Bespręsdami gyvenimišką problemą ir sostinėje verslą įkūrę jauni verslininkai naujų galimybių Dalinuosi.lt plėtrai dairosi Kaune ir neabejoja čia vystomos inovacijų ekosistemos pajėgumu. Per 20 tūkst. registruotų vartotojų turinti socialinių inovacijų srities svetainė supažindina norinčius išnuomoti daiktus ir buria atsakingų vartotojų bendruomenę. Jau šiandien įmonės komanda savo daiktus kraunasi Kauno mokslo ir technologijų parko patalpose, „Santakos“ slėnyje.
Įveikė skeptikų abejones
„Žinote tą situaciją, kai draugai skolinasi ar keičiasi daiktais? Jei pamiršta grąžinti, kartais būna nepatogu priminti arba neaišku, kokio atlygio paprašyti. Ši draugo Paulius įžvelgta problema pastūmėjo sukurti svetainę, kurioje galima nuomoti savo daiktus ir taip ji išsivystė į dalijimosi ekonomikos platformą“, – apie verslo pradžią pasakoja Mantas Živačevskis, UAB „Dalinuosi.lt“ IT skyriaus vadovas.
Nors iš pradžių į jaunuolių sumanymą lietuviai žvelgė skeptiškai – interneto vartotojai bijojo, kad daiktai nesugrįš pas šeimininkus, tačiau sėkmingi užsienio pavyzdžiai ir kantrybė leido verslui įleisti šaknis. Prieš 4 m. įmonę kūrę neseniai bakalauro studijas baigę alytiškiai dar neturėjo net tokių saugiklių kaip interneto bendruomenės palaikymas, negalėjo pasiūlyti greitai ir patogiai apdrausti skolinamus daiktus.
UAB „Dalinuosi.lt“ kūrėjai Paulius Valatkevičius ir Mantas Živačevskis. Nuotrauka UAB „Dalinuosi.lt“
Šiandien Dalinuosi.lt turi per 20 tūkst. užregistravusių vartotojų, siūlo nuomai daugiau nei 2,6 tūkst. daiktų. Per mėnesį įvyksta daugiau nei 100 atvejų, kai žmonės išnuomoja arba suranda tai, ko ieškojo. „Stengiamės užtikrinti saugų ir sklandų nuomos procesą, įskaitant pinigų pervedimą, automatiškai sugeneruojame nuomos sutartį. Be to, dirbame su vienu iš didžiausių šalyje draudimu, siūlome savininkams apdrausti tam tikrus daiktus, kad pavyktų išvengti vagystės ar apgadinimo atvejų“, – sako M. Živačevskis.
Atskleidžia sezoninius lietuvių poreikius
Verslininkas pastebi, kad lietuvių nuomojamų daiktų populiarumas priklauso nuo sezono – pavyzdžiui, vasaroms trumpam iš svečių šalių grįžtantys tautiečiai nuomojasi automobilius. Žiemą žmonės daugiau laiko praleidžia namuose, tuo metu išauga susidomėjimas video žaidimų konsolėmis. Visuomet dėmesio sulaukia veiksmo kameros „GoPro“, kita vaizdo technika. Dalinuosi.lt patirtis parodė, kad Lietuvoje yra susiformavusi stipri profesionalių fotografų bendruomenė, kuri dalijasi reikiama įranga ir patarimais, tokiu pavyzdžiu užkrėsdama ir kitus.
Platformos vystytojai idėjų svetainės tobulinimui semiasi iš vartotojų ir investuotojų atsiliepimų bei savo patirties skolinant ir skolinantis daiktus. „Esame savo platformą išnagrinėję iš vartotojų pozicijų. Nuomodami daiktus pastebėjome, kad kai kurie iš jų gana greitai atsiperka ir praverčia labiau nei dūlėtų spintoje. Pavyzdžiui, projektoriaus nuoma man atsipirko jau po pusantrų metų, žinoma, tai priklauso nuo daugelio aplinkybių“, – dalijasi patirtimi pašnekovas. Vyras dažniausiai į keliones išsiruošia su skolintomis veiksmo kameromis, nešiojama kolonėle.
Verslininkas sako, kad konkurentų kuriamai platformai Lietuvoje neturi. Vienas žinomiausių pasaulyje dalijimosi ekonomikos pavyzdžių, „Airbnb“ platforma, kurioje žmonės nuomoja savo būstą, įkvepia lietuvius plėsti savo kuriamos bendruomenės ratą. „Nors nuomojantys daiktus gauna pelną, tai yra puikus dalijimosi ekonomikos pavyzdys, kai kuriama pridėtinė vertė – mažinamas vartotojiškumas, skatinama suteikti daiktams ilgesnį gyvenimo laiką“, – pastebi vienas iš įmonės kūrėjų.
Sulaukė verslo angelų dėmesio
Jaunas verslininkas pastebi, kad auginant verslą daugeliu atveju gelbsti stipri komanda ir jos užsispyrimas įveikti kliūtis. Vis dėlto, ypač svarbus ir reikšmingas verslo plėtroje lūžio momentas buvo rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“ įkūrėjo Iljos Laurso investicijos ir vertingos įžvalgos dėl produkto vystymo.
„Tai mums atvėrė naujų galimybių duris ir padėjo išvystyti dabartinę platformą. Ypač reikšmingas yra I. Laurso įvertinimas – daug visko matęs žmogus pasitikėjo mumis ir mūsų idėja“, – pasakoja M. Živačevskis. Vieno žinomiausių Lietuvoje ir pasaulyje verslininkų I. Laurso suteikta patirtis leido įsitraukti į derybas su draudimo įmone dėl bendradarbiavimo.
Tolimesniuose įmonės planuose numatyta produkto plėtra Europoje, kad daiktų nuomos svetainė pritrauktų tarptautinę bendruomenę. Šiuo metu įmonė stiprina savo pozicijas didžiuosiuose Lietuvos miestuose ir pažintis su Kauno mokslo ir technologijų parku paskatino įsilieti į inovatyvių įmonių bendruomenę. „Norime, kad žmonės žinotų, jog ne tik Vilniuje vyksta daug inovatyvių dalykų, Kaunas niekuo nenusileidžia“, – sako pašnekovas.
Tikisi pritraukti IT specialistus
„Kaunas labai didelis miestas ir žmonių, kurie dalijasi – daug. Kad būtų lengviau pasiekti talentingus žmones, būsime ir Vilniuje, ir laikinojoje sostinėje. KTU ruošia daugiausia ir vienus geriausių programuotojų visoje Lietuvoje, o Kauno mokslo ir technologijų parke įsikūrė labai daug IT įmonių, todėl šia sinergija ir pasinaudosime“, – įsitikinęs Parke besikuriantis verslininkas.
Kaune išplėtota verslo ekosistema, kuri su mieste įsikūrusių universitetų pagalba stiprėja ir visa ši bendruomenė atveria daug bendradarbiavimo, verslo auginimo ir investuotojų pritraukimo galimybių. Pašnekovas teigia, kad būtent idėjų tarp mokslininkų ir antreprenerių cirkuliacija tampa gyvybiškai svarbi šių dienų socialinių inovacijų srities verslui.