„Perku „Facebook“ paskyrą už 17 eurų“. Tokį skelbimą galima rasti viename didžiausių skelbimų portalų. Žadama, kad paskyra bus naudojama reklamai, o visi paskyros savininko duomenys bus ištrinti.
Skelbime rašoma: „Užsidirbkite parduodami „Facebook“ paskyrą, mes ją nupirksime už 17 eurų. Paskyra bus naudojama reklamos tikslais (Reklama grupėse). Mus domina paskyros, kurios yra turėjusios veiklos, gali būti ir paskyra sukurta žaidimams ar laisvalaikiui. Kodėl tai saugu? *Mes arba Jūs pakeisime paskyros vardą ir pavardę. *Visa paskyros informacija, nuotraukos, susirašinėjimai bus ištrinti arba tai galite padaryti ir Jūs. *Paskyra bus naudojama tik leidžiamos reklamos tikslais. Kokie yra paskyros reikalavimai? Paskyros amžius turi būti bent 2 metai. Paskyra turi būti turėjusi aktyvų susirašinėjimą. Turėtų matytis veiklos ant paskyros laiko juostos (Postai). Dėl išsamesnės informacijos ar norint parduoti paskyrą kviečiame susisiekti telefonu“.
Pasiūlė susitikti
Paskambinau skelbime nurodytu numeriu. Atsiliepęs vyras patvirtino, kad nori pirkti mano „Facebook“ paskyrą ir tikino, kad ją nori naudoti siuntų pervežimo paslaugoms reklamuoti. „Mes esame vežėjai ir norime reklamuoti savo paslaugas ir nieko daugiau. Visus vardus galime pakeisti, nuotraukas galite ištrinti, mums nėra skirtumo. Ir dabar skelbiam, bet blokuoja, jei per daug skelbiame reklamos iš vienos paskyros. Kai susikuriu naują paskyrą, feisbukas ją kažkodėl blokuoja. Galim ištrinti visus jūsų draugus, visas nuotraukas, visą paskyrą, aš savo nuotrauką įsidėsiu ir viskas“, – sakė vyras.
Paklaustas, kokias konkrečiai paslaugas jo įmonė teikia, jis atsakė: „Siuntas vežiojam“. Kai paklausiau, kaip vyktų paskyros perėmimas, vyras pasiūlė susitikti. „Iš kur jūs esate? Iš Vilniaus? Gerai, tada aš kitą savaitę atvažiuosiu į Vilnių, atsivešiu savo kompiuterį, jūs prisijungsite, ištrinsite viską, aš prie jūsų akių pakeisiu slaptažodį ir viskas“, – sako vyras ir prideda, kad kelias paskyras jau yra nusipirkęs, bet jam reikia dar daugiau.
„Aš dar pagalvosiu, – sakau jam. – 17 eurų nėra labai daug“. „Nu dvidešimt galiu duoti“, – tuoj suskumba pasiūlyti paskyrų supirkėjas.
„Facebook“ sugriežtino kontrolę
DELFI kalbinti reklamos ir socialinių tinklų specialistai tikino, kad viena vertus, kartais įmonės perka kitų įmonių socialinių tinklų paskyras, bet antra vertus šis skelbimas galimai panašus į būdą sukčiauti. Jei vieną kartą įmonės ar paslaugų reklama buvo užblokuota, tikėtina, kad jei tas pats bus reklamuojama iš kitos paskyros, tai vėl bus uždrausta, nes „Facebook“ dažniausiai tai daro automatiškai. Po šiais metais socialinį tinklą sukrėtusių skandalų dėl duomenų nutekėjimo ir jų perdavimo trečioms šalims, „Facebook“ ėmė dar griežčiau viską kontroliuoti. Pavyzdžiui, negalima reklamuoti kanapių, net tų, kurios naudojamos pramonėje ar maisto gamyboje. Jei kas nors norėtų įdėti iš kanapių pagaminto muilo reklamą, „Facebook“ tai iš karto blokuotų.
„Panašu į trolių fabrikėlį“
Reklamos agentūros „The Chocolate“ partneris Tomas Nemura tikina, kad dažniausiai „Facebook“ draudžia reklamą dėl dviejų priežasčių: arba tai yra turinys, kurio negalima reklamuoti, pavyzdžiui: alkoholis, ginklai, narkotikai ar panašiai. Arba įmonė ar paslaugų teikėjas nesugeba susitvarkyti higienos.
„Prasta higiena, kai skelbimas neatitinka reikalavimų, kuriuos turi „Facebook“, pavyzdžiui: negalima dėti grafikos epizodų, kurie imituotų mygtukus ten, kur jų nėra, ir taip toliau. Manau, kad šis skelbimas yra dūmų uždanga. Man tai skamba kaip koks kuriamas trolių fabrikėlis. Gal dėl to ir reikalavimas toks, kad paskyra būtų bent dviejų metų senumo. Kai kas nors pradeda „Facebook“ rašinėti neargumentuotus komentarus, vienas iš būdų suprasti, kad profilis yra netikras, yra pažiūrėti, kada jis buvo sukurtas. Jei jis sukurtas neseniai, paskyroje nėra jokio turinio, jokių draugų, tai labai didelė tikimybė, kad tai vadinamųjų trolių veikla. Kitas variantas: gali būti, kad vėliau jūsų parduotame profilyje vėl atsiras jūsų nuotrauka, vardas ir pavardė, vėl bus bandoma susirasti draugų, o paskui gali prasidėti tokios žinutės kaip: gal gali paskolinti 20 eurų iki penktadienio ir pan. Man šis skelbimas labiau panašu į kažką nelegalaus negu į reklamos sprendimą. Nes tikrai keista, kad „Facebook“ draustų transporto paslaugų reklamą“, – svarstė T. Nemura.
Jis pataria vadovautis sveiku protu. Pardavęs savo paskyrą už 17 eurų, žmogus paskui gali turėti problemų. „Juk savo „Facebook“ paskyrą daugelis žmonių naudoja prisijungimams prie kitų svetainių. Čia tas pats, kas sukčiams duoti prisijungimus prie banko sąskaitos. Nežinau, ar čia yra pakankamai duomenų įsikišti teisėsaugai, bet, manau, kad netrukus sužinosime, kur link viskas eina“, – sakė T. Nemura.