JAV paskelbus sankcijas „Huawei“ viena po kitos su kinų telekomunikacijų bendrove atsisakė dirbti JAV įmonės, tiekiančios paslaugas ar įrangą. Bene daugiausiai klausimų vartotojams sukėlė „Google“ sprendimas nutraukti „Android“ programinės įrangos atnaujinimus. O kokias teises turi telefonus jau nusipirkę žmonės?
Pirmosiomis sankcijų dienomis buvo skelbta, kad jau įsigyti įrenginiai „Google“ atnaujinimus gaus įprasta tvarka. Tačiau gegužės 22-ąją JAV Komercijos departamentui paskelbus išlygas paaiškėjo, kad „Android“ atnaujinimus „Google“ savo partneriams Kinijoje galės teikti tik iki rugpjūčio 19-osios.
Netrukus tai patvirtino ir patys „Google“ atstovai. Savo komentare CBNC „Google“ rašo, kad „jau išleistiems įrenginiams atnaujinimai bus siunčiami 90 dienų“.
„Google“ kiekvieną mėnesį teikia savo „Android“ operacinės sistemos saugumo atnaujinimus, kuriuos vėliau pagal poreikį vartotojams išsiunčia telefonų gamintojai, įskaitant ir „Huawei“.
„Huawei“ komunikacijos atstovas Lietuvoje Mindaugas Plukys tv3.lt patvirtino, kad jau įsigijusiems, ar dar tik planuojantiems įsigyti jau išleistus „Huawei“ telefonus vartotojams atnaujinimai ir toliau bus siunčiami. Tačiau JAV Komercijos departamento įsakas ir pačių „Google“ komentaras rodo, kad jau išleistiems įrenginiams atnaujinimai bus siunčiami 90 dienų.
Naujienų portalas tv3.lt paklausė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT), ko gali tikėtis Lietuvos pirkėjai. Ar bus galima pareikšti pretenziją pardavėjams, jeigu „Google“ iš tiesų galutinai nutrauks bendradarbiavimą ir saugumo atnaujinimų tiekimą „Huawei“ rugpjūčio 19-ąją.
Sugedus ar patyrus nuostolių galima bus reikšti pretenziją
Rašte pažymima, kad pretenzija pardavėjui gali būti reiškiama tuo atveju, jeigu dėl „Google“ nutrauktų „Android“ saugumo atnaujinimų telefone atsirastų „esminiai telefono funkcionalumo sutrikimai“.
„Atsakydami, informuojame, kad visais atvejais pardavėjas atsako už prekės kokybę. Jei galimos saugumo spragos turės įtakos esminiams mobiliojo telefono funkcionalumo sutrikimams, vartotojas turės teisę kreiptis į pardavėją ir reikalauti mobilųjį telefoną pakeisti, sumažinti jo kainą, pašalinti telefono trūkumus arba grąžinti už telefoną sumokėtus pinigus (jei sutrikimai nėra mažareikšmiai). Jeigu šie sutrikimai bus mažareikšmiai, vartotojas negalės kelti reikalavimo grąžinti už telefoną sumokėtus pinigus, tačiau turės teisę pasirinkti kitus aukščiau nurodytus reikalavimus. Taip pat visais atvejais vartotojas turi teisę į nuostolių, atsiradusių dėl netinkamos kokybės prekės pardavimo, atlyginimą, tačiau būtina pažymėti, kad tokiu atveju vartotojas privalo konkrečiais įrodymais pagrįsti papildomai patirtų nuostolių dydį. Jeigu šalis nuostolių dydžio negali tiksliai įrodyti, jų dydį nustato teismas“, – rašoma aiškinamajame VVTAT rašte tv3.lt.
Maža to, yra suprantama, kad pirkėjas yra informuotas, kad „Google“ savo operacinę atnaujinti žada dar 90 dienų. Todėl pirkėjas gali pats nuspręsti, ar tai paveiks jo pasirinkimą įsigyti „Huawei“ mobilųjį telefoną.
„Atkreipiame dėmesį, kad „Google“ oficialiai pranešė, jog „Android“ operacinės sistemos saugumo atnaujinimai bus siunčiami 90 dienų, t. y. vartotojai informuoti apie operacinės sistemos palaikymo nutraukimą, todėl vadovaudamiesi pateikta informacija gali priimti pagrįstą sprendimą įsigyti „Huawei“ mobilųjį telefoną arba jo neįsigyti, o jau esami „Huawei“ mobiliųjų telefonų naudotojai per nurodytą terminą turi galimybę pasikeisti operacinę sistemą savo telefone arba įsigyti kito gamintojo telefoną“, – rašoma VVTAT komentare.
Į klausimą, ar jau įsigiję įrenginius vartotojai galės kreiptis su pretenzija į pardavėją dėl nutrauktų „Google“ atnaujinimų, VVTAT atsakė, kad tai priklausys nuo konkretaus atvejo. Tačiau, remiantis Kokybės garantijos nuostatomis, vartotojai gali reikalauti kokybiško telefono veikimo.
„Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 16 straipsnio (Kokybės garantija) 1 dalis nustato, kad pardavėjo, paslaugų teikėjo teikiama kokybės garantija negali varžyti vartotojų teisių, kurias, įsigijus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, jiems nustato teisės aktai. T. y. jeigu po operacinės sistemos saugumo atnaujinimų nutraukimo atsiras telefonų funkcionalumo sutrikimai, vartotojai turės teisę reikalauti, kad operacinė sistema būtų pakeista į kitą arba, jeigu to padaryti nėra galimybių, pasirinkti kitus aukščiau nurodytus reikalavimus.
Tačiau jeigu telefono funkcionalumo sutrikimų nebus, atsižvelgiant į tai, kad tinkamos kokybės elektrotechnikos gaminiai (taip pat ir mobilieji telefonai) yra negrąžinami ir nekeičiami, tokios prekės pakeitimas ar grąžinimas būtų galimas tik pardavėjui sutikus.
Pažymėtina, kad kilus ginčui, kiekvienu atveju situacija būtų vertinama individualiai, atsižvelgiant į visas svarbias aplinkybes bei ginčo šalių pateiktus įrodymus. Šiuo metu Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba tokio pobūdžio vartotojų nusiskundimų nėra gavusi“, – rašoma VVTAT komentare.
„Huawei“ užtikrina, kad vartotojai saugumo atnaujinimus gaus, nepaisant „Google“ atsisakymo bendradarbiauti, o ir telefonas gali sėkmingai veikti net ir be paskutinių saugumo atnaujinimų, todėl „Huawei“ įrenginių keitimo ar grąžinimo atvejai dėl to yra mažai tikėtini.
Maža to, kritiniu atveju „Huawei“ gali pasirinkti ir savo operacinės sistemos, kuri kol kas dar oficialiai nepristatyta ir yra kūrimo stadijoje, diegimą į jau parduotus telefonus.