Pagrindinėje „Boeing“ gamykloje Rentone (Vašingtono valstija) didelis sujudimas. Skelbiama, kad technikai pasiruošę įdiegti atnaujinimus į šimtus jau pabaigtų lėktuvų, o darbininkai skubinasi baigti iki galo nesurinktus lėktuvus vis dar esančius surinkimo linijose. Amerikiečių aviacijos milžinė tikisi per kelias artimiausias savaites gauti vietinės aviacijos priežiūros tarnybų leidimus atnaujinti jos perkamiausių „737 MAX“ lėktuvų leidimą skraidyti. Tačiau pasaulis turi kitokią nuomonę.
„737 MAX“ © wikimedia.org
„Boeing“ problemos prasidėjo po dviejų aviakatastrofų įvykusių Indonezijoje ir Etiopijoje. Ekspertai gana greitai metė įtarimų šešėlį ant naujausios amerikiečių kompiuterinės įrangos. Gana greitai po to daugelis pasaulio šalių uždraudė skraidyti šiais lėktuvais. „MAX“ dar kurį laiką skraidė tik JAV, nes vietinė federalinės aviacijos saugumo agentūra (FAA) nesiryžo imtis griežtų sankcijų.
Netrukus visi sužinojo vangumo priežastis. FAA glaudžiai bendradarbiavo su „Boeing“. Tiksliau sakant ji neretai net netikrindavo įmonės, pasitikėdavo jos priimtais sprendimai. Taip kompanija įtikino, kad naujuose lėktuvuose diegiama nauja įranga tėra nežymus patobulinimas ir papildomo sertifikavimo nereikia.
Tai tapo dėme amerikiečių aviacijos saugumo mundure. Didžiąsias sutepto munduro pasekmes jau junta prie to prisidėjusi įmonė. Jau daugiau kaip pusę metų jos perkamiausi lėktuvai nekyla. Dėl to patiria milijardinius nuostolius ir net buvo pasigirdę kalbų, kad ji turės nutraukti darbą šių orlaivių surinkimo linijose dėl trūkstamų apyvartinių lėšų.
Tai gali greiti pasikeiti jei lėktuvai vėl galės kilti į orą. FAA leidimas turi greitai atsirasti. Problemos baigėsi? Pasirodo ne. Naujienų agentūra „Reuters“ cituodama „The Wall Street Journal“ praneša, kad grupė pasaulio valstybių rašo skundą dėl FAA veiklos.
Brazilija, Indonezija, Jungtiniai Arabų Emiratai, Europos Sąjunga, Kanada, Kinija ir net pati JAV skundžiasi itin draugiškais FAA ir „Boeing“ santykiais. Tokiu būdu kvestionuodama ar tikrai daroma viskas išspręsti tikrąsias bėda. Ar tik skubinama situacija, kad didžiulis koncernas greičiau imtų veikti atnešdamas pelną akcininkams.
Bendras raportas turi būti baigtas per kelias savaites bei paskelbtas viešai. Kuo jis blogas gamintojui? Kai kurios šalys įsakydamos tupdyti „MAX“ serijos keleivinius lėktuvus dar ir uždraudė naudotis jų oro erdve. Tad net gavus dalinį leidimą iš atskirų šalių institucijų šie „737“ susidurs su sunkumais.
Pyktis du didžiosiomis aviacijos rinkomis taip pat nemalonu. Viena vertus didžiausia rinka yra JAV ir jei FAA leis, įmonė galės bent dalį lėktuvų pristatyti klientams tuo pačiu gaudama apyvartinių lėšų. Kita vertus toks akibrokštas apsunkintų savo lėktuvų licencijavimą kitose šalyse. O blogiausiu atveju įvykus naujai katastrofai galėtų būti paskutinioji vinis į pagrindinį darbinį arklį. Kelis dešimtmečius populiariausio lėktuvo naujųjų versijų buvo užsisakyta per 5000 vnt.
Ar jie išdrįs? Valdyba atrodo norėtų kuo greičiau juos kelti į orą, bet bent dalis avialinijų to šiemet nesitiki sulaukti. Bent taip paskelbė JAE įsikūrusi „FlyDubay“, kuri planuojasi, kad leidimas gali atsirasti kitų metų pirmajame ketvirtyje. Taip būsimo naujojo vasaros sezono skrydžiai nesusidurs su lėktuvų trūkumų kaip tai įvyko po priverstinio „737 MAX“ atšaukimo.