Šie mokslo metai Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose dar 5 dienomis ilgesni nei praėjusieji. Karšta vasaros pradžia metė iššūkį mokytojams: kaip sudominti vaikus, organizuojant ne tik įdomias, bet ir naudingas veiklas? Atsakymą turi informacinių technologijų mokytojai: jie tęsia su moksleiviais pradėtus techninės kūrybos projektus bei rengiasi pirmosioms Lietuvoje „Micro:bit“ varžyboms.
Asociatyvi nuotr.
Mergaitės – inžinierės
Ingrida Donelienė, Šiaulių Ragainės progimnazijos mokytoja sako, kad moksleiviai prasidėjus vasarai su dideliu entuziazmu įsitraukia į jos siūlomą projektinę veiklą: konstruoja, programuoja ir netgi kuria... burtų mašinas. „Vasarą moksleiviams sunkiau koncentruoti dėmesį, natūralu, kad jie labiau išsiblaškę, todėl sėdėti įprastose mokomųjų dalykų pamokose darosi nuobodu. Štai kodėl imamės netradicinių veiklų – vaikai atsineša įvairių daiktų, pavyzdžiui, kartono dėžę, prie kurios prijungus laidus, lemputes, mikrokontrolerį, paprasta dėžė virsta į „burtų mašiną“. Jei sugalvojus norą užsidega žalia lemputė, noras išsipildys, jei raudona, deja, ne“, – linksmai pasakoja mokytoja.
Tariamą burtų mašiną sukonstravo Ingridos mokinė – šeštokė mergaitė, kartu su kelių penktokų pagalba, po to, kai mokytojos iniciatyva mokykla prisijungė prie Kompiuteriukų paramos fondo inicijuoto projekto „Kompiuteriukų ralis – IT pamokas keičianti kelionė“, tapusio praėjusių mokslo metų iniciatyvos „Kompiuteriukai vaikams“ tęsiniu. Mokytoja į Šiaulius metų pradžioje parsivežė keliolika įrangos rinkinių ir kartu su moksleiviais ėmė juos naudoti įgyvendinant įvairius sumanymus.
„Iš tiesų kūrėme sudėtingą projektą: siekėme sukonstruoti prietaisą, kuris tirs, ar prie darbo stalo, kur moksleivis ruošia pamokas, yra tinkamas apšvietimas ir praneš, jei yra per tamsu. Tačiau šio prietaiso sukurti kol kas nepavyko, tęsime darbus birželį, kai visoje mokykloje rengsime inžinerijos savaitę“, – sako mokytoja. Pasak I. Donelienės, vasarą teks dirbti, nes moksleiviai vis labiau domisi elektronika ir programavimu, ir vien tik jos dėstomų inžinerijos dalyko pamokų jau nebeužtenka.
Mokosi ir patys mokytojai
Panaši situacija ir sostinėje – Vilniaus Barboros Radvilaitės progimnazijoje. Čia dirbantis mokytojas Mantas Petraška taip pat sako, kad jo vedamų informatikos pamokų moksleiviams per mokslo metus – negana.
„Mes prisijungėme prie „Pildyk“ įgyvendinamos akcijos „Atgaivink savo žaislą“. Vaikai sunešė savo turėtus žaislus ir pradėjome – suteikėme jiems antrą gyvenimą. Pavyzdžiui, žaislinis tankas tapo temperatūros matavimo prietaisu – tokį jį sukūrė penktokai ir šeštokai. Netrukus dalyvausime visų sukurtų projektų parodoje, parodysime juos mokyklai ir baigiamojo akcijos renginio dalyviams“, – sako mokytojas.
Mantas dalijasi, kad augantis moksleivių aktyvumas ragina ir jį pasitempti – jis mokosi kartu su moksleiviais, nes programuojant, pavyzdžiui, tanko ratus, lempučių, parodančių temperatūrą, žiedą, reikia ne tik informatikos, bet ir elektronikos žinių, kurių ir pačiam mokytojui tenka paieškoti.
Įsitraukia ne tik pirmūnai
Mokosi ir 36 metų darbo patirtį turintis Vidas Norkus, Prienų r. Stakliškių gimnazijos mokytojas. Jo vadovaujami moksleiviai šį pusmetį prigamino įvairiausių žaislų: judančių, besišypsančių meškiukų, drambliukų, kurie, iš pliušinio daikto virto el. įrenginiu, išmokiusiu vaikus ne tik programavimo, bet ir bendravimo. Vasarą mokytojas ketina su kolega kurti integruotų fizikos ir informatikos dalykų pamoką ir pristatyti ją moksleiviams.
„Šiais mokslo metais praplėtėme programavimo mokymo dalį: įjungėme „Microbit“ kompiuteriukus, gavome papildomos įrangos, pradėjome kurti judančius žaislus. Svarbiausia tai, kad kuriant bendrą projektą, kai vienas vaikas jungia laidelius, kitas – lemputes, trečias – sugalvoja, kaip visa tai turėtų veikti, ugdomi labai svarbūs komandinio darbo, susikalbėjimo, bendravimo įgūdžiai“, – pasakoja Vidas.
Pasak mokytojo, šioje veikloje atsikleidžia moksleiviai, kuriems demonstruoti teorines žinias nelabai sekasi pamokų metu. Tam dar palankesnės sąlygos vasarą – kai nevaržo nei pamokų laikas, nei vertinimai.
„Labai smagu matyti, kad net ir tie vaikai, kuriems prasčiau sekasi mano matematikos ar informatikos pamokose, tarsi iš naujo susidomi mokslu ir praktinėje veikloje jiems labai gerai sekasi. Šiuo metu intensyviai ruošiamės išbandyti savo jėgas Vilniuje, kur teks pademonstruoti visus savo kūrinius ir dalyvauti „Micro:bit“ varžybose – apie tokias dar nebuvau girdėjęs“, – mini mokytojas.
Kompiuteriukų paramos fondas kartu su „Pildyk“ birželio 14 d. į PC „Panorama“ pakvies į baigiamąjį projekto „Kompiuteriukų ralis – IT pamokas keičianti kelionė“ renginį, kurio metu vyks pirmosios Lietuvoje „Micro:bit“ varžybos „Aplink Lietuvą“. Renginio dieną beveik 200 moksleivių iš 40 Lietuvos mokyklų konstruos ir programuos mašinytes, su kuriomis lenktyniaus trasoje, primenančioje Lietuvos teritoriją, su kliūtimis ir stabtelėjimais prie miestų, iš kurių tądien bus atvykę. Renginio metu taip pat vyks ir visų sukurtų projektų paroda.