Gegužės 25-ąją įsigalios naujas Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas. Apie pokyčius įmonės jau dabar aktyviai informuoja savo klientus elektroniniais laiškais, žinutėmis ar lentelėmis svetainėse ir socialiniuose tinkluose. Technologijų lyderė „Tele2“ atskleidžia, kokie pagrindiniai pasikeitimai laukia klientų.
„Penktadienį įsigaliosiantis reglamentas fiziniams asmenims reikš dar didesnį jų asmens duomenų saugumą. Iš esmės, pagrindinė teisė, kurią jis garantuoja asmeniui – tai žinoti ir būti informuotam apie jo tvarkomus duomenis“, – sakė Edvinas Krasauskas, „Tele2“ teisės ir reguliavimo skyriaus vadovas.
Anot E. Krasausko, būtent todėl nuolatiniai „Tele2“ klientai šiuo metu sulaukia pranešimų elektroniniais laiškais, mato juos savitarnos svetainėje, o „Pildyk“ vartotojai gauna trumpąsias SMS žinutes. Tokiu būdu klientai yra informuojami kokiu tikslu ir kam operatorius naudoja jų duomenis, taip pat apie galimybes rinktis duomenų tvarkymo būdus.
„Asmens duomenų apsauga buvo reglamentuojama ir iki šiol, tačiau naujoji tvarka užtikrins, kad tų pačių taisyklių laikytųsi visos ES priklausančios šalys. Be to, naujasis reglamentas privertė visus, ne tik įmones, bet ir fizinius asmenis, pasikartoti arba net pirmą kartą sužinoti, kokia informacija yra laikoma asmens duomenimis“, – sakė „Tele2“ teisės ir reguliavimo skyriaus vadovas.
Pasak teisininko, reikia atsiminti, jog asmens duomenys tai ne tik vardas, pavardė, asmens kodas gyvenamosios vietos adresas ar banko kortelės duomenys, bet ir telefono bei automobilio valstybinis numeris, kompiuterio IP adresas, profilio nuotrauka, taip pat bet kokie faktai ir aplinkybės, leidžiančios tiesiogiai arba netiesiogiai nustatyti žmogaus tapatybę.
Ragina būti atsargiems
Kol įmonės aktyviai ruošiasi minėtiems pokyčiams, visame pasaulyje prisidengdami BDAR pradėjo siausti kibernetiniai sukčiai – apsimetę įvairių įmonių atstovais jie siekia ne apsaugoti, bet išvilioti asmens duomenis iš patiklesnių vartotojų.
E. Krasauskas pabrėžia, kad įmonės su klientais susisiekia, norėdamos apie turimus duomenis pranešti, o ne juos gauti, o taip pat dalinasi dažniausių apgavysčių scenarijais:
- Keisti skambučiai ar apsilankymai namuose. Jokios įmonės atstovas dėl besikeičiančių asmens duomenų apsaugos taisyklių jums neskambins, nelankys ir neprašys atskleisti privačios informacijos apie save. Tokiais atvejais, prašantiesiems nepateikite jokių duomenų, bet susisiekite su policija ar įmone, kurios vardu buvo prisidengta.
- Netikri elektroniniai laiškai. Besiruošdamos BDAR įsigaliojimui, įmonės būtent juos naudoja daugiausiai, todėl el. laiškus dažniausiai renkasi ir sukčiai. Laiškai sukuriami itin tikroviški, lyg siųsti oficialios įmonės – nusikaltėliai naudoja oficialių įmonių logotipus, labai panašius į oficialius pašto adresus ir parašus. Būkite budrūs, tikra įmonė jūsų gali paprašyti tik sutikimo, bet ne duomenų.
- Bandymai prisijungti prie privačių banko sąskaitų. Kibernetiniams vagišiams tai aktualiausias grobis, todėl dažniausiai nusikaltimai įvykdomi, prisidengiant didžiausių pasaulinių prekių ženklų, tokių kaip „Google“, „Apple“ ar „Netflix“, vardais, iš kurių vartotojai perka paslaugas. Vartotojai sulaukia laiško, kuriame gąsdinama paslaugų nutraukimu, o iš tikrųjų apsimetėliai siekia, kad vartotojas spustelėtų jame įterptą nuorodą, aplankytų padirbtą įmonės svetainę ir prisijungtų prie savo asmeninės paskyros. Tokiu atveju, aplankykite tikrąjį įmonės tinklapį – įvesdami jo adresą tiesiai į savo naršyklę. Oficialioje svetainėje tokių perspėjimų nebeišvysite.