Tobulėjant technologijoms, keičiasi ir būdai, kaip vagys grobia automobilius. Draudikų sukaupti duomenys patvirtina, kad beraktės automobilio atrakinimo sistemos naujuose automobiliuose yra ir jų saugumo spraga – pasitelkdami išmaniąsias technologijas, vagys jas pagrobia lengviau. Kaimyninėje Latvijoje tokios vagystės jau įsibėgėjo, todėl suklusti reikėtų ir Lietuvos vairuotojams.
Didėjanti problema Latvijoje
Naujesnės transporto priemonės, kuriose įdiegta beraktė automobilio atrakinimo sistema, – kai durelės atrakinamos arba gestu, arba prisilietus prie durų rankenos, jei raktas yra kišenėje, vis dažniau atsiduria vagišių akiratyje. Kaimyninėje Latvijoje automobilių su tokia sistema vagystės tampa tikru iššūkiu vairuotojams, policininkams ir draudimo specialistams. „Compensa Vienna Insurance Group“ ekspertai Latvijoje pastebi, kad šalyje per mėnesį pagrobiami bent 5 tokie automobiliai.
„Išmanių vagišių akiratis labai platus, tad rizikos grupėje yra visi keturiais ratais varomi automobiliai su berakte atrakinimo sistema. Svarbu ir tai, kad tokio tipo vagystės vyksta bet kuriuo paros metu, kadangi laužtis į automobilį nereikia, nesukeliamas joks aplinkinių įtarimas – jis tiesiog užvedamas ir nuvaromas. Todėl renkantis automobilį ne tik Latvijos, bet ir visų kitų šalių gyventojams, verta išsamiai pasidomėti transporto priemonėse įdiegtų technologijų saugumu“, – pataria „Compensa Vienna Insurance Group“ žalų departamento vadovas Mindaugas Balinskas.
Eksperto teigimu, pasitelkiant kompiuterius, vagišiai apgauna, „nulaužia“ automobilyje įmontuotą sistemą. Beraktė atrakinimo sistema neteisingai supranta, kad raktelis yra šalia jos, ir atsirakina. Vokietijos visuomeninio automobilių klubo (ADAC) nariams ir Didžiosios Britanijos vartotojų teisių organizacijai „Which?“ paskelbus automobilių tyrimo rezultatus paaiškėjo įspūdingi skaičiai. Ištyrus 237 automobilius su berakte atrakinimo sistema, patvirtinta, kad tik 3 iš jų yra neįveikiami.
Draudikai skaičiuoja, kad automobilio su kiek silpnesne berakte atrakinimo technologija vagystės vidutinė žala viršija ir 25 tūkst. eurų, kadangi nuvaroma visa transporto priemonė. Remiantis „Compensa Vienna Insurance Group“ duomenimis, dažniausiai tokie automobiliai realizuojami už ES ribų. Tiesa, pareigūnams aktyviai darbuojantis, o automobilių savininkams vis daugiau rūpinantis papildomomis apsaugos sistemomis, dalis automobilių sėkmingai grąžinami savininkams.
Technologijomis pasikaustę vagys – ir Lietuvoje
Ši problema Lietuvoje nėra tiek įsišaknijusi kaip Latvijoje, tačiau tokių vagysčių pasitaiko ir mūsų šalyje. Lietuviai su problema susiduria rečiau, kadangi policijos pareigūnai į šio tipo nusikaltimus reaguoja itin operatyviai ir tam skiria daug dėmesio. Taip pat neatsilieka ir draudikai – norint apdrausti rizikos grupėje esantį automobilį, dažniausiai reikia įsirengti ir papildomą signalizaciją. M. Balinsko teigimu, papildomos apsaugos sistemos tikrai gali pagelbėti ir padėti grąžinti pavogtą automobilį teisėtam savininkui. Tai įrodo ir Latvijos pavyzdys – beveik visi automobiliai su papildoma signalizacija yra randami.
„Kita vertus, reikia atsižvelgti ir į tai, kad vagių įgūdžiai vis tobulėja ir žinios, kaip įvykdyti tokio tipo vagystę, greitai plinta. Būtent dėl šios priežasties galima neabejoti, kad gatvėse didėjant automobilių su berakte atrakinimo sistema skaičiui, augs ir jų vagystės. Todėl, žinoma, pasirinkus tokį automobilį, rekomenduojame pasirūpinti papildoma signalizacija“, – teigia M. Balinskas.
Ekspertas taip pat priduria, kad vis dėlto vertėtų nepamiršti, kad šiais laikais neapgaunamų signalizacijų nėra. Jeigu nusikaltėliams nepavyksta pavogti automobilio, lieka rizika netekti žibintų, parkavimo radarų ar kitos brangios ir vagims patrauklios įrangos. Norint pasirūpinti naujuoju automobiliu, vis dėlto patariama apsvarstyti draudimo galimybes, kadangi tai gali padėti išvengti neplanuotų nuostolių ne tik jeigu automobilis nuvarytas, bet ir tuo atveju, jeigu šis apvagiamas.