Jaunų Robotikos mokyklos moksleivių komanda nugalėjo dalyvius iš daugiau nei pusės pasaulio valstybių tarptautinėse žaidynėse Dubajuje, „FIRST Global“. Šių varžybų tikslas — įtraukti jaunus žmones į globalias problemas, tačiau išskirtiniams jaunuoliams teko susidurti ne tik su globaliomis, tačiau ir su netikėčiausiomis problemomis.
Išskirtinio vizionieriaus suteikiama galimybė jaunimui
„Segway“, neįgaliesiems skirtas vežimėlis, gebantis lipti laiptais, ar automatinis švirkštas — tik dalis išskirtinių Dyno Keimjeno (Dean Kamen angl.) išradimų. Išradimų žmogaus, suteikiančio galimybę jaunimui keisti ateities pasaulį. O tarp šio jaunimo — ir septyni dalyviai iš Lietuvos.
Vizionierius Dynas Keimjenas jau keletą metų organizuoja varžybas, skatinančias 14-18 metų jaunuolius domėtis STEM (unikaliu mokslo, technologijų, inžinerijos bei matematikos junginiu), tuo pačiu įtraukiant juos į globalių problemų sprendimą.
Šiame renginyje dalyvauja komandos iš bene viso pasaulio — net 189-ių šalių. Talentingiausias pasaulio jaunimas susirinko spręsti problemos, nuspręsiančios mūsų ateitį — vandenynų užterštumas bei jų valymo būdai.
Išskirtinio renginio atidarymą stebėjo Dubajaus karališkoji šeima ir JAV energetikos sekretorius, o atmosferą kūrė grojantis will.i.am atlikėjas, savo dainų žodžius pakeitęs į frazes, išreiškiančias meilę robotams.
Sukurti robotai turėjo parodyti gebėjimą surinkti dviejų skirtingų dydžių kamuoliukus — šiukšlių vandenyje prototipus — ir įdėti šiuos į 3 skirtingus aukščio lygius, kurių kiekvienas simbolizuoja skirtingas vandenynų valymo situacijas.
Sieki gerai pasiruošti, o gyvenimas krečia pokštus
Lietuvos moksleiviai ką tik grįžo iš šiais metais vykusių paauglių robotikos žaidynių Dubajuje. Jauniausieji jų — vos keturiolikos metų moksleiviai Ugnius ir Tomas. Abiturientai Rytis ir Tautvydas bei studentai Lukas, Šarūnas ir Karolis — komandos vyriausieji, perduodantys jau ilgametę patirtį naujajai kartai.
Moksleiviai šypsosi — jų tikslas buvo finalas, tačiau nutiko nuotykis. Kad ir kiek jėgų įdėta į nuostabaus roboto kūrimą, jis gali tiesiog dingti. Prieš pat konkursą komanda keliavo treniruotis į Prancūziją. Prancūzija nuostabi šalis, jos vynuogynai ir kultūra žavi, įtraukia ir nebenori paleisti. Tačiau šis nenoras paleisti ir yra tai, kas pakišo koją lietuvių pergalei tarptautinėje arenoje.
Komanda mokėsi, tobulėjo ir konsultavosi su prancūzais, taip tobulindami tiek savo, tiek kolegų robotus. Tačiau robotas pradingo. Prieš konkursą nusileidus Lietuvoje, komanda sužinojo, jog oro linijos jų robotą pametė. Pametė iki konkurso likus keletui dienų, kažkur Šarlio de Golio oro uoste. Tad Ugniui, Tomui, Ryčiui, Tautvydui, Lukui bei Šarūnui ir Karoliui teko ieškoti detalių tolimųjų rytų smėlynuose, Dubajuje.
Trys dienos iki žaidynių ir jokio roboto. Ne tik roboto, tačiau, pasirodo, nėra ir detalių, nes robotai dingo dar trisdešimčiai komandų ir organizatoriai patys pristigo atsarginių rinkinių. Kartais nutinka gyvenimas, bet kartais jis pats ir sudėlioja viską į vietas. Robotas atvyko vakarą prieš varžybas.
Tačiau iššūkiai tuo nesibaigė. Robotui atsiradus ir iš Paryžiaus atskridus į Dubajų, komandos mentoriui Karoliui Miliui teko įrodinėti muitinei, jog dėžės viduje slepiasi varžybų robotas, o ne pavojingas karinis dronas.
Nors šią problemą pavyko išspręsti organizatorių pagalba, vaikinų nuotykiai nenustojo stebinti. Kinijos komanda, sužinojusi, su kuo konkurse dalyvaus bendroje komandoje, nusprendė nepaisydama tų komandų dalyvių, rekonstruoti šalių robotus, su kuriais kausis kartu. Griežtai, privalomai ir nekvestionuojamai, vardan tikslo laimėti.
O tuomet, perkant padėkos dovanas kolegoms iš Libijos bei Prancūzijos pasirodė, jog nupirko visai ne saldainius, o makaronus, supakuotus į saldainius primenančias pakuotes.
Robotikos mokykla moksleiviams ir mokytojams
Tačiau, kad ir kiek iššūkių bebūtų iškilę, lietuviai išėjo tarsi nugalėtojai. Tokioje aplinkoje, inžinerija veža. Ji suteikia pažintis, neįkainojamas patirtis, o svarbiausia — įgūdžius bendrauti, nesvarbu su kokiomis tautybėmis, tartis kartu ir spręsti globalias problemas inžinerinėmis priemonėmis, tapti ateities lyderiais ir pakeisti pasaulį. Robotikos mokykla jiems padeda išmokti ne tik bendradarbiavimo, bet ir inžinerijos pagrindų. Jaunuoliai čia gauna galimybę įgyvendinti savo projektus, kuria robotus, kaip automatizuotas galūnes neįgaliesiems naudodami 3D spausdintuvus, kompiuterine rega rūšiuojančias rankas.
Prisijungti prie inžinerinės kūrybos šiais metais Robotikos mokykla siūlo ir nemokamai — Erasmus+ projekto „Kaip auginti išradėją“ metu su partneriais sukūrė 5-iomis kalbomis išleistus vadovėlius.
Mokymui reikalingą įrangą taip pat galite gauti ir išbandyti su mokiniais: 3D spausdintuvus, robotines rankas ir panašias priemones; finansuojama Europos regioninės plėtros fondo.
Dynas Keimjenas pabrėžė — dabar mokiniai, jie ilgam atsimins globalaus bendradarbiavimo vertę. Globalaus bendradarbiavimo, užtikrinsiančio švaraus vandens ir gyvybės tąsos ateitį mums ir svarbiausia — mūsų vaikų kartoms. Nes tik drauge mes galime įveikti didelius iššūkius.
Lietuvių filantropų grupė iš „Eika“ užtikrino Lietuvos atstovavimą šiose pasaulinėse robotikos žaidynėse. Be jų pagalbos komanda nebūtų galėjusi gauti bilietų į konkursą, nebūtų galėjusi treniruotis Paryžiuje.
Prie konkurso FIRST Global Robotikos mokyklą prisijungti ir pateikti paraišką paskatino Čikagos giminystės su Vilniumi projekto atstovė ir Čikagos Ekonomikos klubo narė Regina Gailiešiūtė, po konkurso tapusi Robotikos mokyklos stebėtojų tarybos pirmininke. Regina ieško kaip, dažnai pirmaujančias inžinerinio švietimo patirtis iš Lietuvos, pasiūlyti edukatoriams JAV.