrindų „Sourcery For Kids“ akademija, skirta 7–12 metų vaikams praėjusią savaitę taip pat nelaukė vaikų atostogų pabaigos ir sklandžiai pradėjo darbą per nuotolinę mokymosi platformą. Nors vaikų įsitraukimas ir dalyvavimas pamokoje buvo aktyvus, vis dėlto regionuose taip pat jaučiamas atotrūkis ir mažesnis nei įprasta įsitraukimas.
Nuotolinio mokymosi prieinamumas nėra esminė problema, iššūkių ateinančias savaites kels technologinis neišmanymas, prastas nusiteikimas ir siauras požiūris į technologijų kuriamą vertę, – G. Sarafinui antrina ir JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ viceprezidentas ir Lietuvos padalinio vadovas Viktoras Gurgždys.
„Jau kelerius metus iš eilės beldėmės į valstybines institucijas, savivaldybes ir visiems kalbėjome tą patį – apie būtinybę lavinti technologinį išprusimą, o programavimo pagrindus įtraukti į formalųjį švietimą dar pradinėse klasėse. Kadangi visi pokalbiai ir mūsų iniciatyvos nepereidavo į konkrečius valdžios institucijų veiksmus, patys ėmėmės veiksmų įkurti pirmąją nemokamą kūrybinių technologijų akademiją vaikams. Technologijos vis efektyviau mums padeda įvairiose gyvenimo srityse. Kartu naujos galimybės atsiveria ne tik žmonėms, kurie jomis naudojasi, bet ir vaikams, kuriems programavimo disciplina vis dažniau įtraukiama į mokymų programų privalomųjų dalykų sąrašą dar pradinėse klasėse daugelyje ne tik tokių pažengusių Europos šalių, kaip Švedija, Jungtinė Karalystė, bet net ir kaimyninėje Estijoje“, – teigia „Devbridge“ vadovas.
„Sourcery For Kids“ akademijoje šiuo metu nuotoliniu būdu jau mokosi 516 vaikų iš įvariausių šalies miestų, kaip Klaipėda, Kaunas, Šakiai, Plungė, Raseiniai, Pasvalys ir Alytus. Nuo balandžio pirmosios nuotoliniu būdu mokysis ir „Sourcery For Developers“ programuotojų akademijos dalyviai Kaune ir Vilniuje.
Vaikai nuo šeštadienio pradėjo mokytis akademijoje nuotoliniu būdu
IT specialistų trūkumas
„Matydami globalų IT specialistų poreikį, Vyriausybės politika ir švietimo institucijų požiūris turėtų keistis. Būtina ne tik tobulinti mokymo programas, bet ir keisti požiūrį į technologijas švietimo instituciniu lygmeniu – nuo darželio, mokyklos iki universiteto. Šiuo metu aktyviai investuojame tiek į neformalųjį vaikų ugdymą, tiek į studentus, tiek ir į savo specialybę norinčius keisti suaugusiuosius. Taip pat nuolat prisidedame ir prie įrangos trūkumo siųsdami kompiuterius į regionus ir viliamės, kad ši situacija visame pasaulyje, o ypač Lietuvoje, neturės drastiškai skaudžių padarinių mūsų švietimo rezultatams ateityje“, – teigia vadovas.
Prieš dvi savaites įvedus karantiną mokyklose buvo paskelbtos dviejų savaičių atostogos. Vienos mokyklos tai suprato kaip papildomų atostogų pradžią, o štai kitos kaip ekstremaliai skubų pasirengimą darbui nuotoliniu būdu – išsinešant mokymosi priemones, sąsiuvinius, pratybų užduotis, knygas, suteikiant būtiną įrangą mokytojams.
„Mokyklos, neturinčios technoginio pasirengimo, greičiausiai, viską darys paprasčiausiu būdu – siųs užduotis per „Tamo“ sistemą, įdės „Youtube“ filmuką, o apie nuotolines ir virtualias konsultacijas, vaizdo skambučius galbūt nė negalvos. Kita vertus, vienu metu susijungus tiek mokyklų abejojame, ar pavyks užtikrinti technologiškai sklandų mokymosi procesą. Nes net ir ruošiantis, mokytojams ne kartą šią savaitę jau strigo darbo nuotoliniu būdu sistemos. Žinoma, tos mokyklos, kurios turi spindinčius aktyvius mokytojus, greičiausiai, susitvarkys su iššūkiais ir sklandžiai dirbs, bet Lietuvoje yra 1000 mokyklų, net 250 iš jų šiuo metu neturi vadovų. Tad akivaizdu, daugumoje mokyklų tas chaosas, vis dėlto, gali ateityje nulemti labai suprastėjusius moksleivių mokymosi rezultatus“, – teigia „Reitingai“ redaktorius.
Nemokama akademija „ Sourcery For Kids“ – privati investicija, kuria siekiama, kad technologinis raštingumas būtų kuo plačiau prieinamas visiems Lietuvos vaikams nuo pat mažų dienų. Akademija užtikrina prasmingą užimtumą šimtams šalies vaikų ir siekia spręsti IT specialistų trūkumo problemą. Vienas šios iniciatyvos tikslų – per 10 metų Lietuvoje dešimteriopai padidinti studijuojančiųjų šios srities mokslus skaičių.