Visada atsiperkanti investicija – tai investicija į ateitį. Pastaroji priklauso vaikams, todėl stengtis juos įtraukti į mokslo ir išradimų pasaulį reikia nuo mažų dienų. Taip tvirtina švietimo ekspertai, pažymintys, kad eksperimentavimu ir mokslo naujovėmis sudominti galima kiekvieną vaiką, tereikia surasti tinkamą būdą.
Vienas iš būdų motyvuoti jaunuosius išradėjus kurti – didelio populiarumo JAV sulaukiančios išradimų mugės bei konkursai. Tokioje mokslo mugėje šių metų rugsėjį jaunimą kviečia sudalyvauti ir technologijų bei verslumo renginys #SWITCH!
Tikslas – išmokyti spręsti problemas
Kaip pasakoja nuo 3,5 iki 16 metų amžiaus vaikus ugdančios „Robotikos akademijos“ turinio padalinio vadovas Kristijonas Vasiliauskas, ypač svarbu mažuosius supažindinti su eksperimentų grožiu. Vaikai turi suprasti, kad eksperimentai gali pavykti ne visada, tačiau svarbiausia yra pamėginti juos atlikti. „Akademijoje mokome ne tiek robotikos, kiek problemų sprendimo naudojantis pažangiausiomis priemonėmis. Šiandien tai robotai, tačiau rytoj juos gali pakeisti virtuali realybė, dar vėliau kokie nors mintimis valdomi įrenginiai. Robotas yra tik įrankis, o jie greitai keičiasi“, – tvirtina K. Vasiliauskas.
Pašnekovo teigimu, šiais laikais dalykų įsiminimas nėra toks svarbus, kiek būtinybė suprasti ir pasinaudoti reikiama informacija. Tiesa, kad tai išmoktų daryti kiekvienas vaikas, būtina surasti unikalų aiškinimo būdą kiekvienam.
„Vaikai nenori būti skaičiais. Šią kartą reikia mokyti ne atsiminti dalykus, o išmokyti nuolatos mokytis. Geriausiai tai pavyksta bandant ir klystant. Tik kažkodėl mūsų visuomenėje nusistovėjusi nuostata, kad jeigu kažką darai, turi pavykti tobulai iš pirmo karto. Bet juk gyvenime nėra pergalių ir pralaimėjimų. Yra pergalės ir pamokos, blogai yra ne klysti, o klysti ir nedaryti išvadų“, – teigia „Robotikos akademijos“ atstovas.
Motyvuoja klaidos ir laisvė
K. Vasiliauskui antrina ir KTU Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto Edukologijos katedros docentė Berita Simonaitienė, kuri įsitikinusi, kad leidimas vaikui klysti, veikti ir pačiam atrasti ypač stipriai motyvuoja domėtis mokslu.
„Procesas ir atradimai procese labai stipriai motyvuoja ir įsuka domėjimosi ir kūrimo ratą. Vaikai dar yra natūraliai iš prigimties smalsūs, jų smalsumas dar nėra prigesęs ar užslopintas”, – aiškina B. Simonaitienė. Paklausta, kokia su mokslu susijusi veikla mažiems vaikams esanti įdomiausia, edukologijos ekspertė pastebi, kad visi vaikai esantys skirtingi. Todėl vienus gali įtraukti vaikiškų enciklopedijų vartymas, o kiti bus neabejingi mokslo populiarinimo filmams ar konstravimui.
Dar vienu būdu, skatinančiu domėtis mokslu ir jo naujovėmis, K. Vasiliauskas įvardija vadinamuosius išradimų konkursus, kurių metu jaunieji mokslininkai savo darbus pristato tiek bendraamžiams, tiek profesionalams. Tokio formato renginiai ypač populiarūs JAV mokyklose.
„Didžiausia daugumos išradėjų problema ta, kad išradėjai nėra verslininkai. Jie nesugeba paprastai ir aiškiai iškomunikuoti produkto vertės, arba neturi tam tikrų įgūdžių, nesupranta kaip tai daryti, bet turi netikėtas idėjas ir sprendimus. Dėl to tokiuose konkursuose jie gali susiburti į komandas, vėliau kurti didžiules įmones bei daryti pasaulinio lygio sprendimus“, – aiškino „Robotikos akademijos“ atstovas, pažymėjęs, kad tokios bendrovės kaip JAV interneto milžinė „Google“ taip pat organizuoja pasaulinio lygio mokslo muges. Kalbėdama apie išradimų konkursus B. Simonaitienė pažymi, kad ypač svarbu, jog juose būtų padrąsinti dalyvauti ne tik prigimtinių lyderio bruožų turintieji vaikai.
„Tylieji tyrinėtojai gali neateiti iki konkursų, todėl labai svarbu, kad pedagogai smalsius tyrinėtojus paskatintų, palaikytų, suburtų į komandą skirtingais bruožais ir gebėjimais pasižyminčius moksleivius“, – pataria edukologijos ekspertė.
Jaunieji išradėjai kviečiami į konkursą
Mokslui ir technologijoms neabejingas jaunimas savo jėgas amerikietiško stiliaus išradimų konkurse šiemet galės išbandyti ir Lietuvoje, išradimų konkurse „Mokslo čempionai“. Dalyviai nuo 12 iki 29 metų iš visos Lietuvos savo kūrybiškumą kviečiami pademonstruoti sukuriant inovatyvų ir įdomų eksponatą – robotą, programėlę, buities prietaisą ar panašų daiktą. Daugiau informacijos apie konkurso taisykles galima rasti #SWITCH! „Facebook“ paskyroje.
Geriausius dešimt kūrinių atrinks speciali vertinimo komisija ir jie bus eksponuojami #SWITCH! renginio metu, rugsėjo 19 dieną Kaune, „Cool&Crazy“ technologijų erdvėje. Visą dieną #SWITCH! renginio dalyviai galės balsuoti už eksponuojamus išradimus ir išrinkti #SWITCH! „Mokslo čempioną“. Pirmos vietos laimėtojui atiteks kelionė dviems asmenims į Europos Parlamentą, antros vietos – pramogos keturiems asmenims „Tony Resort“ laisvalaikio ir pramogų parke, užėmęs trečią vietą bus apdovanotas dronu.