Lietuvą užsienyje garsina ne tik krepšinis, lazeriai ar patrauklios sąlygos „fintech“ įmonėms. Automobilių sporto srityje Lietuva turi nemažai pasiekimų ir studentai – viena svarbiausių to dalių. Būtent iš studentiškų idėjų išauga didžiulės įmonės, kuriančios unikalius produktus, o kelios tokios bus pristatytos Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ gegužės 10–11 dienomis vyksiančioje parodoje „Auto Bazar 2019“.
„Pastaruoju metu ryškėja tendencija – net jeigu darai kažką įspūdingo, turi apie tai kalbėti, pranešti visuomenei. Jeigu tam neskirsi dėmesio, net ir įspūdingi išradimai gali būti pamiršti. Studentų darbai yra tokios rizikos zonoje, tad parodoje jiems skirsime didelį dėmesį. O jie tikrai turi kuo pasigirti“, – teigia vienas iš „Auto Bazar 2019“ organizatorių Valdas Valiukevičius.
Formulė daryta savo rankomis
Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos (VTDK) Automobilių transporto katedros atstovai pristatys net du lenktynėms parengtus modelius. Kolegijos studentai ir dėstytojai pirmąsyk Lietuvoje sukonstravo tarptautinius reikalavimus atitinkantį lenktyninį „Formula student“.
Tai yra vienintelė tokio tipo formulė Lietuvoje. Jos rėmą, važiuoklę ir kitas detales projektavo bei kūrė patys studentai, remdamiesi 2014 m. reglamentu, nurodančiu esmines važiuoklės bei kitų elementų saugumo konstrukcijas.
Formulėje įmontuotas „Suzuki GSXR“ motociklo 600 cm3 variklis. Su 2 cm skersmens oro restriktoriumi jis pasiekia 50 kW galingumą ir 60 Nm sukimo momentą. Restroktorius yra tai reglamento numatyta detalė, ribojanti oro srauto patekimą į variklį – tai yra bene paprasčiausias ir lengviausiai kontroliuojamas būdas suvienodinti skirtingų modelių technines galimybes ir padidinti konkurenciją.
Motociklo variklis sukasi iki 13 600 aps./min., jo suspaudimo laipsnis – 12,2. Prie variklio prijungta ir galią į užpakalinius ratus perduoda sekvencinė 6 laipsnių pavarų dėžė, kurios perjungimo mentelės siekiant didesnio patogumo sumontuotos už vairo.
Pačios formulės ilgis yra 3 m, plotis – 1,8 m, o aukštis nesiekia nei metro. Svoris be vairuotojo – 300 kg. VTDK studentai sugebėjo pasiekti puikius parametrus – pavyzdžiui, su 75 kg sveriančiu ir 178 cm ūgio vairuotoju formulės svorio centras tėra 20 cm aukščiau žemės paviršiaus.
Bendras kėbulo detalių plotas yra 3,6 m2, jos visos pagamintos iš stiklo audinio kompozito.
Treniruotis – ekonomiškai
VTDK studentai su dėstytojais vienu projektu neapsiribojo – tik prieš pat renginį „Auto Bazar 2019“ jie pabaigė kurti kartą. Remdamiesi sportinio karto rėmo brėžiniais, studentai sukonstravo naują su šiek tiek platesniais šonais ir į jį įtalpino elektros variklį bei baterijas.
Didžiausias elektros variklio galingumas – 30 kW, o baterijų talpa – 62 Ah. Kėbulo apdailos detales taip pat gamino patys studentai, tik pripažino, jog greičiausiai nesuspės iki pristatymo „Auto Bazar 2019“ jo nudažyti. Tačiau taip karto išvaizdos nesugadins – greičiau priešingai, jis atrodys tarsi ką tik išvažiavęs iš dirbtuvių.
Kauno studentai šioje srityje neatsilieka. Kauno technikos kolegijos (KTK) studentų komanda pastaraisiais metais dalyvavo „Fast Lap“ varžybose – parengė joms automobilį, treniravosi, prižiūrėjo techninę būklę ir remontavo. O kadangi treniruotis su automobiliu lenktynių trasoje yra brangu, KTK studentai sukonstravo tikrovišką simuliatorių ir komandos vairuotojai gali šlifuoti trasų trajektorijas saugiu ir santykinai pigiu būdu.
Šį simuliatorių galės išbandyti ir „Auto Bazar 2019“ renginio lankytojai.
Paskaitos apie saugų eismą
Dauguma „Auto Bazar 2019“ eksponatų bus pristatyti lauke, „Litexpo“ stovėjimo aikštelėje, tačiau aukščiau paminėti studentų darbai bus demonstruojami po stogu, 3 salėje. Ten pat vyks ir papildomi „BikeRiders“ iniciatyva vedami saugaus eismo užsiėmimai, aktualūs įvairaus amžiaus lankytojams.
Gegužės 10 d. popietę (nuo 16 val.) ugniagesys gelbėtojas Edvinas Bagdonavičius pasakos apie pirmosios pagalbos suteikimo metodikas nukentėjusiajam po eismo įvykio bei jas pademonstruos ant manekeno.
Po pirmosios pagalbos kursų vyks policijos pranešimas saugaus eismo tematika – pareigūnai pasakos apie saugų eismą ir jo būtinybę, paanalizuos avarijų keliuose statistiką bei atsakys į lankytojų klausimus.
Rytis Mežonis 17 val. skaitys paskaitą apie vairavimą užrištomis akimis „Kaip išsiugdyti saugiam vairavimui reikalingus refleksus“. Tuo siekiama parodyti, kad eisme labai svarbūs refleksai ir įpročiai – tinkamai juos išugdžius, vairuotojas greičiau priima teisingą sprendimą pavojingoje situacijoje ir išvengia avarijos arba sumažina jos padarinius. Vėliau pats R. Mežonis atliks vairavimo egzaminą motociklu užrištomis akimis.