Pastaruoju metu tarp naujųjų technologijų gamintojų ir tiekėjų buvo sudaryti keli dideli sandoriai, turintys stiprų poveikį rinkai. Šie sandoriai, tarp kurių ir naujausias bendrovės „ABC Data“ pirkinys (šių metų rugpjūtį įsigijo kompaniją S4E), tapo savotiški permainų pionieriai, o ekspertai teigia, kad viena pagrindinių įmonių susijungimų ir įsigijimų priežasčių – vis labiau prieinamas „know-how“.
„Ekonomikos pagrindai tiek visame pasaulyje, tiek Lietuvoje vienodi ir jie nekinta – kuo labiau konkurentai kovoja dėl klientų, tuo prieinamesnės tampa technologijos, o kainos neišvengiamai krenta. Iš to išlošia pirkėjas, tačiau verslas įstumiamas į kampą ir, kad išgyventų, privalo ieškoti sprendimų. Ieškantys laimi. Visa tai vyksta ne tik technologijų rinkoje, bet ir kituose sektoriuose – norėdamos atlaikyti beprotišką konkurenciją ir išlaikyti ar padidinti klientų ratą, didesnės įmonės „suvalgo“ mažesnes ar susivienydamos išplečia savo kompetencijas“, – teigia „ABC Data Lietuva“ direktorius Tomas Janušauskas.
Finansų krizės bangos
Dabartinės kainų kritimo tendencijos yra išskirtinės dėl savo dinamikos ir masto. Tam yra keletas priežasčių. Svarbiausia iš jų – 2008 m. rudenį finansų rinkas ištikusi pasaulinė krizė. Nors vartojimo išlaidos vėl artimos buvusioms prieš krizę, tačiau norint parduoti būtinos nuolatinės investicijos į inovacijas ir vystymą. Daugelis gamintojų to po finansų rinkų kracho negalėjo sau leisti, priešingai – jie buvo priversti drastiškai sumažinti išteklius.
Kaip rodo „PwC“ ataskaita, 2009 m. tūkstantis didžiausių pasaulio kompanijų tyrimams ir vystymui išleido 488 mlrd. eurų, po metų – jau tik vos daugiau nei 450 mlrd. Po krizės, be abejo, rinkoje pasirodė daugelis technologiškai naujų produktų, pavyzdžiui, išmanieji laikrodžiai, OLED ir 4k raiškos televizoriai, 3D spausdintuvai. Visgi, pasauliui nėra pasiūlytas toks inovatyvus ir masinis produktas, kaip išmanusis telefonas, toks, kuriuo naudotųsi ir privatūs asmenys, ir verslas, nepriklausomai nuo socialinio ir ekonominio statuso.
Kita vertus, ir iš to kyla antroji įmonių susijungimų priežastis – technologijos, kurios jau yra žinomos, tapo įprastos ir nesunkiai prieinamos. Šimtai naujų įmonių vartotojams pristatė prekių ženklus, kurie yra mažiau žinomi, tačiau siūlo patrauklias kainas. „Per pastaruosius kelerius metus Pasaulinės technologijų tiekėjų tarybos narės pradėjo bendradarbiauti su daugiau nei 600 naujų gamintojų. Jie siūlo mažiau žinomus, tačiau pigesnius prekės ženklus. Ši tendencija ypač ryški Azijoje, tačiau ne tik joje“, – sako Peter van den Berg, Pasaulinės technologijų tiekėjų tarybos Europoje vadovas.
„Lietuvoje mažai žinomų prekių ženklų, tačiau pigesni produktai dėl ribotos visuomenės perkamosios galios taip pat labai populiarūs. Jų paklausa nuolat auga“, – tvirtina „ABC Data Lietuva“ direktorius.
Gamintojai keičia strategiją
„ABC Data“, didžiausia IT įrangos ir plataus vartojimo elektronikos tiekėja Centrinėje ir Rytų Europoje, bendradarbiauja su svarbiausiais pasaulio gamintojais, kurių daugelis yra savo rinkos lyderiai. „Ši partnerystė užtikrina galimybę vartotojams pasiūlyti daugiau nei tūkstančio prestižinių prekinių ženklų prekes. Tačiau taip pat bendradarbiaujame ir su mažesniais vietos gamintojais, kurie siūlo išmaniuosius telefonus, planšetes, navigacijos įrangą, 3D spausdintuvus, vaizdo kameras, televizorius: kokybiškus ir prieinamus gaminius, kurie tik dar labiau padidina spaudimą kainoms“, – sako T. Janušauskas.
2011 m. išmanieji telefonai vidutiniškai kainavo 380 eurų, po metų – jau tik 275 eurus. Tais pačiais metais 28 proc. nukrito ir išmaniųjų televizorių kainos. Panašūs pokyčiai užfiksuoti ir kitose prekių segmentuose. Tai pradžiugino galutinius vartotojus, tačiau ne tiekėjus. Pigesnės ir sparčiai plintančios technologijos verčia didžiuosius gamintojus iš esmės keisti savo strategiją. Jie yra priversti jungtis ar įsigyti kitus subjektus. Tokį sprendimą priėmė ir „Dell“ bei „EMC“. Kartu, šis sektorius ieško galimybių ugdyti savo kompetencijas pažangių IT paslaugų srityje. Kai kurios kompanijos netgi atsisakė privačių vartotojų ir susitelkė tik į verslo subjektus – tokios strategijos ėmėsi „Fujitsu“. Visa tai didina masto ekonomiką.
Tiekėjai renkasi pridėtinės vertės paslaugas
Vis prieinamesnės technologijos, kurios sąlygoja mažesnes kainas, stipriai paliečia ir technika prekiaujančias įmones. Tiesa, Vidurio ir Rytų Europos rinkos dar nėra taip prisotintos, kaip Vakarų Europoje ar JAV. Skaičiuojama, kad Vakarų Europoje iki 2018 m. bus fiksuojamas 5 proc. augimas, t. y. nuo 86 mlrd. eurų šiuo metu iki 91 mlrd. eurų 2018 m., kai Centrinėje ir Rytų Europoje laukiama apie 20 proc. augimo, nuo 13,5 mlrd. iki 16,2 mlrd. eurų.
Tačiau nepriklausomai nuo to, kurioje geografinėje rinkoje veikia, tiekėjai privalo keisti savo verslo modelius ir kaip įmanoma greičiau. Galimi keli variantai: plėtra į užsienio rinkas (didinant masto ekonomiką); debesų kompiuterijos platformos sukūrimas (garantuotų papildomą finansinę naudą) ir kompetencijų ugdymas pasiūlant pridėtinės vertės paslaugas (padidintų maržas).
„ABC Data“ sėkmingai plėtoja visas tris kryptis. Centrinėje ir Rytų Europoje kompanija yra vienintelis regioninis tiekėjas veikiantis aštuoniose rinkose. „ABC Data“ bendradarbiauja su daugiau nei 1 300 pardavėjų visame regione. „Joks kitas tiekėjas negali pasiūlyti tokio plataus platinimo tinklo. Artimiausiu metu, kai „ABC Data“ paleis „CloudLink“ platformą, suteikiančią galimybę užsakyti programinę įrangą kaip paslaugą, planuojama dar didesnė tinklo plėtra. Kartu „ABC Data“ ugdo savo kompetencijas ir kurdama pridėtinės vertės paslaugas“, – pabrėžia T. Janušauskas.
Neseniai kompanija įsigijo bendrovę S4E. „Tikime, kad šis sandoris užtikrins pajamų augimą iš pridėtinės vertės paslaugų pardavimų – net iki 340 mln. eurų 2018 m. Taip pat tikiu, kad S4E įsigijimas teigiamai paveiks mūsų turimos IT rinkos dalį. Pasauliniams žaidėjams, kurie investuoja į pridėtinės vertės paslaugų vystymą, tiekimo grandinėje taip pat reikalingas patyręs partneris“, – įsitikinusi Ilona Weiss, „ABC Data“ valdybos prezidentė.
Kuo greičiau, tuo geriau
Kompetencijų plėtra kuriant ir teikiant pažangias IT paslaugas jokiu būdu nereiškia tradicinės tiekimo grandinės mirties. Taip pat kelerius metus stebime glaudų ryšį tarp skaitmenizacijos ir didėjančio techninės įrangos poreikio. „Pavyzdžiui, vis daugiau žaidimų persikelia į debesis, bet žaidėjai turi nuolat investuoti į atskirus komponentus, kad padidintų kompiuterio našumą. Mobiliųjų įrenginių paklausa daugelyje rinkų smuktelėjo žemyn, tačiau į išmaniuosius telefonus ar planšetes atsisiunčiamų mobiliųjų programėlių kiekis išaugo, o aktyvus naudojimasis jomis greičiau iškrauna įrenginių baterijas, todėl itin auga išorinių baterijų pardavimai. Mes taip pat daugiau bendraujame internete, o tam reikia patikimesnio interneto ryšio ir dažnai interneto kamerų“, – paaiškina „ABC Data Lietuva“ direktorius.
Ir visgi, remtis vien tik tradiciniu paslaugų ar prekių tiekimo modeliu, būtų klaidingas sprendimas. Daugelio prekių maržos šiandien yra mažesnės nei anksčiau. Vietos gamintojai tai taip pat pajuto. Būtent todėl jiems svarbu didinti masto ekonomiką ir savo prekes pasiūlyti užsienio rinkoms. Tačiau ten jau ne vienerius metus veikia pasauliniai konkurentai. Tad paslaugos tokiose srityse kaip daiktų internetas, didieji duomenys, virtualizacija, debesų kompiuterija ar IT saugumas tampa papildoma galimybe.
Tokią kryptį pasirinko ir „ABC Data“. Be abejo, tai reikalauja kitokio požiūrio ir papildomų žinių, bet kartu tai gali užtikrinti didesnį pelną, gautą rengiant mokymus ar prižiūrint ir palaikant IT infrastruktūrą.
„Kuo tiekėjai greičiau imsis reikiamų pokyčių, tuo geriau bus pasiruošta technologiniams ir verslo iššūkiams“, – konstatuoja Peter van den Berg.