Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 30 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 30 d. 11:38
Trys patarimai, kaip per išpardavimus, didžiąsias šventes apsisaugoti nuo finansinių sukčių
Lapkričio 29 d. 17:47
KTU mokslininkai sukūrė dirbtinio intelekto įrankį depresijos diagnostikai
Lapkričio 29 d. 14:22
Išmanieji telefonai: kaip išsirinkti telefoną, turintį kokybišką ekraną?
Lapkričio 29 d. 11:19
Pajėgiausio prabangaus elektrinio visureigio belaukiant: „Range Rover Electric“ prototipai testuojami ypač karštame ore
Lapkričio 29 d. 08:27
Dirbtinis intelektas kūryboje: partneris ar konkurentas?
Lapkričio 28 d. 20:29
Finansiniai sukčiai metų pabaigoje itin aktyvūs: pateikė patarimus, kaip atpažinti apgaules ir neprarasti pinigų
Lapkričio 28 d. 17:23
Autorių teisių pokyčiai: kas turėtų gauti atlygį už dirbtinio intelekto sugeneruotą paveikslėlį? (1)
Lapkričio 28 d. 14:39
Nuo triukšmo gelbėjatės ausinukais? Vaistininkė – apie tinkamą jų naudojimą
Lapkričio 28 d. 11:23
Nuo idėjos iki grąžos: ko reikia, kad DI sprendimai atsipirktų?
Lapkričio 28 d. 08:27
Vagys savo aukas gali surasti pasitelkiant „Google“ žemėlapių programėlę, tačiau jūs galite užkirsti jiems kelią
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Darbas „Uber“ ir kitose el. platformose gali privesti prie globalių problemų

Publikuota: 2020-01-13 16:24
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Inga Ruginienė
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Patiriame nestabilių, nei socialinio saugumo, nei orių pajamų neužtikrinančių darbų išplitimo krizę. Galime tai maskuoti madingais žodžiais, bet esmė nesikeičia: per išpopuliarėjusias elektronines platformas dirbantys žmonės nėra apsaugoti ir ateityje tai stipriai atsilieps ne tik jiems, bet ir valstybių socialinės apsaugos sistemoms.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Patiriame nestabilių, nei socialinio saugumo, nei orių pajamų neužtikrinančių darbų išplitimo krizę. Galime tai maskuoti madingais žodžiais, bet esmė nesikeičia: per išpopuliarėjusias elektronines platformas dirbantys žmonės nėra apsaugoti ir ateityje tai stipriai atsilieps ne tik jiems, bet ir valstybių socialinės apsaugos sistemoms.

Darbas „Uber“ ir kitose el. platformose gali privesti prie globalių problemų
Asociatyvi nuotr.

Vietoj to, kad tvarkytumės su augančiais iššūkiais, imame tai laikyti normalia padėtimi. Nepaisant jau senokai žinomų problemų, elektroninės platformos tebėra apsuptos romantiško naratyvo, kad esą jos tokios inovatyvios ir išlaisvinančios žmones iš nustatytų darbo valandų rutinos, kad yra kone naujo pažangesnio pasaulio pranašai. To nesujudina net tai, kad visame pasaulyje matome priešingus pavyzdžius. Ilgai normalia praktika tapusi darbuotojo socialinė apsauga čia nubraukiama ir darbuotojai grąžinami į laukinius vakarus, kur stabilumo mažai.

Tikrai nesakau, kad elektroninės platformos, pavyzdžiui, teikiančios pavėžėjimo, pristatymo ar kitokias paslaugas yra blogis savaime (daliai žmonių tai gali suteikti ne tik galimybę papildomoms pajamoms, bet net grąžinti į darbo rinką), vis tik laikas baigti jas idealizuoti. Čia yra daug problemų. Kadangi el. platformos ima vaidinti vis didesnį vaidmenį šalių ekonomikose, dabartinės tendencijos – tiek teigiamos, tiek neigiamos – stiprės.

Pirmas žingsnis – adekvatus tokių platformų teisinis reglamentavimas, kurio dabar trūksta. Reikalingi bent minimalūs standartai ES lygiu. Pradžiai. Deja, nebus lengva greitai pagerinti situaciją. Vienas didžiausių iššūkių – el. platformų ekonomika nėra homogeniška ir jose dirbama nevienodai. Vis dėlto vis daugiau darbuotojų tuo užsiima, kas kelia rizikų jų socialiniam saugumui. Dilema paprasta: arba iššūkių imsimės dabar, arba vėliau valstybėms teks kovoti su neigiamais padariniais.

Tarptautinės profesinių sąjungos organizacijos jau seniai stebi problemišką situaciją ir bando prisidėti prie sprendimo. Bendrą situaciją per pavėžėjimo paslaugas teikiančio „Uber“ pavyzdį apibendrina Tarptautinės profesinių sąjungų konfederacijos generalinė sekretorė Sharan Burrow. Pasak jos, už gražaus fasado slepiasi sulūžęs verslo modelis: „Uber“ nekuria darbų, o juos pakeičia, siekdamos sumažinti sąnaudas naudojant didžiulę nepriklausomų sutartininkų darbo jėgą, kuriems negarantuojami atlyginimai, pakankamas užimtumas, darbuotojams įprastos socialinės naudos ir socialinė apsauga.

Socialinę politiką tyrinėjančių mokslininkų teigimu, jei šie ir panašūs aspektai būtų įtraukiami apskaičiuojant elektroninių platformų ekonomikos efektą, abejotina, ar skaičiai parodytų jau tokią didelę realią naudą ir jų darbuotojams, ir visai visuomenei. Apskritai, panašu, kad elektroninių platformų ekonomika taip auga „dėl blogų priežasčių“: ne kad būtų suteiktos naujos, inovatyvios bei geresnės kokybės paslaugos vartotojams ar kad būtų sukurta daugiau užimtumo galimybių žmonėms, bet dėl paprasto noro nesąžiningai konkuruoti išstumiant socialiai atsakingesnius konkurentus. Požiūris – paskutinis ant kojų pasiima viską.

Paprasta: dalis platformų gali leisti sau laikinai generuoti mažesnius pelnus individualių el. platformų darbuotojų gerovės ir valstybių socialinių sistemų tvarumo sąskaita.

Svarbu skaičiuoti

Pasigilinkime į „Uber“, „Lyft“ ir panašias pavėžėjimo paslaugas teikiančias platformas. Taip, keleiviams jos patrauklios, bet rizikų čia irgi daug (jas pavyzdingai ignoruojame). Taip pat ir nemaža dalis pačių vairuotojų. Kartojame, kad tai puiki galimybė užsidirbti (kiek dirbi, tiek užsidirbi), laisvė rinktis darbo valandas ir pan. Vis dėlto, jei paskaičiuotume, dar klausimas, kiek tai iš tiesų apsimoka: degalai, automobilio priežiūra, kelionės dažnai trumpos, nemaža dalis laiko gaištama tarp kelionių… Taip pat, norint užsidirbti ir daug dirbant, ilgas valandas, naktimis, natūraliai išauga incidentų kelyje rizika. O jei kas nors nutinka – tai vairuotojo bėdos.

Jokių išmokų susižeidus, sergant, ką privaloma suteikti įprastiems darbuotojams. Jei netekai pajamų šaltinio – gaila, bet tai ne kompanijos bėdos. Juolab kad taip uždarbiauti norinčių dažnai būna tikrai nemažai, tad realių kelionių (už kurias ir mokama) gali nebūti itin daug.

Taip pat tose vietose, kur žmonės labiau linkę ginti savo teises, prastos darbo sąlygos vis pasireiškia streikais. Štai ir pernai įvairiuose pasaulio miestuose tūkstančiai „Uber“ vairuotojų protestavo dėl menko darbo užmokesčio, ypač norėta daugiau skaidrumo pagal ką jiems suskaičiuojamas atlygis, prastų darbo sąlygų ir svaresnio žodžio, kai sprendžiama dėl vairuotojų situacijos. Kai įmonė įvertinama 190 mlrd., o vairuotojai, sunešantys pelną, gauna trupinius, natūralu, kad nepasitenkinimas kyla. Nors vairuotojai įvairiose pasaulio vietose tokių dalykų prašė jau ne vienerius metus, daug kur jų sąlygos metams bėgant tik blogėjo. Atrodo, kad po ženklių praradimų metų pradžioje investuotojai spaudė „Uber“ didinti pelną ir tai padaryta kelių milijonų vairuotojų sąskaita.

Įvairiose į šį reiškinį besigilinančiose studijose pastebima, kad elektroninės platformos susijusios su įvairiomis sveikatos, saugumo ir apskritai gerovės rizikomis, o pagrindinė problema dažniausiai įvardijama internetinių platformų ekonomikoje dirbančių žmonių darbo statusas. Kitaip tariant, realiai darbuotojai gali būti visiškai priklausomi nuo platformų teikiamo darbo, dirbti įprastomis valandomis, taip pat būti pavaldūs, bet tiesiog neturėti daug socialinių naudų. Ir – priklausomai nuo platformos tipo – dažnai patys turi pasirūpinti savo darbo priemonėmis.

Tokios kompanijos naudojasi savarankiškai dirbančiais žmonėmis, kad visas rizikas ir atsakomybę perkeltų darbuotojams, bet nemoka adekvačių mokesčių ir neprisideda prie valstybių gerovės.

Pažvelkime į kitų specialybių situaciją el. platformų ekonomikoje. Matyt, viena iš žinomiausių plataus spektro užduočių platformų yra „Amazon Mechanical Turk”. Jai darydami įvairias užduotis (nuo apklausų atsakymo iki programavimo ar meninių objektų kūrimo) dirba žmonės iš maždaug šimto šalių (daugiausia – iš JAV ir Indijos). Iš šių darbuotojų pagal pageidavimą, o ne tikrų darbuotojų su socialinėmis garantijomis, dalykus galima gauti už stebėtinai žemą kainą.

Minimalus užduoties atlikimo mokestis yra 1 centas (iš tiesų neretai už lengvas trumpas užduotis darbuotojai ir tegauna tuos kelis centus). Taip pat reikia nepamiršti didžiulės konkurencijos. Ir tai, kad doleris JAV ir doleris Indijos skurdesnėje provincijoje gali turėti visai kitokią vertę. Taigi, atlyginimų dempingas matomas visu gražumu. Prieš keletą metų atlikta didelė apklausa parodė, kad atlyginimų mediana už atliekamas užduotis buvo apie 2 dolerius už valandą. Santykinai labai mažai kas uždirbo daugiau. Be abejo, tokiems darbuotojams sudėtinga susiorganizuoti į profesines sąjungas ir kolektyviai derėtis dėl kokių nors pagerinimų.

Be to, šie darbai dažnai būna intelektualiai nestimuliuojantys ir pasikartojantys. Tai – pavyzdys, kad net ir pažangių ir esą „išlaisvinančių“ technologijų pasaulyje žmogus gali būti tik nesvarbus sraigtelis, lengvai pakeičiamas tūkstančių kitų. O panašių platformų daug – „CrowdFlower“, „Clickworker“, „Toluna“, „TaskRabbit“ ir daugybė kitų.

Kodėl žmonės sutinka dirbti tokiomis sąlygomis? Matyt, mąsto, kad net prastas darbas yra geriau negu jokio. O jei trūksta alternatyvų, tuo ir naudojamasi. Turime suprasti, kad nebus taip, kad mokantieji staiga pasijus geraširdžiais ir patys pradės su el. platformų darbuotojais elgtis taip, jog šiems būtų užtikrintas orus gyvenimas ir bent minimalios garantijos. Tam pirmiausia būtinas tinkamas reglamentavimas ir tokių žmonių pripažinimas darbuotojais.

Inga Ruginienė yra Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama