Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD), kilus įtarimams dėl klaidų vidutinio greičio matuoklių sistemoje, kreipsis pagalbos į užsienio ekspertus. Sektorinių greičio matuoklių ekspertizę nutarta atlikti po to, kai konkursą metrologijos patikrai laimėjusi bendrovė pasakė, kad to negali padaryti, nes nurodyta netiksli metodika.
Jei paaiškėtų, kad sistemoje išties egzistuoja klaida, vidutinio greičio matuoklių pažeidimai, užfiksuoti nuo rugsėjo mėnesio, kai įranga pradėjo veikti, gali būti anuliuoti.
Ieškomi užsienio ekspertai
Vairuotojai puikiai pamena, kad vidutinio greičio matuoklių startas buvo atidedamas ne kartą ir tęsėsi nuo šių metų pradžios.
Nors kameros jau buvo sustatytos ir įranga iš esmės funkcionavo, jos atliko tik prevencinę apsaugą – vairuotojus fiksavo, bet jų nubausti negalėjo, nes sistema neturėjo pirminės metrologinės patikros. Tam pakišo koją galimos metodologijos klaidos, apie kurias liepos mėnesį prabilo LAKD laikinasis vadovas Vitalijus Andrejevas.
Siekiant išsklaidyti abejones, kad vidutinio greičio matuokliai veikia tiksliai ir sistemoje nėra jokių klaidų, LAKD nutarė atlikti ekspertizę pasitelkdama į pagalbą užsienio ekspertus.
„Šiuo metu yra rengiama techninė specifikacija ir atliekama užsienio šalių rinkos analizė, užsakomos paslaugos išversti turimą metrologijos metodiką į anglų kalbą potencialiems užsienio tiekėjams“, – teigė LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus patarėjas Saulius Jansonas.
Užsakyti ekspertizę planuota spalio mėnesį, tačiau, kaip informavo LAKD atstovas, viešojo pirkimo paslaugų konkursas dar nėra paskelbtas.
Metodologijoje įžvelgė klaidų ir trūkumų
Vidutinio greičio matuokliai fiksuoti vairuotojų greitį pradėjo nuo rugsėjo. Stacionarūs matuokliai sustatyti 25 skirtinguose Lietuvos ruožuose. Tačiau tik pradėjus veikti matuokliams pasigirdo abejonių, kad sistemos metodologijoje gali būti klaidų ir trūkumų.
„Matėme dokumentacijoje trūkumų ir klaidų, norėjome, kad jos būtų ištaisytos, tačiau mums nepavyko to pasiekti ir sutartis buvo nutraukta. Nedarėme šito darbo ir neprisiėmėme atsakomybės, matydami, kad dokumentai parengti neteisingai ir yra klaidų“, – sakė „EKS bandymų laboratorijos“ direktorius Romas Milkamanavičius.
„EKS bandymų laboratorija“ turėjo atlikti greičio matuoklių metrologijos patikrą, tačiau dėl įžvelgtų klaidų metodologijoje to atsisakė.
Kelių direkcija neigia bet kokius galimus nukrypimus metodologijoje ir tikina, kad greičio matavimo įrenginiai tinkamai fiksuoja transporto priemonių greitį.
Jei visgi paaiškėtų, kad matuoklių sistemoje išties egzistuoja klaidų, nuo rugsėjo užfiksuoti pažeidimai gali būti anuliuoti.
Fiksuoja greitį 25 ruožuose
Vidutinio greičio matuokliai nuo rugsėjo greitį pradėjo fiksuoti 25 Lietuvos ruožuose. Šios sistemos veikimo principas paprastas: viena kamera užfiksuoja automobilį ir važiavimo pro ją laiką, o kita – tuos pačius duomenis ruožo pabaigoje.
Sektorinio greičio sistema pagal atstumą tarp kamerų ruožo pradžioje ir pabaigoje užfiksuotą laiką apskaičiuoja vidutinį greitį. Jį viršijus, formuojamas pažeidimo protokolas.