Europos elektroninės komercijos rinkos tyrimo ataskaita ir Lietuvos statistikos duomenys atskleidžia, kad žmonės vis daugiau perka internetu, o pirkinio krepšeliui elektroninėje erdvėje išleista pinigų suma auga. Vis dėlto lietuviai leidžia gerokai mažiau nei vidutinis žemyno gyventojas. Be to, duomenys atskleidžia, kad Europoje internetu žmonės daugiausiai perka aprangą ir aksesuarus – tai pastebima ir Lietuvoje.
Elektroninės komercijos apyvarta augo visoje Europoje, Lietuva – ne išimtis Europoje jau ne pirmus metus pastebimas stabilus elektroninės komercijos rinkos augimas: kasmet elektroninė apyvarta auga apie 12–13 proc., šiemet tikimasi 12 proc. augimo, kai pernai buvo fiksuota 13,3 proc. Tokius duomenis atskleidžia Europos elektroninės komercijos 2015 m. tyrimo ataskaita („European B2C E – commerce Report 2016“). Vis dėlto didžiųjų Europos valstybių augimas jau kiek lėtesnis nei buvo anksčiau, tuo tarpu Lietuva šiandien išgyvena lyg ir naują elektroninės prekybos pakilimą – šių metų sausio–balandžio mėnesiais, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2015 m., užsakomasis pardavimas paštu arba internetu augo 34,4 proc.
„Lietuvoje elektroninė prekyba dar yra aktyvioje augimo stadijoje. Žmonės perka ne tik vietinėse elektroninėse parduotuvėse, bet įgiję pakankamai pirkimo internetu įgūdžių, pasitikėjimo elektronine prekyba, atranda ir užsienio elektronines parduotuves, nevengia jose apsipirkti ir siųstis prekių į Lietuvą. Be to, pastebime, kad elektroninę prekybą atranda ir vyresnė karta.
Tokią išvadą darome ne tik dėl to, kad nuolat bendraujame su didžiąja dauguma Lietuvos elektroninių parduotuvių, bet ir stebėdami pokyčius pristatant prekes. Nors didžioji dalis internetu pirktų prekių yra pristatoma Vilniuje, bet pastebimas augimas ir regionuose. Pavyzdžiui, „DPD Pickup“ siuntų taškuose siuntų atsiėmimas, per 2015 metus, lyginant su 2014 metais, augo 77,6 proc.“, – komentuoja tarptautinės siuntų pristatymo bendrovės „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.
Vidutinis europietis internete per metus išleidžia pusantro tūkstančio eurų
Paskutiniais duomenimis, kiekvienas iš 296 milijonų elektroninių parduotuvių klientų visoje Europoje per metus vidutiniškai pirkiniams internete išleidžia 1540 eurų. Ši suma yra beveik 2,5 karto didesnė nei apytikslis vidutinis metinis lietuvių interneto pirkinių krepšelis: mūsų kraštiečiai per metus vidutiniškai prekėms internete išleidžia 630 eurų.
„Nepaisant to, kad mūsų interneto krepšelis atrodo gerokai mažesnis nei Europos vidurkis, atsižvelgiant į Lietuvos gyventojų vidutines pajamas ir perkamąją galią, interneto prekėms skiriami finansai yra gana dideli. Neracionalu tiesiogiai lyginti lietuvių pirkimą internetu su, pavyzdžiui, vokiečių ar britų“, – komentuoja G. Bilevičius.
Populiariausia prekė internete – drabužiai
Apranga ir aksesuarai pastaruoju metu yra perkamiausios prekės internetu tarp 15–24 metų interneto pirkėjų Europoje. Antrojoje vietoje pagal populiarumą – avalynė ir įvairūs bilietai. Tai atskleidė šiemet atliktas Europos Sąjungos Intelektinės nuosavybės tarnybos tyrimas.
„Lietuvoje šios prekių grupės taip pat yra vienos populiariausių. Ne be reikalo šiemet internete Lietuvoje pradėjo prekiauti tokie elektroninės prekybos grandai kaip „H&M“, „Aprangos grupė“ atstovaujami prekių ženklai atidarė elektronines parduotuves, o lietuviški elektroninės komercijos milžinai akivaizdžiai stiprina savo drabužių ir avalynės segmentą bei aplamai plečia kitų prekių asortimentą. Visi šie pokyčiai – tai reakcija į besikeičiančią konkurencinę aplinką ir rinkos poreikius.
Tiesa, ir iki šiol 15–24 metų amžiaus grupės prekių pirkimas internetu buvo intensyvus, tačiau manau, kad jis turėtų dar labiau augti. Šiandien elektroninėms parduotuvėms pradėjus pirkėjams siūlyti dar geresnius sprendimus, tokius kaip itin patogus prekių grąžinimas, kai pats pardavėjas siūlo atsisiųsti kelis rūbų dydžius, pasimatutoi ir netikusius siųsti atgal, jaunimas turėtų dar aktyviau naudotis elektronine prekyba“, – komentuoja G. Bilevičius.