Elektroninis verslas – intensyviai auganti ir nemažiau intensyviai besikeičianti verslo atšaka. Kokios tendencijos prognozuojamos jam šiemet? Kaip jis turėtų keistis, kuomet pirkėjai tampa vis reiklesni paslaugų kokybei, vis dažniau naudojasi mobiliaisiais bei vis mažiau dėmesio skiria tekstinei informacijai?
Svarbiausia – išmanieji
„Kaip ir pernai, vienas pagrindinių pokyčių nešėjų yra išmanieji telefonai. Dabar jie esmingai pakeitė rinką. Tiesa, dar ne kiekvienas tą suprato. Jau ir Lietuvoje išmaniaisiais atverčiama daugiau internetinių puslapių nei kuria kita priemone.
Taip pat visi žinom, kad „Google“ reitingavimo sistema palankesnė naršymui telefonu pritaikytiems tinklalapiams. Tai reiškia, kad kiekvieno elektroninio verslo tinklalapis bus geriau randamas, jeigu bus pritaikytas telefonams. Tai ypač svarbu Lietuvoje, kurioje pirkinių paiešką pirkėjai dažniausiai pradeda naršyklėje, o ne konkrečioje parduotuvėje – pagal šį rodiklį išsiskiriame visos Europos kontekste.
Kitaip tariant, jeigu esate elektroninės parduotuvės savininkas, jūsų pasiūlymai vis dažniau bus aptinkami mobiliaisiais. Tiesa, Lietuvoje dar retai atsiskaitoma per mobiliuosius, tačiau šiais bei artėjančiais metais tokių mokėjimų augimas turėtų įgauti pagreitį“, – sako „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.
Pirkėjams rūpi vaizdas ir atsiliepimai
Pašnekovas pastebi, kad šiemet taip pat aktualios dar dvi ankstesniais metais išryškėjusios tendencijos: vaizdo bei vartotojų atsiliepimų svarba.
„Šiuolaikiniam pirkėjui vaizdas – priimtiniausias būdas gauti informaciją. Tekstas lieka paveikus kai jis susiejamas su vaizdu. Beje, pagal paveikumą bei populiarumą tarp vaizdo pateikimo būdų pirmauja video. Šiuo metu tai yra geriausias būdas pasakoti apie prekes ir paslaugas.
Beje, pirkėjas nenoriai skaito tik pardavėjo tekstą. O jeigu jį surašo kitas klientas, toks tekstas tampa ypač aktualus. Atsiliepimų svarba auga kasmet, visame pasaulyje matoma tendencija, kad, prieš apsispręsdami pirkti, žmones perskaito vis daugiau atsiliepimų. Kitų pirkėjų patirtis – tiek pirkimo, tiek prekės pristatymo ypatybių – kasmet elektroniniams verslams kuria vis didesnę vertę.
Išsamus vaizdas bei atsiliepimai – priemonės, kuriomis pirkėjas bando kompensuoti tai, kad negali fiziškai pamatyti ir pačiupinėti jį dominančio pirkinio. Pardavėjai čia turėtų padėti savo klientams – tiek pateikdami išsamią vaizdinę medžiagą, tiek suteikdami galimybes, skatindami bei siūlydami rašyti atsiliepimus. Tai normali ir grąžą duodanti kliento aptarnavimo darbo dalis“, – sako G. Bilevičius.
Pirkėjai bus vis reiklesni
Specialisto teigimu, elektroniniai verslai vis daugiau dėmesio skiria kokybiškam klientų aptarnavimui, nes šie tampa vis reiklesni ir mažiau pakantūs nesklandumams bei nepatogumams. Todėl galutiniams rezultatams reikšmės turi tiek tai, kaip greitai užsikrauna parduotuvės tinklalapis, tiek didesni apsipirkimo patirties skirtumai naudojantis išmaniuoju telefonu ir asmeniniu kompiuteriu.
„Pirkėjų pasitenkinimą lemiančių detalių ir smulkmenų yra tikrai nemažai. Pavyzdžiui, tyrimai rodo, kad žmogus gali nutraukti pirkimą, jeigu neranda jam priimtino atsiskaitymo būdo, o galimybė valdyti siuntą – sekti jos kelią, keisti pristatymo laiką ar nukreipti kitu adresu, veikia priešingai – sutvirtina pasiryžimą pirkti. Įsigali principas „perku mobiliai – pirkinį atsiimu asmeniškai patogiai“. Dėl to verslams tenka plėsti pasiūlymų diapazoną bei tinkamai pasirinkti logistikos partnerius. Tai papildomai kainuoja, tačiau pirkėjų poreikių patenkinimas yra atsiperkanti investicija“, – sako DPD atstovas.
Jo teigimu, atsižvelgiant į pastarąją tendenciją, elektroninių verslų savininkams vertėtų peržiūrėti ir prekių grąžinimo politiką – ji turi būti aiški ir palanki pirkėjui. Pasak G. Bilevičiaus, tai dar vienas būdas užtikrinti pirkėjų pasitenkinimą bei pasitikėjimą.
Kaip pirksime?
„Kalbant apie pirkimo būdo pokyčius Lietuvoje, reikėtų kalbėti apie du aspektus: momentinius mokėjimus telefonu ir pirkimą per socialinius tinklus.
Kol kas mažiau aiški yra momentinių mokėjimų telefonais galimybė. Ją norima pristatyti dar šiemet, o neseniai šios galimybės įgyvendinimu besirūpinsiančiai įmonei Lietuvos bankas išdavė elektroninių pinigų įstaigos ribotos veiklos licenciją. Tačiau apie tai plačiau bus galima kalbėti tik 2018 m.
Kur kas aiškesnė kita tendencija – pirkimas per socialinius tinklus. „Instagram“ turi „Shop now“ mygtuką, „Instagram“, „Facebook“, „Twitter“ taip pat turi panašius funkcionalumus. Tai reiškia, kad ryšys tarp socialinių tinklų ir elektroninių verslų tapo dar glaudesnis. Pirkėjams tai atveria naujas galimybes pasiekti pardavėjus, o pardavėjams – greitai susirasti savo pirkėjus ir supaprastinti pirkimo procesą“, – pasakoja G. Bilevičius.
Jo teigimu, vis daugiau verslų kraustosi į elektroninę erdvę, kurioje šalies gyventojai išleidžia vis daugiau pinigų. Tai reiškia, kad šiemet bus dar daugiau žaidėjų ir didesnė konkurencija.