Elektronika.lt
 2024 m. lapkričio 26 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 26 d. 11:35
Dinamiškas ir universalus: antros kartos „Audi Q5 Sportback“
Lapkričio 26 d. 08:35
„Sony“ pristato antros kartos „Alpha 1 II“ pilno kadro fotoaparatą
Lapkričio 25 d. 20:25
Elektrinis sunkvežimis „Renault Trucks E-Tech T“ viena įkrova nuvažiuos 600 km
Lapkričio 25 d. 17:22
„Sony“ pristato pirmąjį „G Master“ standartinį priartinantį objektyvą su pastovia F2 diafragma
Lapkričio 25 d. 14:49
Apsaugokite savo namus: gyventojų klaidos, kurios traukia vagis, ir ekspertų sprendimai
Lapkričio 25 d. 11:20
Iš proto varanti senutė: kaip DI kovoja su telefoniniais sukčiais?
Lapkričio 25 d. 08:34
Kaip ištrinti fono paveikslėlį „iPhone“
Lapkričio 24 d. 15:39
Interneto greitis: kaip suprasti, kokio iš tikrųjų reikia?
Lapkričio 24 d. 11:39
Lietuvos ekranų tendencijos
Lapkričio 23 d. 15:27
„Garmin“ pristato pirmąjį didelio formato nardymo kompiuterį „Descent X50i“
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
GTA 6 Weapons
GTA 6 Characters, GTA 6 Map, GTA 6 Vehicles
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Yra būdas, kaip gerokai paspartinti kosmines keliones, bet NASA jo bijo, o ar išdrįs „SpaceX“ – neaišku

Publikuota: 2018-01-16 09:17
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Skrydžiai į kosmosą – vienas iš pavojingiausių užsiėmimų. Tai – viena iš priežasčių, kodėl po 1972 metais pasibaigusios „Apollo“ programos niekas toliau nei Tarptautinė kosmoso stotis ir nesibrovė. Bet tokioms vyriausybinėms agentūroms, kaip NASA ir tokioms kompanijoms, kaip „SpaceX“, pradedant kalbėti apie žmonių įkurdinimą Mėnulyje ir toliau, metas permąstyti riziką gyvybei kosmose.

 Rodyti komentarus (1)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

. Skrydžiai į kosmosą – vienas iš pavojingiausių užsiėmimų. Tai – viena iš priežasčių, kodėl po 1972 metais pasibaigusios „Apollo“ programos niekas toliau nei Tarptautinė kosmoso stotis ir nesibrovė. Bet tokioms vyriausybinėms agentūroms, kaip NASA ir tokioms kompanijoms, kaip „SpaceX“, pradedant kalbėti apie žmonių įkurdinimą Mėnulyje ir toliau, metas permąstyti riziką gyvybei kosmose.

NASA patvirtina kosminio laivo naudojimą žmonėms tik tada, jei mirčių misijos metu tikimybė mažesnė, nei 1 iš 270 [0,37 %]. Ir tai vis viena neįtikėtinai didelė tikimybė. Tinkamos itin pavojingų veiklų statistikos nėra daug, bet remiantis vieno tyrimo duomenimis, BASE šuoliai yra maždaug 10 kartų saugesni, tai yra, viena mirtis per 2317 šuolių.

Yra būdas, kaip gerokai paspartinti kosmines keliones, bet NASA jo bijo, o ar išdrįs „SpaceX“ – neaišku
©NASA/MSFC

Privačius kosminius skrydžius JAV reguliuojanti Federalinė aviacijos administracija (FAA), nominaliai leidžia didesnę riziką. Astronautų saugumo užtikrinimo reikalavimų nėra – privačios kosmoso kompanijos privalo tik apriboti aukas ant žemės, galinčias atsirasti dėl, tarkime, sprogstančios raketos skeveldrų.

Bet kadangi beveik visi skrydžiai JAV atliekami, bendradarbiaujant su NASA, verslo kompanijos dažniausiai vadovaujasi agentūros nurodymais. NASA taisyklės tampa visų taisyklėmis, sako buvusi FAA tarnautoja Laura Montgomery.

Ši artima partnerystė gali pasikeisti. Tikimasi, „SpaceX“ šį mėnesį išbandys „Falcon Heavy“, vieną iš galingiausių kada nors sukurtų raketų. Kompanija teigia, kad jei viskas vyks kaip suplanuota, vėliau šiais metais raketą panaudos dviejų komercinių keleivių kelionei apie Mėnulį – tai bus pirmoji privati kosmoso turizmo misija.

Šiems neatskleidžiamiems asmenims potencialią sužeidimo ar mirties riziką aiškiai nusveria kosmoso patyrimo atlygis. Bet jei norime ne vien pramogauti – o, pavyzdžiui, kolonizuoti Marsą – ar turėtume būti pasirengę didesnėms aukoms?

Žinoma, idealiame pasaulyje kosmoso misijose niekas neturėtų mirti, bet plečiant žmonijos pažinimo ribas, didesnė rizika praktiškai neišvengiama. Ar tikslas pateisina priemone, o gal mirtys visuomenę priverstų visai atsisakyti skrydžių į kosmosą?

Norėdami atsakyti į šiuos klausimus, pirmiausia privalome pažvelgti, kad rizikuoja ir kas iš jų gauna naudos. Kaip ir kitų brangių ir pavojingų veiklų atveju, skrydžius į kosmosą reguliuoja rizikos ir atlygio santykio skaičiavimai.

Kad galėtų pakilti į kosmosą, astronautai rizikuos mirtimi, kaip kad alpinistai yra nusiteikę rizikuoti tam, kad pasiektų Everesto viršukalnę. O kandidatų daug – nepanašu, jog kada nors pritrūks žmonių, norinčių pakilti į kosmosą, nepaisant pavojaus.

Yra būdas, kaip gerokai paspartinti kosmines keliones, bet NASA jo bijo, o ar išdrįs „SpaceX“ – neaišku

Šis noras – viena iš priežasčių, kodėl FAA nereguliuoja kosmoso keliautojų erdvėlaivyje. „Vietoje saugumo jiems užtikrinimas informuoto sutikimo režimas, – sako Montgomery. – Jie privalo pasakyti, kad tai pavojinga, kad jie gali žūti ar susižeisti, kad vyriausybė nesako, kad tai saugu, ir jeigu nori, jie gali rizikuoti.“

Bet kuriančioms keleivinius erdvėlaivius organizacijoms ši rizika kitokia, nes jos gali prarasti milijardus dolerių, klientus, investuotojus ir visuomenės pasitikėjimą. Į darbuotojus žudančias kompanijas ar vyriausybės agentūras visuomenė nežvelgia atlaidžiai. NASA negali sau leisti bravūriškai elgtis su astronautų – visuomenės didvyrių – gyvybėmis. Ir vargu ar žmonės mokėtų „SpaceX“ už skrydžius iki Mėnulio, jei tikimybė pakeliui užbaigti savo dieneles atrodytų dar bent kiek didesnė. Paprasčiau tariant, firmos „stengiasi nieko nenudaigoti, nes tai kenkia bizniui“, – sako Montgomery.

Milijardo dolerių raketa

Toks požiūris paaiškina, kodėl misijų rizikingumo įvertinimą dažnai galiausiai nustato doleriai, o ne mirtys. Raketa, galinti nusiųsti žmones į Mėnulį, kainuoja milijardus ir jeigu ji sprogsta, ši suma išnyksta, net jei žmonėms nieko neatsitinka.

„[NASA] šatlus būtų kūrusi lygiai taip pat, neatsižvelgdama, bus ten žmonės, ar ne, – sako Rand Simberg, žmonių kosminių skrydžių konsultantas ir buvęs aerokosminės pramonės inžinierius. – Negalėjome leisti sau prarasti įrangos, ne įgulos – astronautų buvo daugybė.“

Daugkartinio naudojimo erdvėlaivio „Endeavour“, pakeitusio „Challengerį“ po jo sprogimo per startą 1986 m., pastatymas kainavo apie $1,7 mlrd, o ilgai atidėliota šatlų pamaina, „Space Launch System“ (SLS), netgi dar brangesnė.

Taigi, rizika matuojama gyvybėmis, kaštais ir reputacija, o kokia žmonių siutimo į kosmosą nauda?

NASA atveju, ji sunkiai kiekybiškai išmatuojama. Mėnulyje, Marse ir visur kitur – daugybė veiklos mokslo ir tyrinėjimų srityje, bet toli gražu nėra aišku, ar šiam darbui žmonės tinkamesni nei robotai, kurie gali būti nesunkiai pakeičiami ir kurie pigesni, nes jiems nereikia gyvybės palaikymo sistemų. Taip, žmonių siuntimas į kosmosą gniaužia kvapą ir puošia įvaizdį, bet mokesčių mokėtojų išlaikomai organizacijai to gali nepakakti.

Tačiau tokių verslininkų, kaip Elonas Muskas ir Jeffas Bezosas kompanijoms žmonių siuntimas į kosmosą yra jų egzistavimo prasmė. „SpaceX“ interneto svetainėje sakoma, kad kompanijos įkūrimo „galutinis tikslas – apgyvendinti žmones kitose planetose“. Tuo tarpu Bezoso firma „Blue Origin“ skelbia, kad „Žemė, kad ir kokia graži, yra tik pradžia“.

Muskas ir Bezosas įvertino keliavimo į kosmosą atlygį, pasvėrė riziką, ir už ne vieną milijardą sukūrė kompanijas, kurių pagrindinis tikslas – skraidinti žmones į kosmosą. Bet tik dėl to, kad atlygis buvo įvertintas kaip tinkamas, nereiškia, kad „SpaceX“ ir „Blue Origin“ rizikuoja mažiau.

„Elonui sėkmingai pavyko kurti kaubojišką įvaizdį, bet iš tiesų manau, kad jie ne tokie lengvabūdžiai, kaip galima pamanyti,“ sako kosmoso žvalgymo principų tyrinėtojas John Logsdon iš George Washington universiteto Vašingtone, Kolumbijos apygardoje. Nors „SpaceX“ firmos įkūrėjas ir veidas pirmuoju „Falcon Heavy“ skrydžiu nedvejodamas pasiųs savo automobilį į kosmosą, kažin ar be tolesnių bandymų jis rizikuotų kieno nors gyvybe.

Kaip bebūtų, tačiau faktas, kad „SpaceX“ planuoja per 12 mėnesių po pirmojo starto į „Falcon Heavy“ raketą planuoja pasodinti žmones, rodo, kad firma labiau nusiteikusi rizikuoti, nei NASA – agentūros grafike nuo pirmojo nepilotuojamo SLS starto ir starto su įgula bus mažiausiai dviejų metų tarpas.

FAA minimalus kosminių skrydžių reglamentavimas primena aviacijos pramonės aušrą: iš pradžių draudimų buvo labai mažai ar išvis nebuvo, kai orlaiviai tapo pigesni, žmonės daugiau mokėdavo už saugiausius skrydžius, o dabar oro linijoms neleidžiama konkuruoti saugumu, nes tikimasi, kad visi keleiviai saugiai baigs praktiškai kiekvieną skrydį. Ir panašu, toks būdas suveikė: remiantis naujausiu „Aviation Safety Network“ pranešimu, 2017-ieji buvo saugiausi metai aviacijos istorijoje.

Gal kada skrydžiai į Mėnulį vyks kas 3 valandas ir keleiviams nereikės jaudintis dėl savo gyvybių. Bet kol kas turime spręsti patys – o institucijos privalo nuspręsti ar jos pasirengusios rizikuoti savo finansavimu ir reputacija keldamos tuos asmenis virš stratosferos.

Jeigu jos nuspręs, kad kitų pasaulių apgyvendinimas vertas žmonių gyvybių ir milijardus kainuojančių raketų, reikalai gali pasikeisti labai sparčiai. NASA atidėliojama SLS galėtų būti paspartinta – kalbos apie įgulą pirmajame bandyme nutilo praeitą gegužę, iš dalies dėl to, kad buvo nuspręsta, jog tai būtų pernelyg pavojinga.

Dabar pat iki Marso nusigauti nepavyktų, nes didelė dalis technologijos, būtinos žmonių siuntimui į tokią ilgą ir potencialiai pavojingą kelionę dar neparengta. Bet kai būsime pasirengę keliauti į Raudonąją planetą, pastangas imtis didesnės rizikos keliautojus galėtų įkvėpti praeities tyrinėtojai.

„Magellanas pasiuntė penkis laivus – ne todėl, kad jam reikėjo penkių laivų, bet kadangi norėjo užtikrinti, kad bent vienam iš jų pavyks, – sako Simbergas. – Jei būtume rimtai nusiteikę vykti į Marsą, siųstume armadą, ir tikėtumėmės, kai kuriuos laivus prarasti.“ Juk jeigu laivai į Marsą skristų rytoj, savanorių netrūktų.


Technologijos.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama