Mokėjimas už prekes jų pristatymo metu – vienas populiariausių būdų atsiskaityti už internetinius pirkinius Lietuvoje. Kodėl žmonės vis dar mėgsta mokėti tik gavę pirkinį, kada šis įprotis gali pasikeisti ir kokie mokėjimo būdai populiariausi tiek mūsų šalyje, tiek visoje Europoje?
Lietuvoje populiariausias – „Bank link“
Lietuvoje populiariausiais būdas mokėti už internetinius pirkinius – vadinamasis „Bank link“, kai iš elektroninės parduotuvės mes nukreipiami tiesiai į elektroninį banką, kur ir apmokame sąskaitą. Antroje vietoje – mokėjimas pristatymo metu, trečioje – virtualios piniginės („PayPal“ ir kitos), kuriomis dažniausiai atsiskaitome už pirkinius užsienio tinklalapiuose.
Mokėjimas prekės pristatymo metu populiariausiųjų trejetuke išlieka ne tik Lietuvoje, bet ir Vengrijoje, Rumunijoje, Slovakijoje, Slovėnijoje, Kroatijoje, Čekijoje bei Portugalijoje. Šie duomenys skelbiami „DPD Group“ užsakymu atliktame, 21 Europos valstybę apimančiame tyrime „E-shopper barometer Global report“.
Atsiskaitymų kortele daugėja
Didžiausios internetinės parduotuvės Lietuvoje „Pigu.lt“ rinkodaros direktorė Giedrė Vilkė teigia pastebinti, kad Lietuvoje kasmet mąžta atsiskaitymų bankiniu pavedimu. Šis būdas praranda populiarumą, nes nėra toks greitas ir patogus kaip kitos atsiskaitymo galimybės.
„Atskiri atsiskaitymo būdai patogūs skirtingoms klientų grupėms – bankinius pavedimus dažniau renkasi įmonės, lizingu perkamos brangios prekės, kreditine kortele linkę pirkti tie klientai, kurie gyvena užsienyje, tačiau turi Lietuvoje likusius šeimos narius“, – pasakoja G. Vilkė.
„Pigu.lt“ atstovė pastebi, kad elektroniniai mokėjimai pradeda išstūminėti atsiskaitymus grynaisiais. Jos manymu, vis dažniau Lietuvoje bus atsiskaitoma kreditinėmis bei debetinėmis kortelėmis. Tačiau, nepaisant šių pokyčių, vartotojams siūlomų mokėjimo būdų įvairovė neturėtų mažėti.
„Atsiskaitymų įvairovė yra svarbi, jei pardavėjas nori palengvinti klientui apsipirkimo procesą. Siūlant tik populiariausius būdus klientas būtų ribojamas. „Pigu.lt“ vienas iš tikslų – skatinti žmones apsipirkti internete ir taip taupyti laiką bei pinigus, dėl to norime apsipirkimą padaryti kuo patogesnį ir greitesnį visiems klientams“, – sako G. Vilkė.
Mokėti kortele galima ir prekės pristatymo metu
„Yra daug priežasčių, dėl kurių žmonės renkasi mokėti už prekės pristatymo metu – sako „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius – vieni tik pradeda pirkti internetu ir jiems dar stinga pasitikėjimo elektroniniais verslais, kiti tiesiog neįpratę mokėti už fiziškai nematytą pirkinį, treti tiesiog užsako pirkinį kitiems, internetu nemokantiems ar negalintiems nusipirkti bei palieka susimokėti, dar kiti konkrečioje parduotuvėje neranda tinkamų mokėjimo galimybių.“
Pašnekovas pažymi, kad svarbu atskirti du dalykus – mokėjimą pristatymo metu bei mokėjimą grynaisiais. Mat norinčių mokėti pristatymo metu gerokai daugiau nei tų, kuriems svarbu mokėti būtent grynaisiais.
„Šiuo metu beveik kas ketvirtas (22 proc.) žmogus, kuriam DPD pristato elektroninėje parduotuvėje pirktas prekes, už jas atsiskaito kortele pristatymo metu. Dažniausiai tai daro didmiesčių gyventojai. Pagal šį rodiklį, mes esame visai šalia Latvijos (23 proc.) ir smarkokai atsiliekame nuo Estijos, kur kortele prekių pristatymo metu atsiskaito 40 proc. DPD siuntų gavėjų.
Pastebėjome, kad kortele atsiskaito ne tik pradedantys, mažiau įgudę pirkėjai internete, tačiau ir tie žmonės, kurie elektroninėje erdvėje perka dažnai. Jie mokėjimą kortele atsiėmimo metu renkasi vedini labai pragmatiškų priežasčių – mokėti kortele itin paprasta ir greita.
Juk kasdieniame gyvenime vis daugiau naudojamės kortelėmis, todėl gryninti pinigus, vėliau juos keisti, kad kurjeriui būtų paduota tiksli suma, jau nebeatrodo patogu, ypač, kai yra gerokai patrauklesnių alternatyvų. Be to, dalį žmonių mokėti kreditine kortele skatina ir bankų siūloma pirkinio draudimo paslauga“, – įžvalgomis dalinasi G. Bilevičius.
Pokyčiai priklausys ir nuo Lietuvos banko sprendimų
Jam pritaria ir Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos valdybos pirmininkas Vytautas Vorobjovas, kurio teigimu, mokėjimas grynaisiais už internetinius pirkinius populiariausias tose šalyse, kur dar stipri mokėjimo grynaisiais kultūra.
„Kitas aspektas – žmonių pirkimo įpročiai. Dalis jų įpratę prieš duodami pinigus pačiupinėti prekę, pamatyti asmenį, kuriam mokama, net jeigu tas asmuo – kurjeris. Tai nebūtinai susiję su nepasitikėjimu ar baime būtu apgautam, tiesiog tokį mokėjimo būdą žmonės praktikuoja kasdien ir nenori jo atsisakyti apsipirkdami internete. Tiesa, reikia paminėti, kad mokėjimą grynaisiais pristatymo metu keičia mokėjimas kortele“, – sako elektroninės komercijos ekspertas.
Kaip ir ankstesni pašnekovai, jis pastebi, kad atsiskaitymų grynaisiais mažėja, tačiau pokyčių mastas bei tempai priklausys ir nuo Lietuvos banko sprendimų. „Jeigu Lietuvos bankas manys, kad grynųjų pinigų masę rinkoje reikia mažinti ir priims tinkamus sprendimus, atsiskaitymų grynaisiais už internetinius pirkinius mažės. Tiesa, jų mažės net jeigu situacija nesikeis, tačiau šie pokyčiai bus gerokai lėtesni“, – teigia V. Vorobjovas.
Jo teigimu, elektroninės komercijos sferoje grynųjų populiarumą palaiko ne tik gyventojų įpročiai, tačiau ir šešėlinė ekonomika, kuri neseniai sudarė ketvirtį viso šalies bendrojo vidaus produkto. Tad elektroninių verslų bei siuntų tarnybų perėjimas prie operacijų negrynaisiais netiesiogiai didina spaudimą ir šešėlinei ekonomikai.