Mėnulio uolienų klasifikatorius, ir edukacinis žaidimas su egzoplanetomis – du originalūs sprendimai, kurie atstovaus Lietuvai tarptautiniame NASA konkurse. Spalio 18–20 d. pirmą kartą Lietuvoje įvykusio NASA hakatono „Space Apps“ metu 72 dalyviai, naudodami atvirus NASA duomenis, sukūrė 16 originalių iššūkių sprendimų, rašoma pranešime spaudai.
Organizatorių nuotr. / NASA hakatono idėjų pristatymas
Su dalyviais visą savaitgalį dirbo specialiai suburta mentorių komanda. O geriausius darbus išrinko komisija, kurią sudarė Lietuvos kosmoso pramonės atstovai – Linas Sargautis ir Eldar Šabanovič („NanoAvionics“), Miroslav Lučinskij („Critical Security“), Kęstutis Gardžiulis („Etronika“), Jolanta Skulščiūtė („Light Conversion“) ir Darius Leskauskas („Taskertools.com“).
Originalūs nugalėtojų sprendimai
Nugalėjusios komandos – „Rock Stars“ ir „Sajans“. Pirmieji sukūrė „CresceNet“ – konvoliucinio neuroninio tinklo klasifikatorių Mėnulio uolienų kategorijoms, padėsiantį mokslininkams atrasti unikalias uolienas, kurios nepatenka į žinomą Mėnulio uolienų klasifikaciją. O „Sajans“ sukūrė edukacinį žaidimą „ExoSelfie“, kuris leidžia susikurti planetą ir pasidaryti asmenukę joje. Žaidėjai gali susikurti nuotraukos filtrą, kontroliuodami egzoplanetos ir jos žvaigždės fizikinius parametrus.
„Daug dalyvių buvo taip užsidegę, kad dirbti pasiliko abi naktis. Nugalėtojus išrinkti nebuvo lengva, bet, manome, nugalėjo tikrai stipriausi sprendimai. Kad vertinimas būtų kuo labiau pagrįstas, tiek mentorių komandą, tiek komisiją surinkome iš kompanijų, kurios tiesiogiai dirba su kosmoso tyrimais – vykdo Europos Kosmoso Agentūros (ESA), NASA ar privačius užsakymus arba specializuojasi kompiuterinių žaidimų ar aplikacijų kūrime“, – pasakoja viena iš „Space Apps“ Lietuvoje organizatorių Marija Tunkevičiūtė.
Nuo žaidimų iki gyvybes gelbėsiančių programų
Komisijos simpatijų susilaukė dar kelių komandų sprendimai. Komanda „Oceaneco“ pasiūlė palydovinio interneto sprendimą, kurį naudojant jis būtų ne tik prieinamesnis nuošalesnėse Žemės vietose (pavyzdžiui, vandenynuose), bet ir daug pigesnis. „PlanetCrafters“ sukūrė žaidimą, kuris turėtų paskatinti vaikus domėtis kosmoso tyrimais. Žaisdami vaikai galėtų keisti motininių žvaigdžių ir planetų savybes, ir stebėti, kaip tai veikia sąlygas gyvybei planetoje.
Komanda „Penguin Savers“ pabandė pažiūrėti, ką galima padaryti su NASA duomenimis, analizuojant oro taršą ir kokybę. „Artificia“ sukūrė žaidimą, kuris supažindina su šiukšlių valymu kosmose. „AwAir Agency“ padarė programėlę, atkreipiančią dėmesį į per dieną išmetamo anglies dvideginio kiekius. „Kolegialus tinklas“, naudodami NASA duomenis ir mašininio mokymosi (angl. machine learning) algoritmą, sukūrė aplikaciją ir tinklalapį, galinčius ateityje padėti populiacijoms, kurios yra didžiausiame pavojuje. „Lit and Stellar“ sukūrė programą NASA, kuri padėtų populiarinti misiją į Mėnulį „Artemis“.
Nugalėtojus vertins NASA
„Space Apps“ – aštuntus metus organizuojamas hakatonas, kurio metu komandos kuria originalius sprendimus, dirbdamos su atvirais NASA duomenimis. Šiemet dalyviai galėjo rinktis iš 5 temų: „Žemės vandenynai“, „Mūsų mėnulis“, „Planetos arti ir toli“, „Į žvaigždes“ ir „Gyvenimas mūsų Žemėje“.
Iš kiekvienos šalies dalyvių išrenkami nugalėtojai, kurie varžosi tarptautiniu mastu. Kiekvienas „Space Apps“ renginys gali nominuoti 2 komandas. Tuomet NASA komisija atrenka 30 finalistų, 6 kategorijose, kol galiausiai paskelbiami kiekvienos nugalėtojai.
Kaip NASA ekspertai įvertins lietuvių iniciatyvas, paaiškės jau šių metų gruodį. NASA skelbia, kad šiemet dalyvių skaičius visame pasaulyje buvo rekordinis: 29 tūkst. dalyvių iš 80 valstybių.
„Space Apps Vilnius“ organizatorius: „Visorių informacinių technologijų parkas“. Generalinis rėmėjas: „No Magic Europe“. Partneriai: „Baltic Amadeus“ ir „Critical Security“.