„Noriu pasigirti dar vienu laimėjimu ir tuo pačiu nuosekliai papasakoti, kokį nuotykį turėjau su „Telia Lietuva“, – savo istoriją pradėjo Nerijus. Vyras laimėjo ginčą su Lietuvos telekomunikacijų bendrove ir atgavo beveik visus pinigus už jo vaiko nemokamame telefono žaidime įsigytus virtualius deimantus. Šie pinigai buvo įtraukti į „Telia“ abonemento sąskaitą per „Google Play“ platformą, kurią Nerijaus sūnus susikūrė be jokios tėvų žinios ir suaugusiojo duomenų patvirtinimo.
Asociatyvi nuotr.
Vyras įtarė, kad tokiu būdu „Telia Lietuva“ galimai pelnosi iš mažamečių vaikų. Už panašius dalykus technologijų milžinė „Google“ 2014 m. buvo priversta kompensuoti mažiausiai 19 mln. JAV dolerių tėvams, kurių vaikai be suaugusiųjų sutikimo atlikdavo pirkimus mobiliosiose programėlėse. Beje, tai buvo ne vienintelis toks atvejis užsienyje.
Blokavimas nepadėjo
Kaip socialiniame tinkle „Facebook“ rašė istorijos herojus, dar pernai vasaros pabaigoje jis pastebėjo įtartinai padidėjusią mobiliojo ryšio paslaugų sąskaitą. Tuomet Nerijus suprato, kad prie to galėjo prisidėti jo mažametis sūnus, kuris atsisiuntė žaidimą į telefoną ir jį žaisdamas įsigijo virtualių deimantų.
„Išaiškinti situaciją truko du mėnesius, bet problema buvo išspręsta ir telefonas pagal „Telia“ buvo užblokuotas pirkimams, uždėta „Parental Control“ (funkcija – red. past.), – dėstė Nerijus. Panašu, kad tai neapsaugojo nuo tolesnių pirkimų internete, todėl istorija vėl pasikartojo. Šįkart „Telia Lietuva“ už virtualius deimantus pareikalavo susimokėti beveik 50 eurų.
„Visai nemažai už deimantus, kurių tu neturi ir niekuomet negavai, ir niekuomet nepirkai. Tad su „Telia“ pradėjau aiškintis ir kilo nesutarimas“, – aiškino vyras. Jis pasipiktino telekomunikacijų bendrove, kuri esą neužtikrino kontrolės ir leido mažamečiam vaikui susikurti „Google Play“ paskyrą be suaugusiųjų žinios ir abonemento sutikimo.
„Akivaizdu, kad ir banko kortelės pirkti virtualius deimantus vaikai taip pat neturi, tad „Telia“ atsižvelgiant į tai integruoja abonementą kaip atsiskaitymo būdą „Google Play“ paskyroje, kuri gali būti sukurta be jokių duomenų patvirtinimo. Kas ir įvyko šiuo atveju“, – aiškino Nerijus.
Visgi vyras pagrindiniame savo įraše nutyli faktą, kad jo vaikas telefone pakeitė mamos el. paštą. Tą jis atskleidė tik kito įrašo komentare. „Civilizuotoje šalyje reikia banko kortelės... O bankai klientus apsaugo. O čia „Telia“ įdiegia abonementą kaip apmokėjimo būdą, tad vaikas telefone pakeitė mamos el. paštą... Ir pirmyn pirkti virtualius deimantus“, – komentavo jis.
Įkvėpė „Google“ istorija
Savo įraše vyras neslėpė pasipiktinimo „Telia Lietuva“ vykdoma politika: „Sugalvojo, kad nuėmus tokius saugiklius, vaikai galės pirkimus atlikti ant sutartį pasirašiusių tėvų abonemento ir tuomet „Telia“, grasindama antstoliais ir pinigų išieškojimu už neteisėtai parduotas paslaugas, kaltins tėvus ir grasins Lietuvos Civiliniu kodeksu, kuris šiuo atveju yra visai netinkamas tokiai situacijai“.
Nerijus savo pasipiktinimą argumentavo tuo, kad vaikai iki 14 m. neturi teisės sudaryti jokių sutarčių su trečiosiomis šalimis, t. y. nei su „Google Play“, nei su žaidimus šioje platformoje kuriančiomis bendrovėmis. Tą iš esmės patvirtina ir beveik penkerių metų senumo istorija, susijusi su jau minėta technologijų kompanija „Google“. Šios istorijos, panašu, buvo įkvėptas ir pats Nerijus.
JAV Federalinės prekybos komisija (FTC) dar 2014 m. įrodė savo tiesą prieš „Google“. Minėtos komisijos ieškinyje buvo nurodyta, kad „Google“ neteisėtai ėmė mokestį iš tėvų už pirkinius, kuriuos atliko jų vaikai virtualiose parduotuvėse ir kurių nebuvo galimybės sukontroliuoti.
Kaip rašoma oficialiame FTC pranešime, nuo 2011 m. interneto milžinė leido išlaidauti programėlių viduje bei ištisus metus nereikalavo slaptažodžių ar kitos papildomos informacijos mokėjimams patvirtinti. Tad vaikai galėjo sėkmingai apsipirkinėti be tėvų įsikišimo.
Tik vėliau „Google“ šiek tiek susizgribo. 2012-aisiais „Google“ apie pirkimus pradėjo informuoti per ekrane iššokantį langą bei prašė suvesti slaptažodį. Nors ir toliau nebuvo pateikiama informacija apie pinigų sumą, kurią ketinama nurašyti nuo sąskaitos. Negana to, įvestas slaptažodis galiojo pusvalandį, tad vaikai turėjo pakankamai laiko apsipirkti žaidimų parduotuvėse.
Kai FTC sulaukė gausybės tėvų skundų, paaiškėjo „Google“ gudravimai. Tad buvo sudaryta taikos sutartis, o JAV kompanija įsipareigojo kompensuoti mažiausiai 19 mln. JAV dolerių. Beje, kiek anksčiau už panašius veiksmus nemalonėje buvo atsidūrusi ir „Apple“, kuri vartotojams privalėjo kompensuoti dar daugiau – 32,5 mln. JAV dolerių.
Riboti negali
„Telia Lietuva“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis Alfa.lt skirtame komentare teigė, kad šiuo atveju bendrovė negali kontroliuoti tokios platformos kaip „Google Play“, tačiau abonementams sudaro visas galimybes pasirinkti atsiskaitymo būdus už įsigytas prekes ar paslaugas minėtoje platformoje.
„Bet kurioje situacijoje mums svarbiausi yra kliento interesai, todėl iš savo pusės darome viską, kad atitiktume mums, kaip ryšio tiekėjui keliamus žmonių lūkesčius. Nuoširdžiai apgailestaujame, kad ne visus dalykus, kuriuos per savo išmaniuosius įrenginius užsako mūsų klientai, galime valdyti ar keisti. Būtent vienas iš tokių yra „Google Play“ paslaugos, jų negalime nei riboti, nei kaip nors kontroliuoti jų naudojimosi“, – teigė jis.
Anot A. Stasiulaičio, atsiskaityti per „Telia“ už pirkinius iš „Google Play“, tokius, kaip, pavyzdžiui, programėles ar žaidimus, įtraukiant mokėjimą į mūsų mobiliojo ryšio sąskaitą, galima tik klientui pasirinkus tokį atsiskaitymo būdą. „Tai reiškia, kad sudarydami tiesioginę sutartį su „Google“ žmonės patys pasirenka, kas jiems patogiau – įvesti banko kortelės duomenis ar mokėti per ryšio operatorių. Tam, kad apmokėjimas už pirkinį būtų įtrauktas į mobiliojo ryšio paslaugų sąskaitą, būtinas kliento patvirtinimas įvedant „Google“ paskyros slaptažodį. Klientas pats valdo, ar kiekvienam pirkimui bus reikalingas patvirtinimo slaptažodis, ir nustato jo stiprumą bei papildomas apsaugos priemones vaikams“, – dėstė „Telia Lietuva“ atstovas spaudai.
Jis pridūrė, kad tėvų sprendimas nekontroliuojamai duoti savo mažamečiams vaikams įrenginius su galimybe be papildomos kontrolės įsigyti žaidimus iš „Google Play“ parduotuvės yra išskirtinai tėvų, o ne „Telia“ atsakomybė.
„Tačiau kaip socialiai atsakinga bendrovė mes dedame labai daug pastangų šviesti tėvus, vaikus ir mokytojus apie saugų internetą. Todėl taip pat kviečiame visus atsakingus tėvus skirti daugiau dėmesio vaikų saugumui internete“, – ragino bendrovės atstovas spaudai.
- Mokėjimo už „Google Play“ paslaugas įtraukimo į „Telia“ mobiliųjų paslaugų sąskaitą proceso aprašymas
- „Google Play“ rekomendacijos, kaip apsaugoti savo paskyrą, kas ypač aktualu, kai įrenginiu naudojasi vaikai