1 įmonės galimas sukčiavimas sukūrė dideles problemas 2 tūkst. kitų Lietuvos įmonių. Tokia trumpa liūdnai pagarsėjusios ir jau bankrutuoti suspėjusios atliekų tvarkytojos „Metrail“ istorija. Po paskutinio susitikimo su ministru, gamintojai importuotojai sutinka su Aplinkos ministerijos sąlygomis ir patvirtinimui teikia taikos sutarties projektą.
AM ir verslo derybos vyksta jau nuo pat metų pradžios ir per 4 mėnesius ne kartą skelbta, kad pavyko pasiekti taikų susitarimą. Tačiau galiausiai pasirodydavo, kad tai būdavo ne finišo tiesioji, o tik dar vieno derybų rato pradžia. Šįkart vėl skelbiama apie pasiektą susitarimą, tačiau, kol nesudėti parašai, verslininkai džiaugtis neskuba.
Įsipareigojimus patvirtins garantinis fondas
„Šiuo metu pasiektas susitarimas gamintojams importuotojams yra priimtinas. Kadangi „Metrail“ sukčiavimai susiję su dokumentais, kuriuose apskaitomas 15 tūkst. t pakuočių sutvarkymas, verslas apsiims papildomai sutvarkyti tokį patį kiekį pakuočių. Tai bus padaryta per 5 metus. Kad šis įsipareigojimas tikrai būtų įgyvendintas, bus steigiamas specialus garantinis fondas visam kiekiui pagal mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo pakeitimo projekte numatytą metalinės pakuotės mokesčio tarifą – 186 Eur/t.“, – esminius susitarimo punktus vardina Lietuvos pramonininkų konfederacijos ekspertė Raminta Radavičienė.
Tačiau šis susitarimas aptartas susitikime su aplinkos apsaugos ministru Kęstučiu Navicku, galią įgis tik patvirtintas popieriuje. Šiuo metu verslo atstovai suderinimui yra išsiuntę susitarimo projektą. „Tikimės, kad šįkart jau pasiekėme finišą ir kad ši, visoms pusėms nepalanki situacija, kuo greičiau išsispręs“, – sako R. Radavičienė.
Kas įvyko?
AM Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamentas nusprendė panaikinti atliekų tvarkytojui „Metrail“ išduotus dokumentus, įrodančius pakuočių sutvarkymą 2013–2015 m. Netrukus „Metrail“ paskelbė bankrotą, o visos tuo laikotarpiu surinktos atliekos formaliai staiga tapo nesutvarkytomis. Tiesa, ši problema gyvuoja daugiausia apskaitos dokumentų popieriuje, o realiai pakuočių atliekų, už kurių sutvarkymą įmonės „Metrail“ jau sumokėjo, nėra. Metalas rinkoje turi didelę vertę, todėl greičiausiai buvo perdirbtas ir sutvarkytas nesukeliant realios taršos gamtai.
Dėl ydingos ir tinkamai nesureguliuotos atliekų tvarkymo sistemos į tokią situaciją papuolę, nevilties apimti verslo atstovai yra pasiryžę savo pozicijas ginti teismuose ir, teisininkų teigimu, galimybės laimėti ginčą – didelės. Tačiau prieš tai, suprasdami, jog šiandien šalyje reikalingos prevencinės priemonės ir sprendimai, kurie ne tik išskaidrintų sistemą, garantuotų kontrolę, bet ir ateityje užkirstų kelią panašių problemų susidarymui, verslo atstovai ieško taikaus sprendimo galimybių.