Turbūt kiekvienas yra girdėjęs, kad „Facebook“ – FTB projektas, o „vKontakte“ – FST, kurie reikalingi informacijos apie vartotojus rinkimui ir bylų sudarymui visiems ir kiekvienam. Juokai juokais, tačiau su socialinių tinklų pagalba apie kiekvieną iš mūsų galite gauti daug informacijos. Tam nereikia būti šnipu – pakanka įprasto pastabumo.
Kam reikalinga informacija apie jus iš socialinių tinklų?
Darbdaviams. Remiantis „FutureToday“ tyrimo duomenimis, 65 proc. darbdavių peržiūri kandidatų profilius socialiniuose tinkluose tam, kad įvertinti pareiškėją. Sprendimą dėl kandidato priima atsižvelgiant į surinktą informacija.
Bankai naudoja socialinius tinklus, siekdami įvertinti mokumą kliento, kuris atėjo paskolos. Bankininkystės terminologijoje tai vadinama skoringu. Skoringui yra sukurtos specialios programos, kurios stebi žmogaus gyvenimo įvykius – darbo praradimas, skyrybos.
Socialiniai tinklai leidžia patikrinti informaciją apie asmenį: vardą, amžių, profesiją. Pavyzdžiui, klientas anketoje nurodo, kad jis dirba Maskvoje generalinio direktoriaus pavaduotoju – beje, mėgstamos sukčių pareigos. Tuo pat metu darbo laiku jis fotografuojasi prie Tulos regiono griuvenos.
Programos taip pat analizuoja socialinius tinklus, siekdamos nustatyti, ar jūs turite draugų, kurie paėmė kreditą, o tada nusprendė neatiduoti. Tokioje situacijoje neretai paskola imama padengti draugų ar giminių skolas, jiems patarus arba su viltimi negrąžinti pinigų.
Rinkodaros specialistai iš socialinių tinklų gauna žinių apie jūsų pomėgius, įpročius ir poreikius. Žinant tai, jums ką nors parduoti bus lengviau: pardavėjas patraukia reikiamus siūlus tam, kad prekę palaikytumėt labai, labai reikalinga ir nerūpestingai paklotumėt pinigus.
Vartotojo duomenų rinkimas – pagrindinė „online“ testų funkcija, pavyzdžiui, „Koks tu gyvūnas“. Pirmiausia jūs savanoriškai papasakojate apie save, tada jūsų paprašys prieigos prie profilio socialiniame tinkle tam, kad paskelbti rezultatus. Baigta: duomenų bazėje atsirado kortelė su išsamia informacija apie jus.
Sukčiai duomenis iš socialinių tinklų naudoja manipuliacijoms. Paprasčiausias pavyzdys: pagal registracijos ar lėktuvo bilietų nuotraukas tampa aišku, kad jūs išvykote atostogauti. Vadinasi jūsų dvi savaites namie nebus – apiplėšti butą ar pavogti automobilį bus lengviau. Juk koks yra jūsų automobilis ir koks jo numeriu jūs taip pat paskelbėte, kai gyrėtės pirkiniu.
Kokią informaciją apie jus galima gauti iš socialinių tinklų?
Judėjimas, susijęs su laikotarpiu
O pagal judėjimą galima sužinoti dienotvarkę ir gyvenimo būdą. Tam netgi nebūtina nurodyti vietas, kuriose lankotės. Vietos gali būti saugomos nuotraukų, kurias viešinate, EXIF žymelėse.
Pagal Pentagono prisipažinimą, dar 2007 metais Irako sukilėliai naudojo JAV kariškių socialinių tinklų geožymas tam, kad ant karinės bazės kilimo ir tūpimo tako sunaikintų kelis karinius sraigtasparnius „AH-64 Apache“. Norint ir be žymelių galima nustatyti, kur padarytos nuotraukos – kaip žaidimuose „Aš žinau šią vietą“, kur pagal detales, pavyzdžiui, iškabas ar pravažiuojantį tramvajų surandama nuotraukos padarymo vieta.
Be to, dabar nebereikia visko analizuoti rankiniu būdu: programa „Creepy“ prašo tik nurodyti profilį, kuris jus domina ir… voila! Žemėlapyje parodoma, kur ir kada vartotojas buvo.
Pajamų lygis
Kad ir kaip stengiesi pavaizduoti prabangų gyvenimą arba, atvirkščiai – bandai imituoti neturtą – vienos ar kitos detalės atskleis tikrąjį gyvenimo lygį. Pagal tai, su kokiu prietaisu prisijungiate prie tinklo, fotografuojate, ką vairuojate, kur gyvenate ir atsipalaiduojate, viskas tampa aišku.
Pamenate moterų laimės trenerę Juliją Pečerskąją, pareiškusią, kad „vyrams, kurių pajamos iki 50 tūkstančių rublių, negalima pasimylėti“? „Sudegė“ ji labai paprastai: „Vkontakte“ rado jos nuotraukas su dukra mažoje virtuvėje tarp senų baldų, o jos vyro, „garsaus architekto“, su chalatu ir teodolitu rankose – tai yra, iš tiesų, paprasto geodezininko.
Jūsų pomėgiai
Kino mėgėjai rašo pranešimus apie filmus, motociklininkai – apie gelžgalius, keliautojai – apie palapines ir katiliukus. „Sugalvoti“ savo pomėgių negalima – veidmainystę ir apgaulę lengvai pagaus.
Neseniai feisbuke demaskavo vieną „gerai žinomą kelionių tinklaraštininką“. Paaiškėjo, kad iš tikrųjų jis niekur nekeliauja, o nuotraukas vagia iš kitų žmonių „Instagram“ profilių. Tinklaraštininkas buvo pagautas, kai „nuotraukoje iš Šeremetjevo“ buvo matomi lėktuvai kompanijų, kurios į šį oro uostą neskraido, o vitrinų nuotraukose, nufotografuotose „iš karto po atvykimo“ vakare, atsispindi mėlynas dangus.
Jūs galite demonstruoti savo susidomėjimą kokio nors menininko kūryba, bet koncerto nuotraukos, kuriose jus pažymėjo draugai, bus daug iškalbingesnės. Socialiniai tinklai šiandien – tai jūsų dosjė: skoniai, požiūriai ir vertybės. Jūs galite apgauti vieną kartą, bet šimte įrašų pasirodys tiesą.
Ką daryt?
Žinoma, mes neįkalbinėsime nesinaudoti socialiniais tinklais, bet patarsime šiek tiek pamastyti apie tai, ką skelbiate, kad rytoj tai neatsisuktų prieš jus. Pakartosime pagrindines teksto mintis:
- Neviešinkite nuotraukų su EXIF informacija, jei nenorite žemėlapyje parodyti visas vietas, kur buvote;
- Nepildykite visokių beprotiškų testų, tokių kaip „Koks tu gyvūnas“, kadangi dažnai jie prašo prieigos prie profilio;
- Neviešinkite informacijos, kurią potencialus darbdavys gali panaudoti prieš jus;
- Ir juo labiau, asmeninių duomenų. Pavyzdžiui, lėktuvo bilietų, kurie parodys, kad jūsų namuose nėra.