„Deloitte“ atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 238 bankai ir 10 finansinių technologijų (angl. FinTech) įmonių atstovų iš 38 EMEA regiono (Europa, Artimieji Rytai ir Afrika) šalių, leidžia manyti, jog bankininkystės sektoriaus patiriamas reguliavimo, aplinkos bei technologinis spaudimas netrukus gali sudrebinti bankininkystės sektoriaus pagrindus. Tyrime buvo analizuojama ir Baltijos šalyse veikiančių bankų skaitmeniniai kanalai.
EMEA regiono finansų sektoriaus neišvengiamai laukia pokyčiai – keičiasi klientų poreikiai, o bankų pozicija rinkoje priklauso nuo jų gebėjimo tinkamai išnaudoti turimas skaitmenines kompetencijas kaip savo konkurencinį pranašumą. Tai, kartu su ES mokėjimo paslaugų direktyva (PSD2), skirta skatinti konkurenciją, atveriant bankininkystės rinką FinTech įmonėms ir kitoms trečiosioms šalims, neabejotinai sukels iššūkių finansų rinkos senbuviams.
Klientų poreikiai ir rinkos spaudimas – pagrindiniai „Deloitte“ tyrime išskirti veiksniai, skatinantys skaitmeninės bankininkystės brandą. Klientų lūkesčiai, jog jų naudojami bankai pasiūlys skaitmeninių ir finansinių paslaugų kanalų įvairovę, įpareigoja bankus atitinkamai veikti ir atsinaujinti. Be to, kai vieni rinkos dalyviai pereina prie skaitmeninių technologijų, pristatydami tai kaip pagrindinį savo išskirtinumą, metamas iššūkis konkurentams neatsilikti.
Šie veiksniai dažniausiai susiję, tačiau kai kuriose šalyse rinkos spaudimas paskatino bankus kurti skaitmeninius sprendimus greičiau nei to tikėjosi klientai. Tokie bankai investuoja į savo ateities konkurencinį pranašumą, tikėdami, kad klientų poreikiai neišvengiamai keisis.
„Deloitte Legal“ projektų vadovas ir FinTech ekspertas Tomas Ambrasas pastebi, kad viena iš aktualiausių temų finansų rinkoje – FinTech žaidėjų keliami iššūkiai tradicinėms finansų institucijoms bei atviros bankininkystės koncepcija. „Remiantis tyrimo duomenimis, galime teigti, kad FinTech atstovai savo klientams paprastai siūlo tik labai ribotus bankinius produktus, o tai ne visada atitinka kompleksiškus vartotojų poreikius. Spaudimas bankų sektoriui ir tradicinėms bankininkystės paslaugoms iš klientų pusės didėja, jų lūkesčiai dėl finansinių paslaugų funkcionalumo skaitmeniniuose kanaluose auga. Tai atitinkamai lemia spartų konkurencinės aplinkos finansų sektoriuje augimą“, – teigia Tomas Ambrasas.
„Deloitte“ tyrimo metu 136 „slaptųjų pirkėjų“ komanda atidarė einamąsias sąskaitas ir įvertino banko internetinius ir mobiliojo banko kanalus, siekdama išanalizuoti 826 funkcijas. Tuo pačiu metu buvo atliekama bankų klientų apklausa, kurioje dalyvavo daugiau nei 8000 klientų iš 38 EMEA šalių, siekiant suprasti klientų poreikius kiekvienoje rinkoje bei įvertinti kiekvieno banko funkcionalumą atsižvelgiant į konkrečios rinkos vartotojų lūkesčius. Gautus rezultatus papildė mobiliosios vartotojo patirties (angl. User Experience) vertinimas.
Minėta metodologija leido sugrupuoti lyginamų rinkų bankus ir Fintech įmones į kelias kategorijas: skaitmeniniai lyderiai (angl. digital champions), išmanūs sekėjai (angl. smart followers), skaitmeninių technologijų įsisavintojai (angl. digital adopters) ir su technologijų diegimų vėluojančios rinkos (angl. digital latecomers). Skaitmeniniai lyderiai – tai bankai, kurie klientams teikia platų skaitmeninių paslaugų spektrą, savo rinkoje patenkina arba viršija klientų lūkesčius ir siūlo modernią bei intuityvią mobiliąją vartotojo patirtį.
Lietuva, kartu su Estija, tyrime pateko į sąrašą šalių, kurios aktyviai imasi skaitmeninių naujovių bankininkystėje ir reaguoja į besikeičiančią aplinką (angl. digital adopters). Tuo tarpu Latvijos bankų skaitmeniniai kanalai buvo įvertinti prasčiau (angl. digital latecomers).
„Atlikdami Baltijos šalyse veikiančių bankų skaitmeninių kanalų tyrimą, stebėjome, kaip aktyviai tradiciniai bankai siūlo savo klientams naujas galimybes, reaguodami į konkurentų iš FinTech sektoriaus veiksmus, – teigia Mindaugas Paulauskas, „Deloitte verslo konsultacijos“ IT projektų vadovas. – Tačiau vis tik, šiuo metu Lietuvoje skaitmeniniais kanalais, internetu ar išmaniojo telefono programėle, siūloma mažiau nei pusė tų funkcionalumų, kurie prieinami finansinių paslaugų naudotojams pirmaujančiose šalyse. Čia atskirų bankų programėles galima pavadinti virtualiais asmeniniais finansų konsultantais, kurie nuolat stebi asmens finansinę situaciją ir teikia taupymo ar investavimo patarimus, primena apie periodinius mokėjimus ir ne tik.“
Dauguma EMEA regiono bankų, norėdami išlaikyti status quo, didžiausią dėmesį skiria tradicinių bankinių produktų ir paslaugų perkėlimui į internetą bei mobiliąją aplinką – stebime tradicinio banko judėjimą į naujus skaitmeninius kanalus.
Tyrime įvardinti skaitmeniniai lyderiai lyderio pozicijų taip pat neužleidžia ir atviros bankininkystės (angl. Open Banking) bei „be bankinių apribojimų“ (angl. Beyond Banking) srityse. Tendencija aiški – ateities finansų sektoriaus lyderiai bus tos finansų institucijos, kurioms įvardinti nebeužteks termino „bankas“. Šios finansų institucijos bus transformavusios ir geriausiai pasirengusios naujam atviros bankininkystės ir „be bankinių apribojimų“ pasauliui.