Taupydami laiką ir pinigus vis daugiau žmonių prieš Kalėdas renkasi dovanas pirkti internetu, tačiau kartais gautos prekės gali nuvilti ir neatrodyti taip, kaip tikėtasi. Norint apsisaugoti, reikia ne tik žinoti saugaus pirkimo internetu principus, bet ir bent šiek tiek žinoti savo teises.
Žinokite savo teises
Viena iš vertingiausių vartotojo teisių elektroninėje prekyboje yra galimybė grąžinti prekę per 14 dienų dėl bet kokios priežasties ir be jokio paaiškinimo.
Europos Sąjungos Teisingumo Teismas šiais metais priėmė sprendimą, kad perkant prekes elektroniniu būdu, iš kitų Europos Sąjungos šalių, taikomos vartotojų teisės ne tos šalies, kur įsikūrusi įmonė, bet tos šalies, kurioje yra klientas. Tai reiškia, kad lietuviui perkančiam iš Vokietijos bus taikomi Lietuvos įstatymai ir Lietuvoje galiojančios vartotojų teisės.
Svarbu žinoti ir tai, kad pardavėjas užsakytas prekes privalo pristatyti per 30 dienų nuo užsakymo dienos, aišku, jeigu sutartis nenumato kitaip. Jeigu pardavėjas nepristato prekių per 30 dienų, tokiu atveju pirkėjai turi teisę atsisakyti prekės ir atgauti sumokėtus pinigus.
Jeigu prekė netiko ir norite grąžinti, tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos tenka pirkėjui, išskyrus atvejus, kai pagal sutartį šias išlaidas prisiima elektroninė parduotuvė arba kai ji tinkamai neinformavo vartotojo, kad šias išlaidas turės padengti vartotojas. Grąžinus prekes pardavėjui, jis privalo grąžinti pinigus per 14 dienų nuo sandorio nutraukimo.
Pirkėjas neturi teisės persigalvoti ir atšaukti užsakymo tuo atveju, jei internetu pirko maisto produktus, gėrimus, bilietus į koncertą ar rezervavo viešbučio kambarius, pirko interneto aukcionuose, užsisakė daiktus, kurie yra pagaminti pagal užsakymą ar pritaikyti asmeniniams poreikiams. Taip pat laikraščius, žurnalus ar kitų periodinių leidinių prenumeratą, vaizdo bei garso, programinę įrangą, kuri buvo išpakuota.
Domėkitės, kur apsiperkate
Elektroninėms parduotuvėms mokėjimų sprendimus teikiančios sistemos „Paysera“ atstovas Vytautas Urbonas įsitikinęs, kad žmonėms ne ką mažiau reikėtų žinoti ir tai, kaip saugiai pirkti internetu ir kokie ženklai rodo, kad jūsų duomenys saugūs, nes kibernetiniams sukčiams Kalėdos taip pat – darbymetis.
Jeigu ketinate apsipirkti gerai žinomoje parduotuvėje, tikriausiai jau būsite įsitikinę jos saugumu ir patikimumu, tačiau jeigu pirmą kartą girdite apie konkrečią elektroninę parduotuvę, tuomet reikia atkreipti dėmesį į keletą svarbių dalykų:
- Patikrinkite įmonės rekvizitus ir kontaktus. Įsitikinkite, kad nurodyta įmonė ar asmenys iš tiesų egzistuoja.
- Į „Google“ paiešką įveskite įmonės pavadinimą ir žiūrėkite kas apie ją rašoma ar nėra nusiskundimų.
- Dar vienas naudingas šaltinis yra socialinis tinklas „Facebook“, kuriame galite patikrinti ar elektroninė parduotuvė turi savo paskyrą, kiek gerbėjų ji turi ir kokie jų atsiliepimai. Aišku, ne visuomet didelis gerbėjų skaičius socialiniame tinkle gali reikšti didelį patikimumą, svarbiau yra stebėti ar pats puslapis yra aktyvus, ar komentuoja ne tie patys asmenys.
- Atidžiai tikrinkite internetinės svetainės adresą. Dažnai internetiniai sukčiai užregistruoja panašius į gerai žinomų svetainių pavadinimus ir sukuria labai panašius į originalius puslapius. Tik, tarkime, vietoj ebay.com naudoja ebuy.com ar kitą panašų adresą.
- Jeigu parduotuvėje pateikiamos prekės yra ženkliai mažesnėmis kainos nei įprasta rinkoje, dar labiau sukluskite, nes tai dažniausias būdas privilioti patiklius pirkėjus netikroms parduotuvėms. Kartais parduotuvės net realiai turi įsteigtas įmones, bet viskas daroma su tikslu įmonę nuvesti į bankrotą ir pinigus pervestus už prekes pasisavinti. Todėl reikia pasidomėti, kas yra įmonės vadovai, kaip senai ji įsteigta ar įmonės vadovai neturėjo anksčiau analogiškų įmonių, kurios bankrutavo.
Rinkitės saugius mokėjimo būdus
Elektroninėse parduotuvėse galima rasti keletą ženklų, kurie padės atskirti, kurios elektroninės parduotuvės yra tikrai saugios.
Vienas iš jų – duomenų kodavimo sistemos sertifikatas (SSL). Tai sudėtinga kliento duomenų užšifravimo sistema. Tokią parduotuvę paprasta atpažinti iš to, kad internetinio adreso priekyje yra parašyta „https://“ ir nuorodos pradžioje matysite žalią arba mėlyną spyną. Svarbu atkreipti dėmesį, kad būtent S raidė bei žalia spyna parodo, kad naršymas šioje svetainėje yra koduojamas, todėl net perkant prisijungus prie nesaugaus interneto, jūsų duomenys būna saugūs.
Atsiskaityti už prekes ir paslaugas galima įvairiais būdais, nuo atsiskaitymų bankiniu pavedimu iki mokėjimo grynaisiais atsiimant prekę.
Vienas iš dažniausių atsiskaitymo būdų užsienio elektroninėse parduotuvėse yra mokėjimo kortelės. Naudojant „MasterCard“ arba „Visa“ mokėjimo korteles svarbu atkreipti dėmesį į elektronines parduotuves, kuriose perkate. Jeigu jose rasite „MasterCard SecureCode“ ar „Verified by Visa“ ženklus, tuomet atliekant mokėjimą jūsų būs paprašyta atlikti papildomą saugumo žingsnį ir patvirtinti pirkimą papildomu, tik jums žinomu, slaptažodžiu.
Reikia atkreipti dėmesį, kad bet kuriuo atveju, vedant kortelės duomenis ar atliekant mokėjimą puslapis turi matytis „https://“ su žalia spyna.
Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, kokie kiti mokėjimo būdai pateikiami elektroninėje parduotuvėje. Jeigu parduotuvėje yra integruoti vietinių bankų mokėjimai arba atsiskaityti galima per „Paysera“, tuomet galite būti ramūs. Tiek bankai, tiek „Paysera“ prieš pradėdama teikti pinigų surinkimo paslaugą identifikuoja parduotuvės savininką. Tad net ir apgavystės atveju būtų žinoma kas yra už tai atsakingas, o gavus pirmuosius skundus atsiskaitymai tokiose parduotuvėse būtų sustabdyti.
Suprantama, Kalėdinių dovanų pirkimas internetu neturi tapti dar sunkesniu procesu nei stovėjimas prekybos centrų eilėse. Tad pagrindinis patarimas – rinktis tas elektronines parduotuves, kuriose yra patikimi ir saugūs atsiskaitymo būdai.