Šiandien vaikai technologijomis pradeda domėtis nuo labai ankstyvo amžiaus ir, nors skaitmeninis pasaulis ne visuomet dera su turiningu laisvalaikiu, technologijas ir ugdymą ne tik galima, bet ir reikia derinti. Jeigu atžala nuo ankstyvo amžiaus domisi IT, inžinerija ar robotika, į šį pomėgį verta atkreipti dėmesį – tokios sritys ugdo daugybę gyvenimiškų ir ateičiai svarbių įgūdžių.
Talentas, kurį reikia lavinti
Technologijų bumas neabejotinai pakeitė ir šiuolaikinių vaikų laisvalaikį, ir tėvų rūpesčius. Pirmiesiems sunku atsiplėšti nuo išmaniųjų įrenginių ekranų, o kiekvienas į juos įdiegtas naujas žaidimas yra didelė pramoga. Tuo metu antrieji siekia, kad jaunuoliai laiką leistų aktyviai, socializuotųsi. Vis dėlto, svarbu rasti balansą – šiuolaikinis vaikas turi būti ir fiziškai aktyvus, socialus, ir galėti patenkinti jau netgi beveik natūralų technologijų poreikį.
„Tėvai, matydami technologijomis itin susidomėjusį vaiką, vis dažniau į tai reaguoja kaip į sritį, kurią reikia ugdyti, o ne į pramogą, kurią reikia smarkiai apriboti. Nors patys vaikai, pavyzdžiui, robotiką dažnai priima kaip žaidimą, jau dabar aišku, kad toks pomėgis turėtų būti lavinamas. Pirmiausia tai leidžia ugdyti svarbius įgūdžius – kritinį, loginį mąstymą, kūrybiškumą, problemų sprendimą, gebėjimą susikaupti. Be to, toks pomėgis turi potencialo ateityje išaugti į perspektyvią karjerą“, – sako Rūta Šatrovaitė, asociacijos INFOBALT l. e. p. direktorė.
Ateičiai naudingi įgūdžiai
Remiantis Tarptautinės robotikos federacijos duomenimis, nuo 2017 m. ypač stiprėja industrinių ir pramoninių robotų naudojimas. Jų pardavimai pasaulyje nuolat didėja, o iki 2021 m. augs vidutiniškai net po 14 proc. kasmet. Tai lems radikalius pokyčius darbo rinkoje, todėl svarbu ugdyti šiems pokyčiams pasiruošusią, kurti IT bei robotikos sprendimus gebėsiančią jaunąją kartą.
Duomenų analizės ir prognozavimo technologijų kompanijos „Scorify“ vadovas Žilvinas Milerius pažymi, kad šiandien, pavyzdžiui, robotika yra pritaikoma daugybėje sričių (tarp jų – ir bankininkystė, ir įvairios paslaugos, ir viešasis sektorius), o ateityje ši tendencija tik stiprės. Būtent todėl nėra abejonių, kad iš tiesų šia sritimi besidomintis vaikas ateityje galėtų atrasti savo vietą technologijų pasaulyje.
„Robotika besidomintys vaikai įgyja daug svarbių įgūdžių ir kompetencijų, kurios vėliau gali būti reikalingos tolimesnėje ateityje, renkantis karjeros kryptį ir jos siekiant. Jaunuoliai išmoksta dirbti komandoje su kitais bendraamžiais, lavina socialinius įgūdžius, mokosi identifikuoti problemas, ieškoti sprendimų. Jau ankstyvoje vaikystėje susiformavę pomėgiai išlieka ir suaugus“, – pažymi Ž. Milerius.
Be to, vaikai, kurių pomėgis technologijoms yra skatinamas, natūraliai susipažįsta ir kartu demistifikuoja iš pradžių sudėtingą sritį – programavimą. Robotikos būreliai ar stovyklos suteikia vaikams galimybę praktiškai susipažinti su programavimu.
„Natūralu, kad programuoti mažamečiams nėra lengva, tad robotika šiuo atveju pagelbėja kaip paprastesnis, įdomesnis ir linksmiau pateiktas įvadas į programavimą. Vaikai robotikos užsiėmimų metu patys programuoja elementariausias užduotis ir tai natūraliai lavina algoritminį mąstymą, kuris IT srityje yra labai svarbus“, – įžvalgomis dalijasi Mantė Januškevičienė, „Metasite“ vykdančioji direktorė.
Ugdo ateities specialistus
Iš tiesų, polinkis į technologijas gali būti vertinamas ne tik kaip žaidimas, bet ir kaip visapusiškas, skirtingas disciplinas apimantis metodas vaikui lavinti. Tikriausiai būtent dėl šios priežasties robotika ir IT Lietuvoje vis labiau populiarėja kaip neformaliojo ugdymo pakraipa.
Technologinių įgūdžių ugdymo svarbą taip pat išryškina ir INFOBALT – asociacijos nariai jau ketvirtus metus iš eilės remia edukacines robotikos ir programavimo stovyklas vaikams. Jų metu vaikai mokosi naudotis programine įranga, elektroniniais prietaisais, tiria ir atranda technologijų galimybes. Kampanijos „Už saugią Lietuvą“ dalimi tapusi iniciatyva suteikia galimybių vaikams iš socialiai pažeidžiamų šeimų spręsti būtent su programavimu ir robotika susijusius iššūkius.
„Kiekvienais metais vykdomi skirtingi užsiėmimai. Šiemet per savaitės trukmės stovyklą Šakiuose vaikai kūrė tikrą savo įsivaizduojamo miesto modelį. Vaikai išmontavo ir pakartotinai naudojo elektroninius prietaisus, litavo, naudojo lazerinę pjaustyklę. Instaliacijoje buvo užprogramuotas apšvietimas, laistymo bei vėdinimo sistemos, o miesto gyventojais tapo 3D spausdintuvu kurtos figūrėlės. Daugeliui tai buvo pirmoji patirtis naudojantis minėtomis moderniomis technologijomis“, – sako R. Šatrovaitė.
Anot jos, robotika padeda sujungti inžinieriaus, programuotojo ir net kūrybininko specialybes, o pirmoji pažintis su šia sritimi padeda augti drąsiems ir sumaniems vaikams bei lavina jų saviraiškos ir pažinimo poreikius.