Naujo verslo kūrimo idėjos ir toliau klesti Europoje: per pastaruosius metus stipriai išaugo investicijos, bendrovės vis labiau remia naujoves, ir vis daugiau valstybių skatina naująsias įmones mažindamos mokesčius. Nepaisant to, baimė vis dar stabdo potencialiuosius pradedančius verslininkus, ir, anot Pasaulinės naujo verslo stebėjimo ataskaitos (Global Entrepreneurship Monitor Report), 39,1 procentas europiečių teigia, jog nesiryžtų pradėti nuosavo verslo dėl baimės patirti nesėkmę.
Tikėdamasi šiems naujiesiems verslininkams padėti suprasti jiems trukdančius nuogąstavimus ir juos nugalėti, Europos Komisija pradėjo FACE (Failure Aversion Change in Europe) „Entrepreneurship“ kampaniją, kurios tikslas – paskatinti IRT verslo kūrimą, atsižvelgiant į psichologinius nuosavo verslo steigimo aspektus. Tuo tikslu buvo atliktas „Delphi“ tyrimas dažniausiai naujuosius verslininkus kankinančioms baimėms nustatyti. Tyrimas, kurį atliko ESADE profesoriaus Jan Brinckmann vadovaujama ekspertų grupė, nustatė, kad šios baimės gali būti suskirstytos į šešias kategorijas: finansinės baimės, su karjera susijusios baimės, visuomenės požiūris, požiūris į save, asmeninės laisvės praradimo baimė, bei „baimių kokteilis“ vedantis link „baimės netekti visko“. Šių baimių intensyvumas paprastai priklauso nuo amžiaus, ankstesnių karjeros pasiekimų bei kitų faktorių, pavyzdžiui, šeimos ar patikimo saugumo tinklo turėjimo.
„FACE Entrepreneurship“ kampanijos renginys Miunchene.
Iš kairės: Elizabete Dikmane – „KikLearn“ bendraįkūrėja, Natalia Rizzi – viena iš Europos startuolių savaitės
Florencijoje organizatorių ir Freya Oehle – „Spottster“ bendraįkūrėja
Sėkmingi verslininkai irgi bijo
Siekdama suprasti, kaip šias baimes nugalėti, FACE apklausė daugiau negu 100 pirmaujančių steigėjų, kuriems irgi teko susidurti su daugybe iššūkių pradedant nuosavą verslą. Daugelį jų siejantis bruožas savo esme buvo susijęs su pinigais: baimė netekti nuolatinių pajamų, pajėgumas apmokėti išlaidas ar atgauti į verslą investuotus pinigus. Ispanijos bendrovės BQ, gaminančios išmaniuosius telefonus, planšetinius kompiuterius, elektronines knygas bei 3D spausdintuvus, įkūrėjas Rodrigo del Prado teigia susidūręs su šimtais atvejų, kai pradedantysis verslininkas praleidžia daugiau laiko ieškodamas finansavimo negu vystydamas idėjas. Šiam IRT pasaulio žinovui pinigai ir finansavimas yra labai svarbūs, bet tikslas slypi ne juose. Del Prado pradedantiesiems verslininkams pataria rasti savo įmonei pakankamai finansavimo ir įgyvendinti savo idėjas, bet visuomet aiškiai suprasti, koks jų tikslas.
Vis dėlto, net ir gavus pinigų verslininkystės kelio pradžiai, pradėti nuosavą verslą paprastai reiškia, kad teks atsisveikinti su saugia darbo vieta. Tai dažnai perauga į didžiulę baimę prarasti profesinę reputaciją bei jausmą, kad į ankstesnį išsilavinimą ir darbą sudėtos pastangos nuėjo veltui. „Vienas iš pagrindinių mano rūpesčių buvo susijęs su stabilaus darbo netekimu. (…) Dirbau „Google“ direktoriumi, bet po 7 metų nusprendžiau išeiti iš kompanijos ir įsteigti nuosavą verslą. Daug kas manęs klausė, ar neišėjau iš proto!“, – pasakojo Laurence Fontinoy, kompanijos „Woom“, skaitmeninės platformos padedančios padidinti žmonių vaisingumą, bendraįkūrėjas.
Anot ekspertų, tai susiję su trečiąja pagal dažnumą baime: visuomenės požiūriu ir baime, ką apie tave pagalvos ar pasakys kiti. Steigėjai dažnai baiminasi, kad jų draugai, šeimos nariai ir bendradarbiai netikės jų sumanymais ar netgi juos išjuoks. Taip atsitiko kompanijos „Hyperloop“ bendraįkūrėjui Dirk Ahlborn, kuris prisipažino, kad patyrė labai didelį šeimos spaudimą. „Mano mama vis kartojo, kad turėjau priimti man pasiūlytą darbą banke, bet aš atsisakiau. Negaliu įsivaizduoti savęs darančio ką nors nuo 9 iki 5. (…) Aš nedirbu, aš gyvenu, tai mano gyvenimo dalis“, – pridėjo.
Būsimiems verslininkams susidorojus su šiais išoriniais faktoriais, jiems tenka išnagrinėti ir požiūrį į save. Daugelis jų jaučia, kad neturi pakankamai ryšių, žinių ar sugebėjimų verslui sukurti, kas smukdo jų savigarbos jausmą, o kartais ir priverčia laikyti save nevykėliu. Belaidės technologijos pakeičiančios raktus „Kiwi.ki“ įkūrėja Claudia Nagel pasidalino savo nuogąstavimais, susijusiais su šia baime.
„Kai pradedi savo verslą, turi išmokti daugybę dalykų, susijusių su teise, ekonomika, komandinio darbo valdymu… Dažnai jaučiau, kad neturiu reikiamų įgūdžių. Bet tuo pačiu, viskas buvo labai įdomu ir galiausiai supratau, kad neprivalai būti tobulas; svarbu būti drąsiam, suprasti, ką sugebi, ir rasti žmonių, kurie turi tų sugebėjimų, kurių tau trūksta“, – tvirtino Claudia.
Suprasti baimę – pirmasis žingsnis į sėkmę
Nors ekspertai nustatė tokias pagrindines baimės rūšis, kiekvienas pradedantysis verslininkas gali susidurti su skirtingomis baimės formomis. Svarbu suprasti, kad kelias nelengvas, bet jis gali suteikti daug pasitenkinimo. Verslo kūrėjai dažnai vadina naujo verslo steigimą „emociniais amerikietiškais kalneliais“, kurie gali veikti teigiamai, kai spaudimas turi energijos suteikiantį ir motyvuojantį poveikį. Tokiu būdu, suprasti savo baimes ir su jomis susidoroti, paverčiant jas savo privalumais ir galimybėmis, yra pirmasis žingsnis į sėkmę.