Aplankyti visus vaikus vos per vieną Kalėdų naktį ir nesuklysti, kad kiekvienas vaikas gautų būtent tokią dovaną, kokios buvo prašęs laiške Seneliui. Panašaus masto problemą žiemos švenčių metu sprendžia ir Lietuvos interneto parduotuvės bei siuntų pristatymo tarnybos.
Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad interneto parduotuvių uždavinys yra kiek lengvesnis negu Kalėdų Senio, nes dovanų pirkimas pastaraisiais metais startuoja jau spalį, tačiau, kaip rodo statistikos kompanijos „Statista“ duomenys, JAV šventinė prekyba internetu piką pasiekia per taip vadinamą „kiberpirmadienį“ (Cyber Monday). Šią dieną šiemet internetinėse parduotuvėse amerikiečiai paliko net 7,9 mlrd. JAV dolerių, kai „juodąjį penktadienį“ suma siekė 6,2 mlrd. dolerių. Pernai per „kiberpirmadienį“ JAV interneto parduotuvių lankytojai apsipirko už 6,59 mlrd. dolerių.
Pirkimo vajus tęsis iki pat metų pabaigos
Juodasis penktadienis tampa vis labiau įprastas ir lietuviams, tad su didelėmis ir labai didelėmis pirkimo bangomis tenka susidurti ir mūsų šalies interneto parduotuvėms bei jų prekes pristatančioms pašto siuntų tarnyboms.
Kaip teigia internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ rinkodaros direktorė Giedrė Vilkė, šiemet bendrovės apyvarta juodąjį penktadienį, palyginti su 2017 metais, šoktelėjo du kartus.
Jai pritaria ir siuntų pristatymo bendrovės „DPD Lietuva“ pardavimų ir marketingo direktorius Gabrielius Bilevičius: „Tai, kad siuntų srautai auga, pastebime antrus metus iš eilės. Tiesa, dar didesnį šuolį matome būtent „kiberpirmadienį“, nes tuomet pirkėjams pristatome prekes, kurias jie nusipirko per juodąjį penktadienį. Mūsų skaičiavimais, švenčių laikotarpiu siuntų Lietuvoje pagausėja kone dukart, jei lygintume su visų metų vidurkiu. 51 proc. daugiau gabename ir tautiečių siuntų į užsienį.“
Išaugusį pašto tarnybų krūvį vaizdžiai iliustruoja ir ilgos eilės, vingiuojančios prie „Lietuvos pašto“ skyrių. Dovanų pirkimo vajus dar tęsis iki pat Naujųjų, nes net 43 proc. lietuvių, kaip teigia „Maxima“ atliktas tyrimas, šiemet nusiteikę dovanoms išleisti 90 eurų ir daugiau.
Esame unikalūs Europoje
Jei Kalėdų Senis visas dovanas suspėja išvežioti per Kalėdų naktį padedamas magijos ir armijos elfų, elektroninės parduotuvės dėl turimo priemonių ir technologijų arsenalo taip pat sugeba pristatyti pirkėjo įsigytą prekę kitą ar net tą pačią dieną, kaip ir žadėta. Visų pirma, remiamasi darbuotojais, šventinei apkrovai optimizuojami procesai, ilginamos sandėlių ir paskirstymo centrų darbo valandos.
„Pigu.lt“ šventiniam laikotarpiui samdo per pusšimtį laikinų darbuotojų, jos sandėliai nuo lapkričio pabaigos veikia visą parą, „DPD Lietuva“ biuro darbuotojai neretai keliauja į skirstymo centrą, kad padėtų rūšiuoti siuntas, pagelbėja aptarnavimo skyriui susitvarkyti su klientų skambučiais. Kurjerius, kuriems per dieną tenka išvežioti po šimtą ar daugiau siuntinių, puikiai pavaduoja Lietuvoje populiarūs paštomatai.
Beje, kaip teigia „DPD Lietuva“ atstovas, pagal paštomatų populiarumą lietuviai, latviai ir estai itin skiriasi nuo kitų europiečių. Kaip tikri šiauriečiai atsiimdami siuntas lietuviai vengia fizinio kontakto, todėl mieliau naudojasi automatais, o ne Europoje populiariais prekių atsiėmimo punktais su ten dirbančiais žmonėmis. Tiesa, iš paštomato galima pasiimti siuntinį net tuomet, kai pristatymo tarnybos ar elektroninės parduotuvės darbuotojai nedirba.“
Vien žmonių nepakanka, reikia robotų
„E-parduotuvės tiek pas mus, tiek visame pasaulyje nuolat sprendžia du sudėtingus uždavinius: aptarnauti labai didelius ir kintančius klientų srautus bei padaryti tai labai greitai. Tokie dalykai pasiekiami tik pasitelkus automatizavimo sprendimus – sandėlio valdymo ir konvejerių sistemas, liftus, robotus bei kitokią automatiką“, – įsitikinusi Kaune veikiančios JAV kapitalo aukštųjų technologijų bendrovės „Equinox Europe“ direktorė Rasa Beskajevienė.
Jos teigimu, visas šias priemones ir dar daugiau savo darbe naudoja stambiausia interneto parduotuvė „Amazon“, kuriai pernai teko per 37 proc. visos JAV šventinės prekybos internetu. Atitinkamai apginkluojamos ir siuntų tarnybos, kurios paprastai būna tarpininkės tarp elektroninės parduotuvės ir pirkėjo.
„Prieš kelerius metus pasistatėme visiškai naują skirstymo terminalą Kaune, kur veikia robotizuota siuntų skirstymo sistema. Robotas pats nukreipia siuntas pagal brūkšninius kodus ir tai daro keliskart greičiau ir tiksliau nei žmogus. Be to, didėjant siuntų srautams pastoviai investuojame į modernizavimą, peržiūrime procesus“, – pasakoja „DPD Lietuva“ pardavimų ir marketingo direktorius G. Bilevičius.
Pasak R. Beskajevienės, siuntų tarnyboms remtis vien darbuotojais ir jų skaičiaus didinimu kartais apskritai neįmanoma, nes jos turi itin griežtus terminus, kurių be automatizavimo nepavyktų pasiekti. Pašto tarnybos siuntas paprastai atsiveža vakare, o jau 4-5 val. ryto jos visos turi išvažiuoti pas adresatus. Žmonės fiziškai negalėtų visko iškrauti iš mašinų, išrūšiuoti ir vėl sudėti į transportą. Todėl paprastai naudojama rūšiavimo linija, kuri per valandą pagal kryptis išskirsto iki 7000 siuntų. Lietuvoje visos didesnės siuntų įmonės vienaip ar kitaip automatizavo ar šiuo metu automatizuoja bei robotizuoja siuntų terminalus. Didžiausią ir greičiausią automatizuoto siuntų skirstymo įrenginį „Equinox Europe“ sumontavo DPD terminale Kaune.
„Verslo procesų automatizavimas yra ne privalumas, o būtinybė“, – su R. Beskajeviene sutinka ir „Amazon“ dirbęs, o dabar „Pigu.lt“ logistikos vadovas Gediminas Mickus.
Anot jo, „Pigu.lt“ siekia maksimaliai automatizuoti procesus – prekių išdėstymą pagal kategorijas ir jų valdymą sandėlyje jau atlieka išmani sistema. Daugeliui kitų procesų pasitelkti įvairūs konvejeriai, pavyzdžiui, išmanūs prekių pakavimo stalai. Didelis dėmesys personalo valdymui ir išmanūs technologiniai sprendimai leidžia internetinės parduotuvės sandėlyje šventiniu laikotarpiu suruošti apie 20 tūkst. užsakymų per dieną.
Prekyba internetu dar šaus aukštyn
Pasak „DPD Lietuva“ atstovo G. Bilevičiaus, per pastaruosius metus siuntų pristatymo apimtis ūgtelėjo ne mažiau kaip 30 procentų. To priežastys -- ne tik augusi ekonomika, bet ir aktyviai besiplėtojanti elektroninė komercija. Ekspertai prekybai internetu pranašauja tolimesnį augimą.
Šiomis prognozėmis verčia tikėti ir neseniai pagarsinti Lietuvos prekybos tinklų plėtros planai. Kaip teigia „Newsec“ Tyrimų ir analitikos grupės Baltijos regione vadovas Mindaugas Kulbokas, Lietuvoje vartotojas prekybos sektoriuje palieka 8300 eurų arba vos ne perpus mažiau nei vidutinis europietis, perkantis už 16 tūkst. eurų per metus. Augant pajamoms Lietuva turėtų judėti Europos vidurkio link. Natūralu, kad dalį šios sumos atsirieks ir internetinės parduotuvės.
Bet kalėdinei prekybai internetu Lietuvoje dar yra kur augti, nes štai JAV e. komersantų šventiniai pardavimai sudaro net 46 proc. visos prekybos, o Lietuvoje šis rodiklis kur kas kuklesnis.