Pastaruosius kelis mėnesius trukęs apsižodžiavimas tarp naujausios kartos naikintuvus gaminančios kompanijos „Lockheed“ ir pagrindinio šių lėktuvų pirkėjo, JAV karinių pajėgų, pasiekė naujas aukštumas. 2017 metų pabaigoje valdžia tik laikinai buvo atsisakiusi priimti aštuonis jau pagamintus penktos kartos orlaivius. Šią savaitę ji paskelbė, kad ant plauko pakibo visas šių metų kontraktas, t. y. 91 vnt. „F-35“. Kodėl susipyko dvi projekto partnerės?
„F-35“ naikintuvo istorija nuo pat pradžių nebuvo rožėmis klota. Kūrėjams teko priimti gausybę kompromisų, pradedant dizainu, baigiant tuo, ką naikintuvas turės daryti likusius 90 tarnybos metų. Nuo įprasto oro kontrolės dominavimo iki žemės taikinių naikinimo, lyg jis būtų atakos lėktuvas. Praktiškai identiškas korpusas turėjo būti panaudotas visoms trim versijoms, kurių viena viduje dar turėjo turėti vieną papildomą variklį, leisiantį kilti vertikaliu būdu.
Kariškių apžiūrimas „F-35“
©Vikipedija
Tokia gausybė niekada vienam lėktuvui nekeltų užduočių gausa žudė projektą. Praktiškai nuo pirmųjų minučių ėmė atsilikti lyginant su tuo, kas buvo grafike. Kiekvienas projekto pabrangimas, kiekvieni pratęsti metai, su kiekviena vėluojama įdiegti sistema pylėsi kritika bei raginimai įmonei dirbti greičiau. Ir jie dirbo.
Praeitų metų rugsėjo pabaigoje kariškiai priėmė netikėtą sprendimą – įšaldyti jau pagamintų lėktuvų priėmimą savo žinion. Priežastis kiek kurioziška, naujieji lėktuvai pradėjo rodyti korozijos požymius. Fiuzeliaže esančios tvirtinimo skylės apsipylė rūdimis.
Problema pavojaus lygiu nė iš tolo neprilygo senesniems incidentams: pavyzdžiui su netinkamai paruoštais kuro bakais, kai nuo jų sienelių atitrūkęs gruntas pateko į degalus arba variklio tūtose atsiradusios trinties problemos, kėlusios realią grėsmę padegti lėktuvus.
Ankstesnės problemos buvo nuleistos negirdomis nenorint skandalais dar labiau atitolinti projekto finišo. O ir gamintojas ėmė rodyti iniciatyvą siekdamas klaidas ištaisyti, bet dėl rudžių kariškiai nutarė nebetylėti. Manoma, kad daugiau kaip 250 orlaivių buvo patikrinti ar jų nekamuoja įprastai senatvinė liga.
Šių metų kovo mėnesį kariškiai vėl pažėrė priekaištų gynybos milžinei „Lockheed“. Jie, didindami gamybos apimtis, ėmė daryti daugiau broko. Naujai priimti mechanikai darė per daug klaidų sujungdami korpusus. Net palyginti nedideli netikslumai sujungiant, gali būti labai dideli galutiniame rezultate, tikrinant kaip lėktuvas atitiks nematomumo kriterijus. Kiekviena per daug atsikišusi dalis didina orlaivio atspindį radaruose.
Dar daugiau, dalis tvirtinimo skylių išgręžiamos ne ten, kur reikia arba būna per didelio diametro, lyginant su tvirtinimo dalimis.
„F-35 Lightning II“ projekto vadovas Džefas Babionas kovo 5 d. vykusiame kompanijos dienos renginyje sakė: „Tai yra susiję su tuo, kad nuo „F-22 Raptor“ laikų, nebuvo gaminama daugiau panašaus tikslumo reikalaujančių ginklų sistemų, kokias mes dabar bandome padaryti. Mes žinome, kad su tuo susitvarkysime, pastebėsite kaip greitai išspręsime kokybės trūkumus“.
Vis tik skambūs žodžiai yra viena. Apie kompaniją užklupusias nemalonias žinias pirmoji šią savaitę pranešė naujienų agentūra „Reuters“. Jos turimais šaltiniais, JAV ir dar dvi neįvardintos užsienio šalys, eksploatuojančius „F-35“ sustabdė naujai pagamintų orlaivių priėmimą tol kol vyksta ginčas, kas mokės už jau priimtų lėktuvų su rastais defektais remontą.
Akivaizdu, kad daliai lėktuvų gali tekti grįžti į gamyklas iš kurių išriedėjo. Bent du lėktuvai jau buvo gražinti JAV gynybos departamentui, kaip neatitinkantys minimalių saugumo standartų. Likusius galima remontuoti vietoje, bet technikai turės apkeliauti visą Žemės rutulį norėdami pasiekti daugiau kaip 200 defektiniais pripažintų lėktuvų. Visos naudotojos nori, kad šios išlaidos tektų klaidas padariusiai kompanijai.
Kiek laiko truks ginčas nežinia, bet jis gali sutrukdyti „Lockheed“ planams šiemet trečdaliu padidinti gamybos apimtis. 2017 metais įmonė pagamino 66 vnt. įvairių modifikacijų „F-35“ naikintuvų.