Klaipėdos valstybinėje kolegijoje, šiais mokslo metais, startavo nauja studijų programa – Skaitmeninės rinkodaros komunikacija. Ją pasirinko net pora dešimčių pirmakursių.
Toks susidomėjimas, pasak Klaipėdos valstybinės kolegijos dėstytojo dr. Donato Jonikio, savaime suprantamas, kadangi šiandien, šiuolaikinių technologijų klestėjimo amžiuje, jei verslas bus paremtas vien klasikinės rinkodaros dėsniais ir principais, jis pražus.
Plačiau apie Skaitmeninės rinkodaros komunikacijos studijų programą, šiandieninę rinkodarą bei inovacijas plačiau su dr. Donatu Jonikiu kalbamės interviu.
– Kaip keitėsi vartotojo portretas amžių sandūroje? Matyt, įžvelgiate milžiniškų skirtumų, pasidalinkite jais.
– XX a. pabaigoje dominavo tradiciniai reklamos kanalai, kaip televizija, radijas, spauda, lauko reklama. Jais buvo galima efektyviai ir greitai pasiekti vartotojus. Tačiau ilgainiui pastarieji įgijo savotišką imunitetą reklamai. Jį dar labiau sustiprina tokios technologijos, kaip išmanioji televizija, leidžianti žiūrėti TV programą ir ignoruoti reklamas.
Kuomet vartotojai susikūrė ir pradėjo aktyviai naudotis el. paštu, suklestėjo el. pašto rinkodara. Jos entuziastai užčiuopė puikią nemokamos reklamos galimybę – skleisti informaciją visiems ir apie viską. El. pašto rinkodara dar gaji, tik verslas į tai turi žiūrėti labai atsakingai – kruopščiai atsirinkti, kam ir kokią informaciją siųsti. Potencialių klientų atrankai labai pasitarnauja išmanios technologijos, leidžiančios ne tik automatizuoti bendravimą, o ir pasiekti vartotojus kada tik norime, ir nesvarbu, kur jie bebūtų.
– Sparčiai kintantys vartotojų poreikiai diktuoja sąlygas verslui. Į ką labiausiai turi orientuotis verslininkai ir kokie iššūkiai jų laukia ateityje?
– Pamatiniai rinkodaros dalykai iš esmės dar ilgai nesikeis. O štai vartotojų įpročiai, poreikiai, sprendimo pirkti procesas, vartotojų pasiekiamumo kanalai kinta labai sparčiai. Verslininkai dažnai patingi į tai įsigilinti, todėl pasiduoda masinei rinkodarai, kuri dažnai realizuojama vadinamaisiais brukalais (SPAM).
Tokia masinė neadresuota reklama jau sulaukė savotiško spyrio – Lietuvoje įsigaliojo Europos Sąjungos Reglamentas dėl privatumo ir elektroninių ryšių. Siuntinėti reklamos be aiškaus vartotojo sutikimo jau negalima, o baudos už tokius pažeidimus gali siekti net 80 proc. metinės apyvartos.
– Skamba grėsmingai. Ar toks griežtas komunikacijos reglamentavimas neišplėš iš verslo nemokamos galimybės reklamuotis ir taip pritraukti potencialius klientus?
– Dabar puikus metas verslui parodyti savo kūrybiškumą ir atsitraukti nuo nuasmenintos rinkodaros įrankių. Fundamentalus rinkodaros uždavinys – pažinti savo tikslinį vartotoją – taps dar svarbesnis, o technologijos leis tai padaryti tiksliau ir greičiau. Atsiras naujų komunikacijos kanalų, o esamuose keisis žaidimo taisyklės. Laimės tie, kas jas perpras greičiausiai.
– Apie tuos, kurie jau laimėjo, parašėte knygą „Startup Evolution Curve“. Joje – sėkmingai veikiančių inovatyvių verslų rinkodaros pavyzdžiai. Pasidalinkite įsimintiniausiais.
– Pačios knygos pasirodymas gali būti laikomas sėkmės pavyzdžiu. Knyga realiai dar nė nebuvo išspausdinta, o jau pateko į pasaulinės platformos „Amazon“ labiausiai perkamų knygų sąrašą, kur išsilaikė net keturis mėnesius. Populiarinti savo leidinį tradiciniais rinkodaros kanalais būtų buvę per brangu, tad teko pasitelkti sumanumą ir sudėlioti skaitmeninės rinkodaros komunikacijos taktiką, nulėmusią knygos populiarumą. Pasklidus žiniai apie ją sulaukiau pasiūlymų interviu iš JAV, Rusijos, Australijos, Slovakijos, o Kalifornijos universiteto studentams duodamos praktinės užduotys, paremtos mano knygoje pateiktais pavyzdžiais.
– Kokių kompetencijų šiandien reikia rinkodaros atstovams?
Būtinas domėjimasis naujovėmis, analitinis mąstymas, kūrybiškas požiūris ir ryžtas eksperimentuoti. O svarbiausiai – išmanyti skaitmeninės erdvės taisykles, veikimo įrankius ir galimą jų poveikį auditorijai.
– Rinkodaros profesionalų ieškantis verslas akcentuoja, kad tokias pareigas užimantis darbuotojas kurtų ir administruotų įmonių internetinių puslapių turinį, socialinius tinklus, analizuotų rezultatus, palaikytų tamprius santykius su medijomis. Ar galima tokių kompetencijų įgyti savarankiškai?
– Pokyčiai skaitmeninėje rinkodaroje labai spartūs ir kiekvienas savaip domisi, gilina žinias. Tačiau savarankiškai susirinkti bazinį žinių ir įgūdžių paketą labai sudėtinga. Dažnam būtina profesionalų pagalba. Kaip tik tokią ir pasiūlė Klaipėdos valstybinė kolegija, pakvietusi jaunuolius studijuoti Skaitmeninės rinkodaros komunikacijos programą. Ją baigusieji turėtų žaibiškai įsitvirtinti darbo rinkoje kaip inovacijų asai.
– Kokiais dar išskirtiniais aspektais ši specialybė pasižymi?
– Įgiję šią specialybę galės puikiai darbuotis ir užsienio rinkose. Programa buvo parengta įvertinus rinką ir atsižvelgiant į šių specialistų poreikio augimą tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
Praktika rodo, kad rinkodaros ir skaitmeninės komunikacijos sritys neišvengiamai persipina, o jose dirbantys asmenys, norėdami neatsilikti nuo stipriai kintančios aplinkos, privalo turėti supratimą, išmanymą ir įgūdžių abiejose srityse. Skaitmeninės rinkodaros komunikacijos programa nėra skirta technologijoms perprasti, jos esmė – išsiaiškinti, kaip žmogus naudojasi šiomis technologijos bei suprasti, kaip efektyviai sudominti vartotoją.
Absolventai galės dirbti įvairiose verslo aplinkose: nuo smulkaus verslo iki didelių kompanijų, ne pelno siekiančiose organizacijose, valstybinėse viešosiose įstaigose.
– Šios studijų programos dėstytojų gretose esate ir Jūs. Kokius studijų dalykus dėstysite?
Nors esu mokslų daktaras ir dėstytojas, pirmenybę teikiu praktiniams įgūdžiams. Į tai ir orientuojuosi rengdamasi paskaitoms. O dalinsiuosi su studentais sukaupta patirtimi strateginės rinkodaros, vartotojų elgsenos bei rinkos tyrimų paskaitose.