Nelabai įgudusių technologijų pasaulio gyventojų laukia gausybė spąstų, kuriuos ne pačios švariausios sąžinės žmogeliai jiems pasprendė kitoje elektroninių įrenginių ekrano pusėje, rašo svetainė howtogeek.com.
Nuolat susiduriame su reklamomis, pasislėpusiomis po „Download“ mygtukais, daug kam tenka atsimušinėti nuo pasiūlymų įsidiegti vienokį ar kitokį „naudingą“ naršyklės komponentą, kuris, atseit, leistų pamatyti vaizdo įrašą arba nuotrauką labai jau intriguojančiu pavadinimu. Žengiantys pirmuosius žingsnius technologijų pasaulyje ir skaitmeninėse džiunglėse liūtais dar nesijaučiantys gyventojai tokiose vietose gali prarasti geriausiu atveju nemažai laiko ir nervų, blogiausiu – tikrai nemenkas pinigų sumas.
Juliaus Kalinsko / „15min“ nuotr.
Ir jeigu „laukinis“ internetas – svetainės, kurios sukurtos nebūtinai patikimų bendrovių – atrodo pavojingos, į programėlių parduotuves, kurias sukūrė „Apple“ arba „Google“ mes užsukame tarsi su pasitikėjimu, kad nebūsime apgauti, kad mūsų telefonų operacines sistemas sukūrusios bendrovės saugo savo klientus ir neleidžia mūsų apgaudinėti. Bet toks įspūdis – labai jau apgaulingas ir pavojingas.
Bent jau kai kalba eina apie „Mac App Store“ – programėlių parduotuvę „Apple“ kompiuteriams.
Pabandykite įsivaizduoti, kad esate dar nelabai aplinkoje besigaudantis kompiuterio naudotojas. Nusipirkote sau pirmą, naujutėlaitį, dar „dažais kvepiantį“ „iMac“ kompiuterį ir norite juo atlikti naudingą darbą – tarkime, pasiredaguoti kelias kitame kompiuteryje su „Excel“ susikurtas skaičiavimų lenteles. Kompiuterio ekrane pamatote „App Store“ – programėlių parduotuvę, apie kurią esate girdėję daug gerų dalykų. Atsidarote ir į paieškos laukelį įvedate „Microsoft Excel“.
Ir tada ekrane pasirodo milžiniškas rinkinys rezultatų, o pirmoje sąrašo vietoje puikuojasi „Office Bundle“. Už 30 JAV dolerių. Atrodo ganėtinai perspektyviai – visas biuro programų rinkinys už labai padorią kainą. Atsidarome, skaitome toliau.
Atrodo tikrai patraukliai. Mat autoriai rašo, kad tai yra „Pats lengviausias būdas kurti aukštos kokybės „Word“ dokumentus, „Excel“ skaičiuokles, „PowerPoint“ prezentacijas“. Tiksliai tai, ko reikia žmogui su nauju kompiuteriu. Skaitome toliau.
Patys pasiskaitykite produkto aprašymą ir pabandykite atspėti, ką iš tiesų siūlo jo kūrėjai. O dabar spėkite dar kartą.
O dabar teisingas atsakymas: tai yra 293 MB apimties dokumentų šablonų rinkinys. Ir jis yra visiškai bevertis, jei neturite tikro „Microsoft Office“ biuro programų rinkinio.
Na gerai, už fantastiškos kokybės šablonų rinkinį gal ir verta būtų sumokėti 30 dolerių. Bet atkreipkime dėmesį į kai kuriuos dalykus:
- Tai yra pirmas rezultatas, pateikiamas paieškos laukelyje įrašius „Microsoft Excel“.
- Žodis „šablonai“ (angl. Templates) nėra pavartotas produkto pavadinime.
- Žodis „šablonai“ neminimas ir produkto aprašyme.
- Produkto aprašyme minimos kelios funkcijos, kurias atlieka „Microsoft Office“ ir kurios neturi nieko bendro su tuo, ką vartotojai galėtų padaryti įsigiję šablonų kolekciją.
- Paieškos laukelyje įvedę žodį „Templates“ šio produkto niekaip nerastumėte. Net labai žemai rezultatų sąraše.
Ganėtinai nesudėtinga suprasti, kad toks produkto pateikimas parduotuvėje gali nesunkiai suklaidinti vartotojus. Ir sunku įsivaizduoti, kad produkto apipavidalinimas būtų sukurtas atsitiktinai, o ne labai aiškiai siekiant suklaidinti klientą. Ir „pardavėjams“ tikrai sekasi, ką galima nesunkiai pamatyti pagal produkto vertinimus.
Kalbant be užuolankų – šiuos vertinimus surašė apgauti klientai. Ir už kiekvieną apgavystės atvejį tiesiai į „Apple“ sąskaitas nukeliavo po 10 dolerių (bendrovė gauna trečdalį nuo kliento sumokamos kainos už visus parduotuvėje parduotus produktus).
Beje, įdomu tai, kad šiuos neigiamus komentarus pamatysite tik žemiau dviejų liaupsių negailinčių „įvertinimų“, kuriuose daug kartų paminimas žodis „programėlė“ („app“). Ir abi šias liaupsinančias apžvalgas parašė vartotojai, neparašę daugiau nė vienos apžvalgos prie jokio kito produkto.
Toje pačioje programėlių parduotuvėje paieškokite daugiau „Apple“ biuro programų – rasite ir dar daugiau šablonų rinkinių, kurie skirtingais įžūlumo laipsniais dedasi tikrais biuro programų rinkiniais.
Be šablonų rinkinių programėlių parduotuvėje galima rasti ir dešimtimis dolerių kainuojančių programėlių, kurios į naršyklę įkelia nemokamos „Microsoft Office“ versijos įskiepius į naršyklę, ir tikrų biuro programų, kurios geba atidaryti bei redaguoti „Office“ rinkmenas. Tiesa, dažniausiai tai yra nestipriai modifikuotos nemokamų atviro kodo programų versijos, kurių pavadinimuose ar bent jau aprašymuose labai aiškiai žiba „Microsoft Office“ pavadinimas.
Ir klientai klaidinami ne tik pavadinimais – logotipai taip pat kuriami taip, kad jie būtų kuo panašesni į tikrų „Microsoft“ produktų apipavidalinimą. Pavyzdžiui, jei ieškosite „Word“, tai tikrai pamatysite piktogramas su mėlyna „W“ raide, jei ieškosite „Excel“ – piktogramose bus žalia „E“ raidė ir panašiai.
Liūdna tiesa yra tokia, kad „Mac App Store“ iš tiesų negalima rasti oficialaus „Microsoft Office“ programų rinkinio. Jeigu norėsite jį įsigyti – teks keliauti tiesiai į „Microsoft“ svetainę ir įsigyti ją už prenumeratos mokestį arba už vienkartinę 150 JAV dolerių kainą. Aišku, galima rinktis ir alternatyvas – kompiuteryje tikriausiai jau ir taip turėtų būti įdiegtas „Apple iWork“ biuro programų rinkinys, be to, galima nemokamai atsisiųsti kad ir „LibreOffice“ programų rinkinį.
Patyrusiems kompiuterių naudotojams tokie dalykai gali būti pakankamai akivaizdūs. Tačiau pradedantiesiems vartotojams gali būti smarkiai neįprasta tai, kad sukčių ir imitatorių oficialioje parduotuvėje yra daugiau nei tikrų produktų. Kitaip tariant, „Apple“ daržas, kurio puoselėjimu ir priežiūra taip didžiuojasi bendrovė, yra pilnas piktžolių ir kenkėjų.
Howtogeek.com šiuo atveju visą dėmesį skyrė „Microsoft“ biuro programomis prisidengiantiems sukčiams. Tačiau tai – toli gražu ne vienintelis akivaizdaus bandymo sukčiauti atvejis. Jis tik akivaizdžiausias. Bet tik paieškokite, vertinkite kritiškai ir būkite atsargūs – ir pamatysite daugybę kitų bandymų išvilioti pinigus už beverčius niekalus.
Pavyzdžiui, atlikę „Indesign“ paiešką parduotuvėje tikrai nerasite „Adobe“ publikavimui skirto produkto. Bet už tai pamatysite po labai panašiu logotipu ir gundančiu aprašymu paslėptus brangius mokomųjų filmukų rinkinius.
Žinoma, galbūt šiuo atveju bandymai apmulkinti klientus nėra tokie gundantys ir patrauklūs, tačiau tai akivaizdžiai yra dar vienas atvejis, kai programėlių pardavėjai naudojasi kito produkto oficialiu apipavidalinimu.
Yra ir programėlių kūrėjų, kurie užsiima kažkokiais magiškais paieškos optimizavimo darbais ir sugeba savo programėles iškišti aukščiau, nei tas, kurių iš tiesų ieškoma. Pavyzdžiui, jeigu ieškosite „Chrome“ arba „Firefox“, kaip pirmą rezultatą tikriausiai pamatysite programėlę „Fast Browser“. Kainuojančią 1 JAV dolerį ir paskutinį kartą atnaujintą 2014 metais. Turbūt neverta net sakyti, kad tokios „naršyklės“ diegimas būtų nelabai gera mintis.
Kitų pavyzdžių, kuomet šioje parduotuvėje bandoma išpešti vieną-kitą klientų dolerį prisidengiant kitų produktų nauda ir populiarumu, taip pat gausu. Pabandykite paieškoti „Facebook“, „Gmail“, „Adblock“ ar bet kokio kito naudingesnio produkto – pateksite į tikrą apgavysčių liūną.
Kitaip tariant, howtogeek.com parodė, kad „Apple“, prižiūrintys „App Store“ ir iš pirmo žvilgsnio turintys užtikrinti savo vartotojų saugumą nuo nesąžiningų žmonių, iš tikrųjų (nebūtinai sąmoningai) yra sukčių bendrininkai, pasipildantys savo kišenes nepatyrusių, patiklių vartotojų sąskaita.
Žinoma, tai nėra tik „Mac App Store“ problema. Praėjusiais metais tie patys howtogeek.com ne mažiau bėdų aptiko „Microsoft“ įkurtoje „Windows Store“ parduotuvėje „Windows“ operacinėms sistemoms, nors panašu, kad „Microsoft“ ėmėsi veiksmų ir ganėtinai aktyviai naikina tokia sukčių sodinamas „piktžoles“. Ganėtinai aktyviai sukčių bandymus pelnytis mobiliesiems „iPhone“ ir „iPad“ produktams skirtoje parduotuvėje užkardo ir „Apple“. Bet stacionariems kompiuteriams skirta elektroninė programėlių parduotuvė atrodo smarkiai apleista ir labai jau pavojinga.