Internete norėdami nusipirkti prekę, užsiregistruoti pas šeimos gydytoją ar tiesiog sudalyvauti prekybos centro pasiūlytoje akcijoje, į nurodytą formą turite suvesti asmeninę informaciją. Nieko keisto, kad prašoma įvesti adresą ir gyvenamąją vietą, tačiau ar kada susimąstėte, kodėl didelė reikšmė suteikiama pašto kodui ir kokią papildomą informaciją jis gali suteikti apie gyventoją?
Paslaptingieji didieji duomenys
Šiuo metu informacijos srautus smarkiai keičia didieji duomenys (angl. Big Data). Tarptautinės duomenų valdymo bendrovės „Callcredit Information Group“, turinčios jau ketverius metus veikiantį padalinį Kaune, patirtis rodo, kad tinkamai juos apdorojus galima sužinoti naudingos ir ateičiai vertingos informacijos.
„Didieji duomenys turi tris ryškius požymius: duomenų kiekį, informacijos gavimo greitį ir duomenų struktūrą. Tai nėra vienalyčiai duomenys, nes jie gali egzistuoti skirtinguose formatuose: tekstiniu, vaizdiniu ar skaitmeniniu pavidalu. Daugybė industrijų naudoja šiuos duomenis, o jų pritaikymas yra beribis“, – pasakoja „Callcredit Information Group“ Kauno padalinio vadovas Dainius Aksinavičius.
Įmonės vis dažniau į pagalbą pasitelkia didžiuosius duomenis, norėdamos suprasti savo vartotojų ir klientų poreikius. Pašto kodas – vienas iš didžiųjų duomenų analizavimo lygmenų. Vien tik pagal žinomą skaičių ir raidžių kombinaciją galima sužinoti ir sugrupuoti informaciją apie žmones, gyvenančius tame pačiame mieste, rajone ar gatvėje.
Pašto kodas – kaip ID kortelė
„Callcredit Information Group“ Jungtinės Karalystės biuro darbuotojai sukūrė globalią ir visame pasaulyje naudojamą sistemą – „Cameo“, kuri leidžia daugiau sužinoti apie žmones pagal jų gyvenamąją vietą. Tam yra naudojami pašto kodai, kurie padeda grupuoti informaciją. „Cameo“ yra segmentavimo įrankis, kurio pagalba apibendrinami duomenys apie konkrečią geografinę zoną. Šis suskirstymas apibūdina asmenų, gyvenančių konkrečioje geografinėje zonoje arba turinčių tą patį pašto kodą, demografinę charakteristiką, šeimyninę ir finansinę padėtį bei išsilavinimą. Tai reiškia, kad žinodami pašto kodą galime suteikti informacijos apie tipinę šeimos sudėtį, amžių bei finansinį statusą visuomenėje“, – pasakoja „Callcredit Information Group“ operacijų analitikė Edita Mačienė.
Grupuojant ir analizuojant pašto kodus yra surenkama informacija, kuri vėliau suskirstoma į 68 kategorijas ir dešimt grupių pagal finansinį statusą, riziką, būsto vertę, išsilavinimą, šeimyninę padėtį, amžių, išlaidų įpročius bei kitus bruožus. „Jei gyvenate prabangioje centrinėje miesto gatvėje, greičiausiai būsite priskirti pirmai grupei, tačiau jei gyvenate atokiame, žemos vertės rajone, o jūsų kaimynai bedarbiai ar nepasiturinčios šeimos – 10 grupei. Šis paskirstymas leidžia tiksliai ir kokybiškai sugrupuoti vartotojus ir esant būtinybei greičiau apibūdinti tikslinės vartotojų grupės savybes“, – pasakoja E. Mačienė.
Galima sužinoti apie save ir kaimynus
„Callcredit Information Group“ sukurta sistema yra apibendrintas duomenų produktas, kuriantis vertę informacijos ieškančiam klientui. Įmonės naudojasi šia informacijos grupavimo sistema tam, kad galėtų identifikuoti savo tipinį vartotoją, sukurti tikslinę reklamos kampaniją ar įvertinti galimą riziką viešajame sektoriuje.
Šiuo metu sistema naudojasi viešosios įstaigos ir įmonės iš skirtingų verslo sektorių: finansų, sveikatos apsaugos, žiniasklaidos, mažmeninės prekybos, telekomunikacijų, turizmo, komunalinių paslaugų.
„Įmonės nori išsiaiškinti kaip atrodo jų standartinis klientas ir mes padedame įgyvendinti šį tikslą. Jei kompanija užsiima prekyba ir turi parduotuvių tinklą, jai svarbu žinoti savo tikslinius klientus ir jų pasiskirstymą aplink esamas prekybos vietas. Pagal mūsų pateikiamus duomenis, įmonė gali spręsti ar tai tinkama vieta prekybai ar parduotuvę reikia perkelti kitur, o gal tik užteks pakeisti prekių asortimentą“, – pasakoja E. Mačienė.
„Cameo klasifikavimo sistema yra naudojama daugelyje šalių. Kartais nebūna sudaryta tvarkinga pašto kodų sistema – tuomet būna naudojamos kitos geografinės zonos. Šią sistemą pritaikome individualiai kiekvienai šaliai, priklausomai nuo turimo duomenų kiekio. Pavyzdžiui, Jungtinėje Karalystėje galime klasifikuoti ne tik pašto kodų, bet namų ūkių ar individų lygmenyje“, – sako E. Mačienė.
Pagal pašto kodą – vaistai ir kelionių pasiūlymai
Vienas įdomesnių „Cameo“ sistemos bei kitų jos duomenų produktų pritaikymo atvejų galima sutikti sveikatos apsaugos sistemoje. Naudojant įrankius galima identifikuoti teritorijas ir išsiaiškinti demografinę žmonių sudėtį konkrečiuose mikrorajonuose. Tokiu būdu įmonės gali pasiekti ir adresuoti medicinos įstaigas bei koordinuoti pardavimų procesą taip, kad tam tikrus vaistus gautų tie, kuriems labiausiai jų reikia. Jei daugiausia vaistų nuo skausmo naudojama Antakalnyje, tuomet savo reklamos kampaniją reikia nukreipti į Antakalnio polikliniką. Pagal pašto kodą galima ne tik nukreipti reklamą reikiama linkme, tačiau ir kurti pasiūlymus tiksliniams vartotojams. Pavyzdžiui, lankstinukas, reklamuojantis pigias šeimos atostogas visiškai netiks pasiturinčiai šeimai, todėl nustačius agentūros vartotojų tikslinę grupę, galima optimizuoti lankstinukų paskirstymą.
Naudojantis „Cameo“ klasifikavimo sistema bei „Callcredit Information Group“ duomenų baze galima sudaryti demografinį portretą tų asmenų, kurie mažai tikėtina, kad pirks ir tokiu būdu sutaupyti kaštus jiems nesiunčiant brošiūrų ir lankstinukų bei adresuojant juos tik potencialiems pirkėjams.
Plačiai naudojamas visame pasaulyje
„Callcredit Information Group“ sukurtos sistemos, pagal pašto kodus klasifikuojančios informaciją apie vartotoją, Lietuvoje kol kas nėra. Artimiausia šalis pritaikiusi ir praktiškai išbandžiusi šią naujovę – Estija. „Cameo“ sistema populiari Europoje, tačiau ja naudojasi ir tolimos šalys, tokios kaip Kanada, Meksika, Australija ir Brazilija.
„Vis daugiau didelių kompanijų suvokia, kad reikia kaupti bei analizuoti duomenis ir tokiu būdu gerinti savo įmonės darbą. Mes labai tikimės, kad greitu metu ir Lietuvoje bus galima pritaikyti informaciją, surinktą iš pašto kodų. Ypatingai tai pravers verslo įmonėms, norinčioms pritraukti naujų klientų ir išlaikyti esamus“, – sako „Callcredit Information Group“ Kauno padalinio vadovas Dainius Aksinavičius.