Elektronika.lt
 2024 m. spalio 8 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 8 d. 20:20
Kam elektromobiliui gali reikėti vidaus degimo variklio?
Spalio 8 d. 17:45
Superkompiuteris – galingas įrenginys, galintis pasitarnauti ir moksle, ir kine
Spalio 8 d. 14:29
Ličio jonų baterijos tarp mūsų: kaip saugiai prižiūrėti namuose turimus prietaisus?
Spalio 8 d. 11:38
Kodėl elektromobiliai dažniau patenka į avarijas? (1)
Spalio 8 d. 08:35
„iOS 18“ pasiūlė ne tik lietuvių kalbą, bet ir daugiau įvairių naujovių
Spalio 7 d. 20:19
Wi-Fi 7 – ateities belaidis internetas
Spalio 7 d. 18:24
Galvojate, kad elektriniai automobiliai atsirado tik dabar? Jūs labai stipriai klystate
Spalio 7 d. 16:41
„Philips“ pristato naują verslo monitorių linijos papildymą: naujasis modelis pasiūlys viską, ko gali prireikti
Spalio 7 d. 14:50
Nykstantis internetas grasina sunaikinti mūsų istoriją: kas daroma dėl jo išsaugojimo?
Spalio 7 d. 12:37
Prie Kauno – galingiausia Baltijos šalyse saulės elektrinė virš elektromobilių įkrovimo parko su 40 įkrovimo taškų
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Rusijos raketa-nešėja „Proton“ 2018 metais sieks antirekordo

Publikuota: 2018-01-31 14:24
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Pagrindinė Rusijos komercinė raketa-nešėja „Proton“ atsidūrė nepavydėtinoje situacijoje: susiklosčius nepalankių veiksnių aibei ji tapo niekam nebeįdomi, rašo „Ars Technica“. Dar sovietiniais laikais sukurtas kosminis darbinis arkliukas beveik ketvirtį amžiaus buvo dažniausiai naudojama transporto priemonė viso pasaulio komerciniams ryšių palydovams į kosmosą kelti. Bet vos per porą metų ji prarado praktiškai visas savo pozicijas.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Pagrindinė Rusijos komercinė raketa-nešėja „Proton“ atsidūrė nepavydėtinoje situacijoje: susiklosčius nepalankių veiksnių aibei ji tapo niekam nebeįdomi, rašo „Ars Technica“. Dar sovietiniais laikais sukurtas kosminis darbinis arkliukas beveik ketvirtį amžiaus buvo dažniausiai naudojama transporto priemonė viso pasaulio komerciniams ryšių palydovams į kosmosą kelti. Bet vos per porą metų ji prarado praktiškai visas savo pozicijas.

2010 m. buvo įvykdytas rekordinis „Proton“ startų kiekis – 12. 2018 metais numatyti tik du šios raketos pakilimai – ir nė vieno jų metu nebus keliami komerciniai kroviniai. Kaip nutiko taip, kad populiariausia pasaulio raketa praktiškai nugrimzdo į užmarštį? Panašu, kad aplinkybių derinys sukūrė „idealią audrą“ kuri ir skandina „protonus“.

Rusijos raketa-nešėja „Proton“ 2018 metais sieks antirekordo

700 tonų sverianti raketa buvo suprojektuota Sovietų sąjungos ir JAV lenktynėse į Mėnulį, vėliau šios raketos projektas tapo sovietinės kosmoso programos lokomotyvu. O tuomet Sovietų sąjunga žlugo ir Rusijos raketų pramonėje prasidėjo chaosas: naftos kainos krito, Rusija kariuomenės finansavimą karpė. Dėl to „Proton“ programa buvo priartėjusi prie nurašymo ribos.

Bet šias raketas gaminančio Chruničevo konstruktorių biuro vadovybė, nenuilstamai bendradarbiaudama su naujai įsteigta Rusijos kosmoso agentūra, sugebėjo įtvirtinti šias raketas ganėtinai konkurencingoje rinkoje, kurioje iki tol dominavo „vakarietiškos“ raketos. Vykdant daugybę tarptautinių kosminių projektų iki amžių sandūros „Proton“ tapo pagrindiniu Rusijos kosmoso pramonės pajamų šaltiniu.

Pirmame XXI a. dešimtmetyje naftos kainos šoko aukštyn, tad Kremlius turėjo pakankamai lėšų investuoti į kosmoso ir karinę pramonę. Ironiška tai, kad būtent tą dešimtmetį pasimatė pirmieji naujosios Rusijos kosmoso programos sunkumų ženklai. Užmigę ant sovietinės kosmoso programos laurų Rusijos kosminių institucijų vadovai nusprendė pildytis savo kišenes bei apdalinti gimines ir bičiulius aukštais kosminės pramonės postais.

Tokioje aplinkoje profesionali kompetencija ir kokybės kontrolė nebuvo labai paklausūs dalykai. O rezultatų ilgai laukti neteko: pradėjo didėti nesėkmingų „Proton“ startų kiekis – kai kurios žinios apie gedimus buvo tiesiog gėdingos. 2010 m. pabaigoje viena „Proton“ raketa savo kelionę baigė vandenyno dugne dėl to, kad į jos aukštesnę pakopą per klaidą buvo pripilta per daug degalų. 2013 m. dar viena raketa sprogo jau po kelių sekundžių nuo starto, nes raketos skrydžio valdymo jutikliai buvo pritvirtinti aukštyn kojomis.

Rogozino veiksnys

„Proton“ ir kitų rusiškų raketų techninių problemų gilėjimas sutapo su Kremliaus užimama vis agresyvesne ir priešiškesne politika vakarų atžvilgiu. O tuomet, 2011 metais, Rusijos ministro pirmininko pavaduotojas Dmitrijus Rogozinas buvo paskirtas atsakingu už Rusijos karinės ir kosmoso pramonės priežiūrą. Bet labiau pasaulyje jis garsėjo savo aršiais pasisakymais socialiniame tinkle „Twitter“ – iš jo galėjo mokytis net dabartinis JAV prezidentas Donaldas Trumpas.

D. Rogozino žinutės buvo nacionalistinės ir kartais netgi rasistinės – pavyzdžiui, kilus įtampai tarp JAV ir Rusijos jis pasiūlė NASA savo astronautus į Tarptautinę kosminę stotį gabenti batutu. Tuo tarpu NASA Rusijos kosmoso agentūrai už kiekvieną iškeliamą astronautą mokėjo milijonus dolerių – tokias sąlygas dar praėjusiame amžiuje išsiderėjo D. Rogozino pirmtakas. D. Rogozino internetiniai išpuoliai tapo politinės rizikos, susijusios su komercinių krovinių kėlimu rusiškomis raketomis simboliu.

Ideali audra

2017 m. pirmąją pusę „Proton“ raketos nekilo – buvo kilę rimtų problemų su jų variklių kokybės kontrole. Bet birželį šios raketos sėkmingai grįžo į darbą ir atliko keturis iš eilės nepriekaištingus skrydžius. Nepaisant to, draudimo kainos „Proton“ kroviniams buvo smarkiai padidintos. Dėl to išnyko rusiškų raketų pranašumas lyginant su Europos kosmoso agentūros „Ariane“ ar greitai augančio konkurento „SpaceX“ paslaugomis.

Be to, per per dvejus paskutinius metus padvigubėjo ir krovinių gabenimo iki Baikonūro kosmodromo Kazachstane kaina. Lyg to būtų maža, „Proton“ raketos gamintojai niekaip nesugebėjo klientams pasiūlyti rinkos standartu tapusio 5 m. skersmens krovinių skyriaus: Chruničevo konstruktorių biuras šiuo metu kuria kelis skirtingus „Proton“ variantus, iš jų kai kurie bus su platesniu korpusu, tačiau pradinės platesnės konfigūracijos projektai buvo kelis kartus modifikuojami ir taip iki šiol nebuvo realizuoti. Dėl visų šių politinių, techninių bei finansinių problemų Chruničevo biuras paskendo skolose. Praėjusiais metais įmonę pradėjo masiškai palikinėti ištikimi klientai esama žinių, kad 2017 m. planų kilti su „Proton“ atsisakė 5 klientai.

Antirekordiniai 2018-ieji

Iš kelių 2018 metais suplanuotų „Proton“ skrydžių tik vienas yra numatytas užsienietiško komercinio krovinio iškėlimui. Sausio 17 d. interviu leidiniui „Izvestija“ Chruničevo konstruktoriu biuro generalinis direktorius Aleksejus Varočka sakė, kad vasarą vienu „Proton“ startu turėtų būti iškelti du ryšių palydovai – „Eutelsat-5 West B“ ir MEV. Tačiau su šia situacija susipažinę asmenys teigia, kad JAV bendrovės „Orbital ATK“ vykdomi palydovų surinkimo darbai nebus baigti mažų mažiausiai iki šių metų ketvirto ketvirčio – labiau tikėtinas darbų pabaigos terminas yra 2019 m. pradžia.

Europos ryšio palydovų operatorius „Eutelsat“ yra iš anksto apmokėjęs du „Proton“ skrydžius, tačiau nėra nuspręsta, nei kada jie vyks, nei koks krovinys bus keliamas. Nykstant tarptautiniams klientams Rusijos vyriausybė bando kompensuoti padėtį: „Proton“ raketomis kelti valstybinius krovinius. Tačiau ir tokių nėra labai daug. Šiuo metu užtikrintai numatytas tik vienas „Proton“ startas – kovo 22 d. turėtų būti keliamas Rusijos Gynybos ministerijos ryšių palydovas „Blagovest-12L“. Šiemet turėtų būti keliamas ir dar vienas įslaptintas kariuomenės krovinys – apie jį žinoma nedaug.

„Roskosmos“taip pat priskyrė raketa „Proton“ iškėlinėti meteorologinį palydovą „Elektro-L No. 3“ ir rentgeno spindulių observatoriją „Spektr-RG“, tačiau abu šie palydovai buvo suprojektuoti iškėlimui mažesne raketa „Zenit“. Tokio krovinio kėlimas didesne raketa iš esmės yra keliamosios galios, laiko ir raketos bei palydovų modifikacijai reikalingų pinigų švaistymas. Dėl to šiais metais „Spektr-RG“ beveik neabejotinai nebus paruoštas, o „Elektro-L“, kurio startas numatytas spalio mėnesį, taip pat gali būti išskraidintas tik 2019 metais. Vienintelis kitas rusiškas krovinys, kuris tikrai išnaudotų „Proton“ galimybes yra 20 tonų sveriantis modulis „MLM Nauka“, skirtas Tarptautinei kosminei stočiai.

Oficialiai jo iškėlimas numatytas šių metų gruodį, tačiau čia reikia pabrėžti žodį „oficialiai“, nes projekte dalyvaujantys ekspertai tvirtina, jog tokia data nurodoma tik dėl politinių priežasčių, nors iš tiesų iki to laiko užbaigti visus numatytus darbus bus labai sudėtinga. Tai reiškia, kad po 53 metų tarnybos raketa „Proton“ 2018 metais gali pasiekti karjeros antirekordą – tik du skrydžius. Ir pirmą kartą nuo Šaltojo karo pabaigos nė vienas iš tų skrydžių Rusijai visiškai nieko neuždirbs.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama