Šiuo metu būdų gauti pinigus jaunam verslui yra kaip niekad daug, tačiau naujų steigėjų padaugėtų, jei patobulėtų politinis verslo reguliavimas. Taip „Inovacijų savaitės“ metu teigia Andrius Zaveckas, „Donut LAB“ įkūrėjas. „Kalbame apie 3D spausdintuvus, daiktų internetą, bepiločius – dalykus, jau reglamentuotus didžiosiose pasaulio šalyse. Tad apie kokią ateitį galime kalbėti, jei atsiliekame jau dabar? Reikia pakeisti reglamentavimą ir sukurti sistemą, kuri leistų dabar eiti koja kojon su inovacijomis, o ne laukti, kol patys kažką sukursime ateityje“, – tikina jis.
Šiais metais pirmą kartą Lietuvoje rengtos „Inovacijų savaitės“ metu specialistai diskutavo tema „Lietuvos startuoliai ir pasaulinės inovacijų tendencijos“. Renginyje be A. Zavecko taip pat dalyvavo „Bored Panda“ partnerystės vadovas Dominykas Remeika bei už inovacijų plėtrą Lietuvoje atsakingas ūkio viceministras Marius Skarupskas. Renginį moderavo elektroninės komunikacijos technologijų ir rinkodaros ekspertas žurnalistas Džiugas Paršonis.
Trūksta dalinimosi idėjomis
Daugelis turi būsimų startuolių idėjų, jas nešiojasi galvoje, bet dažniausiai jomis nesidalina su niekuo – galvoja, kad patys viską padarys, tačiau daugeliu atveju nepavyksta, mano ūkio viceministras M. Skarupskas. „Mūsų uždarumas, nenoras arba baimė rizikuoti yra du esminiai dalykai, kurie stabdo Lietuvos, kaip šalies, tapimą startuolių valstybe“, – mintimis dalinasi jis.
Žmonės Lietuvoje bijo ne tik dalintis idėjomis, bet ir suklysti, viceministrui antrina A. Zeveckas. „Per mažai kalbame apie klaidas, bankrotus ar kitas rizikas. Daugelis mano, kad, jei pabandei įgyvendinti idėją ir bankrutavai, nesėkmė kaip šašas persekios visą gyvenimą. Reikalingos diskusijos apie galimybę suklysti ir kad tai tikrai nėra kažkokia pasaulio gėda“, – ragina „Donut LAB“ įkūrėjas.
Idėjų iniciatoriai turi dalintis savo patirtimi – kiti, pamatę tokius „žemiškus“ pavyzdžius, ne Steve`o Jobso, kurio gyvai net nėra matę, istoriją, patys bus įkvėpti imtis realių veiksmų, dėsto D. Remeika. „Verslo užduotis turėtų būti daugiau kalbėti apie save, o valdžios – organizuoti daugiau renginių, suteikti galimybių tomis idėjomis dalintis“, – įsitikinęs „Bored Panda“ partnerystės vadovas.
Anot viceministro M. Skarupskio, įmonės galėtų stipriau bendradarbiauti ir su universitetais. „Dalinimosi ekonomikos srityje Lietuva per pastaruosius dvejus metus ėmė diegti naujas inovacijas – 41 proc. įmonių diegia naujas inovacijas, tačiau tik 5 proc. iš jų tai daro bendradarbiaudami su universitetais“, – pastebi jis.
Nebijoti išbandyti naujas sritis
Pasak viceministro M. Skarupskio, remiantis naujausiais Silicio slėnio duomenimis, beveik 10 proc. inovacijų gimė ne savo srities specialistų galvose, o nuo 40 iki 80 proc. naujų startuolių – žlunga. Tačiau tai tik įrodo, kad kuriant startuolius nebūtinos specifinės žinios, reikia tik užsispyrimo ir drąsos pabandyti, sako jis.
„Manau, kad dauguma verslų nebuvo kuriami tokie, kokie jie yra dabar. Reikia pradėti nuo kažko paprasto, ką galima įvykdyti jau dabar, o vėliau ta idėja tikrai keisis ir tobulės“, – viceministro minčiai antrina A. Zaveckas.
Tikrai nereikia būti ekspertu, kad pradėtum įgyvendinti idėją, tikina D. Remeika. Jis pasakoja, kad prieš septynerius metus sukurto internetinio žurnalo „Bored Panda“ kūrėjai buvo baigę rinkodaros studijas, tačiau visko išmoko tiesiog vystydami idėją.
„Pirmieji metai „Bored Panda“ buvo labai sunkūs, niekas nežinojo, niekas neskaitė, buvo kuriama po vieną įrašą per dieną. Šiandien esame TOP 1000 puslapis pasaulyje, per mėnesį turime apie 30 mln. skaitytojų“, – patirtimi dalinosi D. Remeika.
Jo manymu, nors dauguma naujų verslų žlunga per pirmuosius metus, bent pusė jų galėtų išgyventi, tiesiog tam reikia tik dar didesnio įdirbio ir noro.