Motyvuoti ir lojalūs darbuotojai – bemaž kiekvieno vadovo svajonė. Tačiau būtent su motyvacijos stoka ir darbuotojų judėjimu į kitas darbovietes paskutiniu metu dažniausiai ir susiduria įmonių vadovai. Ne išimtis ir IT sektoriaus įmonės, kuriose konkurencija dėl darbuotojų ypač aktuali tema.
Su programuotojų motyvacijos iššūkiu susiduria ir Olandijos kapitalo IT įmonė „Present Connection“, rašoma pranešime žiniasklaidai. Kaip šie iššūkiai įmonėje sprendžiami, pasakoja įmonės personalo vadovė Greta Norvaišė.
– Kokiomis būdo savybėmis dažniausiai pasižymi programuotojai? Dažnai ši darbuotojų grupė apipinta mitais apie intravertiškumą ir pan.
– Tai labiau išimtis nei taisyklė. Kažkodėl dauguma linkę manyti, kad programuotojas yra tas tarp 4 sienų užsidaręs specialistas, vengiantis kontakto su aplinka, tačiau kaip ir bet kurioje kitoje sferoje, IT pasaulyje yra įvairių asmenybių. Pavyzdžiui, mūsų kolektyve kaip tik vyrauja ekstravertiško tipo specialistai, kurie noriai bendrauja ir keičiasi informacija, inicijuoja įvairias veiklas įmonėje ir už jos ribų. Faktas, jog programuotojo darbas reikalauja susikaupimo ir susikoncentravimo į konkrečią užduotį, bet tai nereiškia, kad dėl to jie visi privalo būti intravertais.
– Kas labiausiai motyvuoja šios srities specialistus, norinčius keisti darbo vietą?
– Ne paslaptis, kad atlyginimas jau seniai nebėra vienas ir pats svarbiausias kriterijus keičiant darbo vietą. Rinka konkurencinga, atlyginimų vidurkiai įmonėse panašėja, todėl specialistai vis didesnį dėmesį skiria pačio projekto, užduočių ir atsakomybių pasirinkimui. Žinoma, dauguma svajoja dirbti su naujomis technologijomis, todėl tai taip pat labai svarbus kriterijus. Turbūt dar galima būtų paminėti tai, kad vis dažniau patyrę specialistai pasirenka mažas arba vidutinio dydžio IT įmones, mat jos yra lankstesnės, dažnai suteikia daugiau laisvės asmeniniam tobulėjimui.
Tuo tarpu, tokios naudos, kaip sveikatos draudimas, miego kambariai, stalo tenisas ar futbolas, yra tik papildomi priedai, kurie nėra svarbiausias faktorius keičiant darbo vietą. Visgi šios naudos paskutiniu metu jau tampa norma arba net būtinybe, savaime suprantamu dalyku.
– IT įmonėse pasitaiko nemaža darbuotojų kaita. Kokios pagrindinės priežastys tai lemia?
– Nepasakyčiau, kad visose IT įmonėse kaita yra didelė. Reikėtų analizuoti kiekvieną atvejį atskirai ir ieškoti priežasčių. Visgi IT rinka yra gana dinamiška, technologijos keičiasi ir tobulėja nuolat, tad ir motyvuotų specialistų profesinis augimas vyksta taip pat itin sparčiai. To pasekoje, savo sričių ekspertai gali laisvai rinktis jiems priimtiną įmonę kuomet jaučia, jog išaugo kelnes. Tuo tarpu įmonės, norėdamos išlaikyti darbuotojus, turėtų suteikti jiems sąlygas tobulėti profesiniame kelyje. Atėjo laikas, kai ne įmonės renkasi specialistus, o jie įmones.
– Kokia yra įmonės vadovo autoriteto svarba, siekiat motyvuoti IT specialistus dirbti įmonėje?
– Čia įmonės vadovas vaidina labai svarbų vaidmenį. Turbūt personalo specialistai sutiktų, jog darbuotojai dažnai pirmiausia renkasi ne įmonę, o vadovą. Man visada būna malonu, kuomet kandidatas paklaustas apie įmonę, pasako ir porą gerų žodžių apie vadovą, kurį matė konferencijoje, mokymuose ar yra girdėjęs gerų atsiliepimų iš aplinkos. Sakyčiau, geras vadovas visų pirma yra įmonės lyderis, gebantis vesti ir motyvuoti kolegas, kai reikia pakonsultuojantis, padedantis, patariantis. Jau praėjo tie laikai, kuomet visi įsivaizdavo vadovą kaip griežtą vadą, sėdintį užsidariusį kabinete. Mes kartais net kolektyve juokaujame, kad mūsų vadovas atlieka ir nuodėmklausio ir patarėjo funkciją. Juk visokių dienų pasitaiko, kartais kolegoms reikia tiesiog išsikalbėti, o geras vadovas moka išklausyti ir pakreipti, padėti rasti problemos sprendimą.
– Kokie patarimai galėtų pagelbėti vadovui siekiant norint mažinti darbuotojų kaitą?
– Sklandi tarpasmeninė komunikacija turbūt svarbiausias raktas, siekiant išvengti netikėtų darbuotojų pareiškimų apie išėjimą. Ir tam tikrai neužtenka metinio ar ketvirtinio pokalbio. Svarbu įmonėje išugdyti įprotį šnekėtis, keistis informacija, ne dejuoti kai kas nors stringa, o spręsti problemas, ieškoti pagalbos. Mano kolegos iš Olandijos visad pabrėžia, kad geriausi atviri pokalbiai įvyksta kartu darantis kavą.
Kitas, mano manymu, svarbus dalykas, yra atmosfera darbe. Jos kūrimas prasideda nuo vadovų. Jeigu jie supranta, kad darbuotojui svarbu ne tik užsidirbti, bet ir realizuoti save, laisvai jaustis, mėgautis darbu – tai jau teisingas požiūris iš kurio kyla įvairios iniciatyvos skatinančios darbuotojų lojalumą.
– Kokios papildomos motyvacinės priemonės, be atlyginimo dydžio, yra patraukliausios programuotojų tarpe?
– Kaip ir sakiau, jeigu programuotojui pats projektas, darbo užduotys atrodys neįdomios ar neprasmingos, tuomet visos papildomos priemonės neturės didelės reikšmės. Taigi sakyčiau, jog tobulėjimo galimybės ir projekto technologijos yra du svarbiausi dalykai.
– Į ką labiausiai turi atkreipti dėmesį personalo specialistas, norintis atrinkti tinkamiausius specialistus darbui IT įmonėje?
– Visais atvejais tai priklauso nuo pačios įmonės vizijos ir atvirų pozicijų į kurias ieškoma specialistų. Pavyzdžiui, mūsų įmonė didelį dėmesį skiria ne tik techniniam specialisto lygiui nustatyti, bet ir vadinamiems „minkštiesiems“ įgūdžiams. Pavyzdžiui, tokios savybės kaip komunikabilumas ir gebėjimas išklausyti yra labai svarbios dirbant komandoje. Taip pat specialisto asmeninės vertybės ir požiūris turėtų sutapti su pačios įmonės deklaruojamomis vertybėmis. Visgi kiekvienas specialistas ateidamas į įmonę atsineša savo individualią patirtį ir vertybinį rinkinį bei savybes, kurios gali puikiai papildyti visą kolektyvą.