25 kartą rengiamame tradiciniame ralyje „Aplink Lietuvą“ pirmą kartą prie starto linijos stojo ir elektromobiliai. Iki šiol ekologiškiausios transporto priemonės mūsų regione varžėsi tik taupumo lenktynėse „Vilnius–Palanga“ Lietuvoje ar „Nissan 12H Silent Challenge“ Estijoje. Rugpjūčio pabaigoje „Nissan Leaf“ elektromobiliai susirungė neoficialiose „Fast Lap“ žiedinėse lenktynėse.
Ralyje „Aplink Lietuvą“ dėl nugalėtojo titulo asfalto ir žvyro greičio ruožuose susikovė net keturių skirtingų gamintojų elektromobiliai. Tai buvo pirmasis Lietuvoje ralis, kurio oficialiuose dokumentuose buvo paminėta atskira elektromobilių įskaita. Pirmą kartą oficialiose elektromobilių lenktynėse galėjo varžytis visi norintys. EKO1 grupė buvo skirta oficialių automobilių gamintojų atstovų deleguotiems automobiliams, EKO 2 kategorijoje varžėsi privačių savininkų ir įmonių atstovai.
Nugalėtojai EKO1. „KIA Soul EV“. Ekipažas – Deivydas Jocius/Donatas Zvicevičius
Kai tik buvo gauta šio ekipažo paraišką, kitiems dalyviams liko labai mažai vilties pasipuošti nugalėtojo laurais. Deivydo autoritetas ralio trasose neginčijamas, tad kitiems lenktynininkams beliko į jį lygiuotis. Bet koks netikėtumas visų laukė jau pirmame greičio ruože Aleksoto oro uoste! Tituluotą ekipažą daugiau nei sekunde aplenkė ralio naujokai – „BMW i3“ lenktyniavę Donatas Černiauskas ir Marius Kairys.
Tiesa, Deivydo trasos įveikimo laikas buvo geresnis, bet nuverstas kūgelis jam uždirbo 5 sekundžių baudą. Žiūrint iš šalies KIA lenktynių trasoje jautėsi visai tvirtai. Priekiniai ratai surasdavo sukibimą tinkamu laiku, stabdžiai veikė tiksliai, greitėjimas iš posūkių buvo įspūdingas. Žinoma, KIA 81 kW variklis gerokai nusileidžia BMW 125 kW ar „Tesla Model S“ 568 kW jėgainėms, tačiau tai buvo pastebima tik starto metu. Automobiliui įsibėgėjus ir esant patyrusiose rankose, KIA darė stebuklus ir po truputį tolo nuo konkurentų.
Finiše juos nuo artimiausių persekiotojų skyrė daugiau nei minutė. Didžiausias pliusas – puikus valdomumas, minusas – mažokai azarto starto metu. Išvada – vienas iš geriausiai subalansuotų elektromobilių rinkoje. Gamintojas deklaruoja, kad gali įveikti 212 km su viena įkrova. Lenktynių Vilnius–Palanga patirtis rodo, kad realus nuvažiuojamas atstumas greitkelyje bus apie 150 km, tačiau mieste jis tikrai didesnis ir baterijų įprastam vairuotojui nereikės įkrauti net kelias dienas.
Antra Vieta EKO1, penkta vieta EKO2. „Nissan Leaf“. Ekipažai – Stasys Planutis/Vytautas Černiauskas ir Kęstutis Valinčius/Edvinas Šinkevičius
„Nissan Leaf“ 80 kW variklis starte neatrodė labai įspūdingai, tačiau trasoje įsibėgėdavo ne juokais. Lenktynininkai juokėsi, kad ne kartą gerokai išgąsdino šalia ralio trasų buvusius žiūrovus. Lyg iš niekur atlėkę elektromobiliai tik padangų cypimu išduodavo esantys arti. Organizatoriams „Leaf“ irgi patiko – jų baterija talpiausia lyginant su artimiausiais konkurentais, tad ir įkrovimu teko rūpintis mažiausiai. „Leaf“ dizainas nesupainiojamas su konkurentais.
Automobilis lyg ir niekuo neišsiskiria iš kitų, tačiau labai aiškiai skleidžia žinią, kad nėra įprastas. Salonas labai erdvus, ergonomika puiki. Gamintojas deklaruoja 250 km nuvažiuojamą atstumą. „TopGear Lietuva“ redaktoriui anksčiau vykusių bandymų metu pavyko nuvažiuot 257 ir dar liko šioks toks rezervas. Šiemet vykusiose elektromobilių lenktynėse Vilnius–Palanga „Nissan Leaf“ pasiekė rekordą, į didžiausią vasaros kurortą nulėkęs per 4 valandas ir 49 minutes. Gal tai ir ne tinkamiausias modelis lenktynėms, bet jis pirmasis bando peržengti ribą skiriančią tik miesto elektromobilį nuo universalios transporto priemonės.
Pirma vieta EKO2, „BMW i3“. Ekipažas – Marius Kairys/Donatas Černiauskas
BMW ir elektromobilių lygoje išliko sportiškumo etalonu. Na gerai, tik elektromobilių lygoje, jei nežiūrėti į M ženklu pažymėtus modelius. Kai šiuolaikiniai benzinu ar dyzelinu varomi BMW vis labiau komfortiškėja ir atsisako savo sportiškų genu, „i3“ viską pradeda iš naujo. Šio mažylio dinamika užburia, senovišką vitamino C tabletę primenantys ratai prasisuka dar bent kelias sekundes po starto, bet dėka žemo svorio centro automobilis išlieka puikiai valdomas posūkiuose.
Labai aiškiai jaučiamas priekinių ratų nepakankamas pasukamumas daugiau susijęs su noru įspėti vairuotojus prieš atsitinkant tikrai rimtam nesusipratimui. O puikiai subalansuotos stabilizavimo sistemos neleidžia pabėgti galinei „i3“ daliai. Išjungus „Traction control“ „BMW i3“ tampa tikra slalomo lenktynių dalyvio svajone, nors iš šalies žiūrint automobilis gana nejaukiai atrodo staigesniuose posūkiuose. Ralyje dalyvavęs ekipažas vienintelis sugebėjo rimčiau pasipriešinti D. Jociaus KIA ir jei ne kelios susirinktos baudos sekundės, galėjo sukurti nemenką sensaciją. P. S. „BMW i3“ baterijas reikėjo papildyti dažniausiai.
Antra ir trečia vieta EKO2, „Tesla Model S“. Ekipažai – Gediminas Navickas/Eiridas Zabarauskas ir Gintaras Smalinskas/Nerijus Rakauskas
„Teslų“ bijojo visi varžovai. Bet jau pirmų treniruočių metu matėsi, jog didelė masė nepadės šiam automobiliui siaurose ralio trasose. Kaip ir BMW, „Teslos“ kenčia nuo nepakankamo pasukamumo, bet dar labiau laimi startuodamos iš vietos. Nors žiūrovai pasigesdavo ralyje įprasto variklio kriokimo, tačiau „Tesla“ jį kompensuodavo starto metu rėkiančių padangų garsu.
Į jį atsisukdavo visi – teisėjai, žiūrovai ar tiesiog praeiviai. Įspūdį padarė, tačiau aplenkti vikresnių konkurentų nesugebėjo. Na, slalomo aikštelės tikrai ne šio monstro teritorija, bet žiedinėse lenktynėse jam lygių sunkiai rastum. Tad nenuostabu kad jau 2017 metais startuoja „Electric GT World series“ lenktynės, kuriose dalyvaus 20 identiškų „Tesla Model S P85“ automobilių.
Ketvirta vieta EKO2, „Citroen Berlingo“. Ekipažas – Nerijus Rakauskas/Gintaras Smalinskas
Iš įprastais degalais varomo „Berlingo“ į elektrinį jis buvo perdarytas Klaipėdoje. Išliko standartinė pavarų dėžė o tik elektra įveikiamas atstumas kol kas siekia iki 100 km. Tai tikrai ne ralio automobilis, bet kasdieniniam nedidelių krovinių transportavimui turėtų būti visai tinkamas. Organizatorius žavi kūrėjų entuziazmas ir tikėjimas tuo ką jie daro.