Sunkiausiomis pasaulio lenktynėmis tituluojamas Dakaro ralis dalyviams kasmet nepagaili iššūkių. Vienas tokių – itin lėtas, o daugelyje vietų apskritai nepasiekiamas interneto ryšys. Spręsti šią problemą ėmėsi Kauno technologijos universiteto (KTU) specialistai, sukūrę palydovinę anteną, skirtą palaikyti tiesioginiam ryšiui perduodant informaciją iš varžybų.
Jei Dakaro ralis iš lenktynininkų pareikalauja begalinės ištvermės, tai jų odisėją sekantys žurnalistai privalėdavo apsišarvuoti geležine kantrybe medžiojant palydovinį ryšį, kad perduotų naujienas – straipsnius, fotografijas ir filmuotą medžiagą – Lietuvoje kiekvieną žinią gaudantiems tėvynainiams. Šiemet tokios problemos nebeliko.
„Šita lėkštė veikia! Tegyvuoja KTU“, – vienoje iš tiesioginių transliacijų džiaugsmingai sušuko vienintelis iš trijų lietuvių ekipažų lenktynes vis dar tęsiantis Antanas Juknevičius. Šiam, labiausiai patyrusiam Dakaro vilkui iš Lietuvos, džiūgauti išties yra dėl ko. A. Juknevičiaus šturmano pozicijoje šiemet įsitaisęs KTU Elektros ir elektronikos fakulteto absolventas Darius Vaičiulis. Būtent šio fakulteto ekspertai nuo pat ralio pradžios realiu laiku seka prisijungimus iš Dakaro ir padeda lietuvių komandai spręsti kilusius iššūkius dėl ryšio.
Kokybiškas interneto ryšys – prabanga
Dar praėjusių metų balandį A. Juknevičius, lankydamasis KTU „Elektros dienose 2016“, Universiteto bendruomenei papasakojo, su kokiais sunkumais tenka susidurti Dakaro ralyje. Vienas jų – ribota komunikacija, kai sklandžiam darbui trukdo lėtas interneto ryšys. Dykumose ar neurbanizuotose vietovėse dažnai jo išvis nebūna.
KTU EEF atstovai pasiūlė lietuvių komandai pasinaudoti „Fab Lab Kaunas“ Nanopalydovų ir avionikos laboratorijoje esančia palydovinio interneto sistema. Ji palydovinį ryšį perduoda nepaisydama geografinės vietos ir taip užtikrina greitą bei kokybišką internetą duomenims perduoti.
Ryšio perdavimo ir priėmimo sistemą į Pietų Ameriką reikėjo suspėti išgabenti kartu su A. Juknevičiaus bolidu, išplukdytu dar gerokai iki ralio pradžios. Tad fakulteto specialistams teko surinkti ir išbandyti sistemą, instruktuoti lenktynininko komandos narius, kad žinotų, kaip ja naudotis nuvykus į Pietų Ameriką. Komandos inžinieriai pastebėjo, kad be patirties nėra taip paprasta palydovinę lėkštę surinkti ir sureguliuoti.
Dar vienas iššūkis, su kuriuo susidūrė KTU EEF ekspertai – per atstumą suderinti sistemą, nes pastaroji nebuvo išbandyta su konkrečiu iš Pietų Amerikos pasiekiamu palydovu. Jis Lietuvoje nepasiekiamas, todėl A. Juknevičiaus komanda, būdama dar šiųmečio Dakaro pradžios taške ir turėdama 4G ryšį, pradėjo sistemos suderinimo procesą. Padedami kolegų iš Lietuvos galiausiai jie užmezgė ryšį su palydovu. Komanda jau po antrojo bandymo galėjo naudotis internetu.
Šiuo metu A. Juknevičiaus komanda gali mėgautis savotiška prabanga – turėti interneto ryšį kone bet kurioje vietoje, nepriklausomai nuo to, ar tai dykumos, maži kaimeliai, ar visiškai neurbanizuotos vietovės. Lietuvių prisijungimus realiu laiku iš Dakaro nuolat stebinti KTU komanda ypač džiaugiasi, kad sklandžiai pavyko tiesioginė transliacija iš finišo viename greičio ruože.
KTU bendradarbiaus ir kitąmet
Nuo praėjusių metų lapkričio KTU EEF komanda intensyviai dirba prie „Dakar 2017“ varžyboms skirtos ryšio perdavimo ir priėmimo sistemos per palydovą. Matydami kylančius sunkumus, ekspertai juos atidžiai analizuoja ir tikisi kitų metų raliui turėti patobulintą sistemą. „Jau labai greitai iš Pietų Amerikos bus galima naudotis ne tik „Ku-band“ palydovine technologija, bet ir „Ka-band“, užtikrinančia penkis kartus greitesnį ryšį. Džiaugiamės galėdami prisidėti prie šių metų Dakaro varžybų ir padėti A. Juknevičiaus komandai komunikacijos ryšio klausimais“, – teigė vienas KTU EEF komandos narių, docentas Mindaugas Žilys.
Iki šių metų Dakaro finišo podiumo beliko įveikti tris greičio ruožus. Šiųmetės lenktynės dėl siaučiančių gamtos stichijų dalyviams nepagailėjo ekstremalių situacijų. Vairuodamas jau pernai išbandytą „Overdrive Toyota Hilux“ automobilį, pažymėtą 328 startiniu numeriu, po aštuonių etapų A. Juknevičius rikiuojasi 25 bendrosios įskaitos vietoje.
Dakaro ralis jau devintą kartą vyksta Pietų Amerikoje, o šiemet trasa nusidriekė per tris valstybes – Argentiną, Boliviją ir Paragvajų. Sausio 2 d. Paragvajaus sostinėje Asunsjone paskelbtas varžybų startas, o finišą dalyviai pasieks sausio 14-ąją Argentinos sostinėje Buenos Airėse.