Elektronika.lt
 2024 m. spalio 7 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 6 d. 18:32
„Fintech“ bendrovės – finansų sektoriaus transformacijos priešakyje
Spalio 6 d. 14:20
Moksleiviams – galimybė pasimatuoti verslininko rolę: Lietuvos mokyklose startavo antroji skaitmeninio verslumo programa
Spalio 6 d. 10:42
Lietuviai veržiasi į priekį dvigubų technologijų sektoriuje – lazerinių sprendimų poveikis lyginamas su šviesolaidžio interneto revoliucija
Spalio 5 d. 18:23
Įmonės „nulaužiamos“ per žmones: kaip darbuotojus paversti svarbiausiu ginklu prieš kibernetines atakas?
Spalio 5 d. 14:11
Socialiniai tinklai ir naudotojų privatumas – du tarpusavyje nesuderinami dalykai?
Spalio 5 d. 10:28
Svarbu dirbantiems iš namų: 5 patarimai, padėsiantys sumažinti elektros sąskaitas
Spalio 4 d. 20:26
Baltijos regione pradėtos didžiausio žemyninėje Europoje baterijų parko statybos
Spalio 4 d. 17:13
Fizikai aptiko naujo tipo gama spindulių blyksnį
Spalio 4 d. 14:48
„Sony“ plečia „LinkBuds“ asortimentą: „LinkBuds Fit“, „LinkBuds Open“ belaidėmis ausinėmis ir „LinkBuds Speaker“ garsiakalbiu
Spalio 4 d. 11:21
Z karta vis labiau rūpinasi savo tėvais: ką atskleidžia stebėjimo programėlių tendencijos?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Inžinieriai skraidino pirmąjį lėktuvą be judančių dalių

Publikuota: 2018-11-27 14:09
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Nuo pat pirmojo lėktuvo skrydžio prieš daugiau nei šimtą metų, praktiškai visi lėktuvai skraido, naudodami judančias dalis – propelerius, turbinas, ventiliatorius, kuriems energiją tiekia deginamas kuras ar elektros baterijos.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Nuo pat pirmojo lėktuvo skrydžio prieš daugiau nei šimtą metų, praktiškai visi lėktuvai skraido, naudodami judančias dalis – propelerius, turbinas, ventiliatorius, kuriems energiją tiekia deginamas kuras ar elektros baterijos.

Dabar MIT inžinieriai sukūrė ir išbandė pirmąjį lėktuvą, kuriame judančių dalių nėra. Vietoje propelerių ar turbinų, lengvąjį lėktuvą varo „jonų vėjas“ – tylus, bet galingas pakankamą trauką sukuriantis lėktuve generuojamas jonų srautas.

Kitaip nei turbininiai lėktuvai, šis orlaivis iškastinio kuro nenaudoja. Ir kitaip nei propeleriu varomi dronai, jis visiškai tylus.

„Tai pirmasis lėktuvo, kurio varos sistemoje nėra judančių dalių, skrydis, – sako Stevenas Barrettas, aeronautikos ir astronautikos asoc. profesorius MIT. – Tai potencialiai atvėrė naujas ir neištirtas galimybes orlaiviams, kurie tylesni, mechaniškai paprastesni ir be deginių emisijų.“

Jis tikisi netrukus tokias jonų vėjo varos sistemas panaudoti tylesniems dronams. Vėliau – jonų varos sistemomis papildyti įprastus variklius ir sukurti efektyvesnius, hibridinius keleivinius lėktuvus ir kitus didelius orlaivius.

Savo rezultatus Barrettas su komanda publikavo žurnale „Nature“.

Inžinieriai skraidino pirmąjį lėktuvą be judančių dalių

Hobio dirbiniai

Įkvėpimo komandos joniniam varikliui Barrettas sakė sėmęsis ir iš „Star Trek“ filmo bei televizijos serialo, kurį įdėmiai stebėjo dar būdamas vaikas. Jam ypač patiko be pastangų oru nardę futuristiniai aparatai be jokių regimų judamų dalių, neskleidę garso ir dūmų.

„Todėl maniau, kad tolimoje ateityje lėktuvai turėtų skraidyti be propelerių ir turbinų, – pasakoja Barrettas. – Jie turėtų labiau priminti „Star Trek“ skraidykles, kurios tik melsvai švytėjo ir skriejo tyliai.“

Maždaug prieš devynis metus Barrettas ėmėsi ieškoti būdų, kaip galėtų sukurti varos sistemą be judančių dalių. Galiausiai jo dėmesys apsistojo ties „jonų vėju“, dar vadinamu elektroaerodinamine trauka – dar praėjusio amžiaus trečiajame dešimtmetyje aptiktas fizikos reiškinys, aprašytas kaip vėjas ar stūma, atsirandanti, leidžiant elektros srovę tarp plono ir storo elektrodo. Jei įtampa pakankamai aukšta, tarp elektrodų esantis oras gali sukurti trauką nedideliam orlaiviui skraidinti pakankamą trauką.

Daug metų elektroaerodinaminė trauka daugiausiai gyvavo laisvalaikio projektuose, kurių dizainai paprastai apsiribodavo nedideliais staliniais „keltuvais“, prijungtais prie aukštos įtampos šaltinio, galinčiais sukurti vėją, kurio pakako nedideliam aparatui kaboti ore. Buvo sutariama, kad sukurti pakankamą joninį vėją, galintį palaikyti didelio orlaivio skrydį, būtų neįmanoma.

„Dėl laiko juostų skirtumo kamavausi neužmigdamas viešbutyje ir galvojau apie šią ir ėmiausi ieškoti būdų, kaip tai būtų galima atlikti,“ prisimena jis. „Atlikau kai kuriuos pradinius skaičiavimus ir išsiaiškinau, kad, taip, tai galėtų tapti tinkama varos sistema, – sako Barrettas. – Ir prisireikė daug metų darbo, kol įvyko pirmas bandomasis skrydis.“

Skraidantys jonai

Galutinis komandos dizainas primena didelį, lengvą sklandytuvą. Maždaug pustrečio kilogramo sveriantis ir 5 metrų sparnų mojo orlaivis nusagstytas plonomis vielutėmis, ištemptomis horizontaliai išilgai lėktuvo sparno ir po juo. Vielutės veikia kaip teigiami elektrodai, tuo tarpu galinėje sparno dalyje panašiai išdėliotos storesnės vielos – kaip neigiami.

Lėktuvo fiuzelaže sudėtos ličio-polimerų baterijos. Barretto jonų lėktuvo komandoje dalyvavo ir prof. Davido Perreaulto Elektronikos tyrimų laboratorijos „Power Electronics Research Group“ nariai, sukūrę lengvą elektros srovės konverterį, kurie baterijos srovę konvertavo į pakankamai aukštą lėktuvo skridimui, 40 000 V, įtampą, kurią tiekė teigiamoms vielutėms.

Kai prie vielučių pajungiama energija, jos iš aplinkinio oro molekulių pritraukia elektronus ir juos nuplėšia, kaip didžiulis magnetas pritraukia geležies pjuvenas. Netekusios elektronų – jonizuotos, – oro molekulės pasileidžia link ja traukiančių neigiamai įelektrintų elektrodų lėktuvo gale.

Sklisdami link neigiamai įelektrintų vielučių, jonai susiduria su kitomis oro molekulėmis, sukurdami trauką, varančią orlaivį į priekį.

Komanda, kurioje dar dalyvavo ir Lincolno laboratorijos darbuotojas Thomas Sebastianas ir Markas Woolstonas, ne kartą skraidino lėktuvą MIT „duPont Athletic Center“ sporto salėje – didžiausioje jų rastoje uždaroje patalpoje, kurioje galėjo atlikti eksperimentus. Komanda skraidino lėktuvą 60 metrų (didžiausias atstumas salėje) ir išsiaiškino, kad lėktuvo jonų sukuriamos traukos pakaktų nuolatiniam skrydžiui. Jie pakartojo skrydį 10 kartų su panašiu rezultatu.

„Tai buvo paprasčiausias įmanomas lėktuvas, kokį tik galėjome sukurti, norėdami įrodyti, kad jonų lėktuvas gali skristi, – sako Barrettas. – Tačiau naudingą misiją galinčio atlikti orlaivio dar teks luktelėti. Jis dar turi būti efektyvesnis, skristi ilgiau ir skristi lauke.“

Barretto komanda stengiasi padidinti savo dizaino efektyvumą ir sukurti daugiau jonų vėjo su žemesne įtampa. Taip pat tikimasi padidinti srauto tankį — varą, tenkančią ploto vienetui. Dabar komandos lengvam lėktuvui reikia didelio lėktuvo varos sistemą sudarančių elektrodų ploto. Idealiu atveju Barrettas norėtų sukurti orlaivį, kuriame varos sistemos ar valdymo plokštumos – aukščio, krypties vairai, telefonai – nebūtų matomos.

„Ilgai truko, kol tiek pasiekėme, – sako Barrettas. – Kelias nuo esminių principų, fizikos apibūdinimo, dizaino kūrimo prie kažko, kas iš tiesų skrenda, buvo ilgas. Dabar tokio tipo varos sistemų galimybės tapo prieinamos.“


Technologijos.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama