Penktą kartą rengiamos elektromobilių lenktynės „Charge it on! Vilnius – Palanga“ šiemet vyks, kaip įprasta, pirmąjį gegužės penktadienį. Gegužės 3 d. startavę prie Vilniaus savivaldybės, elektra varomų transporto priemonių vairuotojai sieks kuo greičiau įveikti 337 km kelią iki Palangos.
„Puikiai pamenu, kaip gimė idėja surengti elektromobilių lenktynes 2015-aisiais. Kolegos netikėjo, kad išvis įmanoma pasiekti Palangą elektromobiliu, juo labiau kad jų Lietuvoje tuomet buvo apie šimtas. Inovatyvias iniciatyvas remianti „Lietuvos energijos grupės“ įmonė „Energijos tiekimas“ tuomet patikėjo unikalia mūsų idėja, tapo partneriu ir šiandien matome rezultatą – daug dėmesio sulaukiančios lenktynės vyks jau penktą kartą, elektromobilių skaičius Lietuvoje perkopė tūkstantį, o įkrovimo infrastruktūra plečiasi didžiuliu greičiu.
Šiemet startuosime ir su nauju varžybų vardu – pagrindinio partnerio estafetę perėmė „Energijos tiekimo“ vystoma mobilioji programėlė „Charge it on“, kurios tikslas – palengvinti elektromobilio įkrovimo patirtį vartotojui ir sujungti į vieną tinklą visas Lietuvoje esančias elektromobilių įkrovimo stoteles. Programėlė suteikia naudingos informacijos apie artimiausių įkrovimo stotelių vietą ir randa greičiausią maršrutą iki artimiausios stotelės.
Naudojantis šia programėle galima gauti informacijos, kokios jungtys yra kiekvienoje stotelėje, sužinoti, ar stotelė užimta. Tai gerokai palengvins ne tik varžybų dalyvių, bet ir kasdien elektromobiliais važinėjančių vairuotojų gyvenimą. Elektromobilių varžybas pradėjome rengti norėdami sekti progresą šioje srityje ir skatinti inovacijas. Džiugu, kad bendradarbiavimas su partneriais padeda tobulėti tiek jiems, tiek mums ir kartu galime suteikti daugiau naudos vartotojams“, – teigia netradicinių lenktynių idėjos autorius ir organizatorius Darius Grinbergas.
Kasmet Palangą pasiekia greičiau
Lietuvoje atsirandant pirmiesiems elektromobiliams, jų skeptikai turėjo „nenuginčijamą“ argumentą: kam reikalinga tokia transporto priemonė, kuria net iš Vilniaus į pajūrį negali nuvažiuoti? D. Grinbergas prisimena, kad būtent šis klausimas paskatino pačią lenktynių idėją – kelionę iš Lietuvos sostinės į šalies vasaros sostinę.
Jau pirmaisiais metais rezultatai parodė, kad net ir pirmieji modernūs elektromobiliai yra pakankamai patogi susisiekimo priemonė. Pirmosiose lenktynėse dalyvavo dešimt automobilių ekipažų. Tada geriausią rezultatą pademonstravo „Kia Soul EV“ automobiliu važiavęs Gintaro Kaukėno ir Karolio Judzentavičiaus duetas – jie užfiksavo pirmąjį elektromobilių lenktynių rekordą, atstumą nuo Vilniaus iki Palangos įveikę per 5 val. 27 min.
2016-aisiais renginyje dalyvavo tik atnaujinti „Nissan LEAF“ elektromobiliai, į kuriuos buvo montuojama tuo metu rinkoje talpiausia 30 kWh baterija. Šių transporto priemonių pažangą geriausiai įrodo rezultatas: 2015-ųjų rekordą pagerino septyni iš devynių 2016-aisiais dalyvavusių ekipažų, o geriausią rezultatą, 4 val. 49 min., pademonstravo Sauliaus Girdausko ir Egidijaus Skrodenio komanda.
Jeigu 2016-ųjų pasiekimas tuomet atrodė puikus, 2017-aisiais jis buvo sutriuškintas. „Hyundai Ioniq“ vairavę Vaidotas Kvyklys ir Paulius Sviklas kelionę iš Vilniaus į Palangą įveikė per 4 val. 5 min. Baterijas jie pildė dukart – Vievyje bei Kryžkalnyje, tačiau „Hyundai“ elektromobilio aerodinamika ir efektyviai naudojama variklio galia leido palaikyti aukštą vidutinį greitį ir aplenkti didesnės talpos bateriją turintį „Volkswagen e-Golf“ – Audriaus Gružinsko ir Balio Griškevičiaus ekipažas atsiliko vos pora minučių.
2018 m. ir vėl žadėjo rekordą, tačiau jis nebuvo pasiektas. Nors pirmą kartą dalyviai naudojosi stacionaria įkrovimo infrastruktūra (iki tol vykusiose varžybose organizatoriai sumontuodavo laikinas stoteles), „Spark“ komandos vairuotojai Nerijus Dagilis ir Marius Slaboševičius finišą pasiekė per 4 val. 11 min., baterijas pildę tik vieną kartą.
Įkrovimo nereikės
Nors organizatoriai rekordo tikėjosi ir pernai, tačiau tai neįvyko. Ar geresnio rezultato galima tikėtis šiemet?
„Pernai smarkiai padidėjęs įkrovimo stotelių skaičius ties automagistrale Vilnius–Klaipėda leido lenktynių dalyviams efektyviau planuoti sustojimus. Šiemet jos puikiai pasitarnaus seniau mūsų rinką pasiekusiems modeliams, tačiau Lietuvoje jau oficialiai parduodami ir aptarnaujami net trys modeliai, kurių gamintojai deklaruoja didesnį nei 400 km nuvažiuojamą atstumą vienu įkrovimu“, – sako D. Grinbergas.
Tai šiemet varžybose debiutuojantys „Hyndai Kona Electric“, „Audi e-tron“ ir „Jaguar I-Pace“. Sunku prognozuoti, kuris iš jų nugalės, bet galima duoti beveik 100 proc. garantiją, kad visi šie modeliai Palangoje finišuos net nestabtelėję papildomam įkrovimui, jei vairuotojai atsakingai planuos greitį visos kelionės metu.
Daugiausiai dalyvių
Patobulėjusi elektromobilių infrastruktūra organizatoriams leido padidinti maksimalų dalyvių skaičių. Jei ankstesniais metais jis buvo ribojamas iki 10 ir 15 (2018), tai šiemet prie starto linijos galės stoti iki 20 elektromobilių. Supratus, kad kai kuriems miestui skirtiems modeliams bus sunku konkuruoti su milžiniškos talpos baterijas turinčiomis naujienomis, šiemet pirmą kartą dalyviai bus skirstomi į klases, o nugalėtojų prizais džiaugsis net dvi komandos – greičiausiai Palangą pasiekęs ekipažas su iki 50 kWh talpos baterija ir dalyviai su automobiliais, kurių baterijos talpa viršija 50 kWh.
Kad varžybos kelia didelį susidomėjimą, parodė jau pirmoji registracijos diena. Paraiškas iškart pateikė net 9 ekipažai su „BMW i3“, Hyundai Ioniq“, „Hyundai Kona Electric“, „Nissan Leaf“ elektromobiliais. Susipažinti su taisyklėmis, užsiregistruoti ir dalyvauti varžybose gali visi norintys ir turintys Lietuvoje oficialiose gamintojų atstovybėse parduodamus ir aptarnaujamus elektromobilius.