„Apple“ sėkmę nulėmė nenumaldomas vartotojų apetitas naujausiems ir geriausiems kompanijos gaminiams, ypač „iPhone“. Deja, „Apple“ telefonų pardavimai krenta ir šis legendinis amerikiečių gamintojas pradeda priminti kitas mažmeninės prekybos įmones, kurias nepamatuotas pasitikėjimas savimi nustūmė į blogąją paklausos krivės pusę.
Rinkos specialistai jau kuris laikas prognozavo, kad kainų didinimas kompensuojant didelių inovacijų stygių, nėra tinkama verslo strategija. Liūdna, bet „Apple“ ir toliau juda šiuo keliu – štai prieš keletą dienų vykusioje „WWDC“ konferencijoje kaliforniečiai pristatė nežymius „iOS“ atnaujinimus, labiausiai pabrėždami visiškai įspūdžio nedarantį „tamsųjį režimą“, pakeičiantį baltą foną aplikacijose juodu, bei naujų keletą naujų gamyklinių aplikacijų telefonui ir laikdrodžiui, stegdamasi nauju „skaitmeninių paslaugų“ kompanijos įvaizdžiu kompensuoti sumažėjusius „iPhone“ pardavimus.
Dabartinė „Apple“ situacija – tai po truputį ateinančio gamintojo saulėlydžio pradžia. Paradoksalu, bet tai karjeros pradžioje prognozavo net ir pats Steve Jobs, teigdamas, kad jei kompanija pasuks tuo metu populiarių „Xerox“ ir „IBM“ keliu, jei nusisuks nuo inovacijų, kurios ir leido pasiekti tokią sėkmę.
Tiesa ta, jog „Apple“ problemos yra daug gilesnės nei jų telefonų pardavimai. Įmonės iššūkiai susiveda į vieną bendrą faktą – „Apple“ nėra inovatyvi nė vienoje srityje. Ji nepristato jokių naujovių – nei išmaniųjų, nei aplikacijų, nei išmanių prietaisų ir net parduotuvių. Kol viskas pasikeis, galėsime stebėti kompanijos griūtį.
Štai čia išvardysime labiausiai pastebimas sritis, kur „Apple“ atsilieka:
Sulankstomi išmanieji
Amerikiečių milžinė smarkiai atsilieka nuo konkurentų keliose kategorijose, bet ypač aparatinėje įrangoje. Šiek tiek anksčiau šiais metais „Samsung“ ir „Huawei“ pristatė pirmuosius sulankstomus telefonus, o „Galaxy Fold“ nedaug trūko, kad būtų pasirodęs prekyboje (apie jo problemas skaitykite čia). Nors „Apple“ taip pat žada sulankstomą „iPhone“, vienas „Apple“ įkūrėjų Steve Wozniak, kuris jau daugelį metų yra atsiribojęs nuo kompanijos, išreiškė susirūpinimą dėl „Samsung“ pirmavimo beveik 2 metais: „Apple“ nebėra lyderė tokiuose dalykuose kaip sulankstomi telefonai ir tai mane neramina, nes aš tikrai noriu tokio telefono. Žinote, tai viena tų naujų technologiju, kurios patraukė mano dėmesį“, – sakė Wozniak. Investicinio banko „Goldman Sachs“ anlitikai jam pritaria, pavadindami „Samsung Galaxy Fold“ potencialia grėsme „Apple.“
Dirbtinis intelektas ir išmaniosios technologijos
Vartotojai tampa vis labiau priklausomi nuo balsu valdomų išmaniųjų garsiakalbių, bet, pasak naujausių duomenų, „Apple“ balso asistentas „Siri“ stipriai atsilieka nuo „Google“ ir „Amazon“ alternatyvų. Michael R. Levin, rinkos tyrimų agentūros „Consumer Intelligence Research Partners“ bendraįkūrėjas su šiuo teiginiu sutinka, atkreipdamas dėmesį į itin mažą išmaniųjų garsiakalbių rinkos dalį, kurią išsikovojo „Apple HomePod.“ „Apple nebekyla pavojus atsilikti, ji jau atsiliko nuo konkurentų“, – sakė jis.
„Apple“ parduotuvės
Angela Ahrendts, „Apple“ mažmeninės prekybos vadovė, neseniai paliko kompaniją dėl neatskleistų priežasčių. Nors niekas tiksliai nežino atleidimo motyvo, manoma, jog parduotuvėms reikėjo daugiau pokyčių. „Buvo aišku, kad „Apple“ reikėjo naujų strategijų bei potencialių pokyčių šioje srityje, siekiant padidinti paklausą viduje ir už firminių „Apple“ parduotuvių“, – sakė „Wedbush“ analitikas Daniel Ives, pasklidus informacijai apie pokyčius vadovybėje.
Angela Ahrendts buvo pasamdyta tam, kad pakeltų „Apple“ parduotuves į naują lygį ir kad jos turėtų didesnę įtaką aplinkinėms bendruomenėms. Vis dėlto atleista vadovė mano, jog jos valdymas buvo itin sėkmingas, bandant parduotuves paversti panašiomis į miesto aikštes ir susibūrimo vietas, keičiant darbuotojų pareigas ir įrengiant naujas „Apple“ programų edukacijos zonas. Matyt, to nepakako. Stebint mažėjančius pardavimus ir vis mažiau apsilankančius pirkėjus, Angelos Ahrendts atleidimas gali būti laikomas ženklu, jog Tim Cook (kompanijos generalinis direktorius) nori mažinti kaštus mažmeninėje prekyboje, uždarydamas parduotuves ir/ar atleisdamas darbuotojus.
„Apple Watch“
„Apple“ vis dar išlieka lydere skaitimeninių dėvimų įrenginių kategorijoje – vien per pirmąjį metų ketvirtį parduoti net 12,8 milijono vienetų „Apple Watch“. Vis dėlto amerikiečių kompanijai ant kulnų lipa „Huawei“ su 5 milijonų dėvimų įrenginių pardavimais, bet lyginant su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus kinų gamintojo skaičiai pardavimai išaugo net 282,2 %. „Apple“ augimas siekė kur kas mažesnius 49,5 %, todėl kompanija „WWDC“ konferencijoje pristatė nuosavą laikrodžio aplikacijų parduotuvę, suteikdama įrenginiui daugiau galimybių ir siekdama atsiplėšti nuo konkurentų. Laikas parodys, kaip toliau pasiskistys lyderiai, bet „Huawei“ augimas negali būti ignoruojamas.
„Apple“ kaip paslaugų kompanija
Daug kalbama apie tai, kaip „Apple“ pakeitė savo verslo kursą 180 laipsnių, atsisakydama 18 metų veikusios ir legenda tapusios „iTunes Store“ ir sukoncentruodama dėmesį į keletą skirtingų internetu transliuojamos muzikos, filmų bei tinklalaidžių (angl. podcast) pasalugų prenumeratos aplikacijų. „Mūsų nuomone, tai yra esminis strateginis ir galbūt didžiausias žingsnis nuo „iPhone“ pristatymo 2007 metais, – sakė Dan Ives, „Wedbush Securities“ analitikas. – Tim Cook yra spaudžiamas teikti šias paslaugas, o internetu trasnliuojamas turinys yra potencialus augimo pagrindas.“
Tiesa, kai kam toks žingsnis yra tik dar vienas „Apple“ buvimo neorganizuota ir atsilikimo pavyzdys, Norint, kad naujosios pasalugos būtų sėkmingos, būtina atsiriekti kuo didesnę pyrago dalį nuo rinkoje jau seniai įsitvirtinusių senbuvių („Spotify“, „Pandora“, „Netflix“ ir t. t.), o tam reikia tikrų inovacijų.
„Apple“ norėdama išlaikyti lyyderystę ir technologijų inovatorės reputaciją privalo neapsiriboti nedideliais patobulinimais, rinkoje jau esančių produktų analogų kūrimu ir jau egzistuojančių pasalugų pergrupavimu. „Apple“ turės pristatyti naują produktų, apie kuriuos niekas nežino, bet be kurių žmonės negalės gyventi, kategoriją ir kaip įmanoma greičiau. Nors tikrieji „Apple“ palaikytojai dar šiek tiek palauks, amerikiečių legendinę kompanija į viršūnę iškėlė būtent inovacijos. Be inovacijų „Apple“ negali egzistuoti.