Gabrielius Bilevičius |
---|
Lietuvos elektroninės komercijos rinkai atėjo pokyčių metas: didiesiems tarptautiniams prekybos tinklams pradėjus elektroninę prekybą mūsų šalyje neabejotinai keisis e. rinkos žaidimo taisyklės. „H&M“ ir „Zara“ rodant e. prekybos pavyzdį, žaidėjai privalės tobulėti ir ieškoti lankstesnių, klientų poreikius labiau atitinkančių sprendimų. Vis dėlto ne vienam kyla klausimas – kaip kis e. komercija Lietuvoje dėl šių milžinų atėjimo?
Didžiųjų e. parduotuvių atėjimas išjudins rinką
„Tai, kad Lietuvos elektroninės komercijos rinką papildė didieji pasauliniai elektroninės prekybos vardai, yra vienareikšmiškai gerai. Šis įvykis sujudins visą rinką, neabejotinai keisis ne tik prekių pasiūla, bet ir klientų aptarnavimas, vartotojų įpročiai apsiperkant internete. Lietuvos mažosios ir vidutinės e. parduotuvės kiek baidosi šių e. komercijos gigantų atėjimo, bijo didesnės konkurencijos, geriau sutvarkytų klientų aptarnavimo procesų, didesnių biudžetų reklamai. Vis dėlto manau, kad šis rinkos augimas tikrai bus naudingas ir esamoms e. parduotuvėms.
Galima drąsiai sakyti, kad didžiausia šių milžinų atėjimo nauda – platesnis prekių pasirinkimas pirkėjams, konkurencingos kainos bei klientų aptarnavimas: tai ir įvairios skatinimo, lojalumo programos, ir tokie procesai kaip patogus prekių grąžinimas, ko iki šiol vengdavo Lietuvos e. parduotuvės. Pavyzdžiui, prekių grąžinimas šiandien tampa būtinąja, paslauga ir leidžia mažesnėms e. parduotuvėms gauti geresnes šios paslaugos kainas“, – sako Lietuvos elektorninės komercijos asociacijos Valdybos pirmininkas Vytautas Vorobjovas.
Pasak V. Vorobjovo, didžiųjų e. parduotuvių veiklos pradžia Lietuvoje bus naudinga ir dėl to, kad augins internete apsiperkančių žmonių skaičių, iš to e. prekiautojai tik išloš.
Lietuvos e. rinkos senbuviai jau ėmėsi konkrečių veiksmų
Vytauto Vorobjovo teigimu, didžiųjų e. parduotuvių atėjimas į Lietuvą jau iššaukė ir konkretesnių reakcijų.
„Galų gale, po daugybės metų svarstymų, „Aprangos grupė“ nusprendė pradėti prekybą internetu. Tai vienas didžiausių lūžių tarp vietinių e. komercijos žaidėjų. Kai anksčiau įmonėje vyravo skeptiškos nuotaikos interneto atžvilgiu, dabar ji nebeturi kur dėtis norėdama išlikti konkurencinėje kovoje su drabužių pardavėjais iš užsienio.
Pastarieji jau kelerius metus suteikia Lietuvos gyventojams galimybę pirkti iš jų internetu ir be problemų siunčia prekes į Lietuvą. „Aprangos grupė“ sureagavo teisingai ir atidarė kone visų savo Lietuvoje valdomų prekės ženklų e. parduotuves Lietuvos rinkai.
Taip pat panašu, kad ir didžiausia Lietuvos e. parduotuvė „pigu.lt“ reaguoja į minėtų drabužių tinklų atėjimą. „Pigu.lt“ šiemet pradėjo stiprinti savo drabužių ir avalynės segmentą, šiuo metu koncentruojasi į sportinius drabužius, bet, tikiu, netrukus imsis ir kitų aprangos grupių“, – sako V. Vorobjovas.
Pasak Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos vadovo, smulkesnės Lietuvos e. parduotuvės kol kas konkrečių veiksmų dėl e. komercijos milžinų atėjimo į rinką nesiima, reikia laukti ir stebėti, kas vyks rinkoje, rūpintis tiekimu, klientų aptarnavimu ir gerinti visus e. pardavimams aktualius procesus.
Rytų Europos šalių elektroninės komercijos ekosistema tobulėja
Žinia, kad Lietuvos rinkoje elektroninę prekybą pradeda tarptautiniai e. komercijos rinkos žaidėjai, yra neabejotinai džiugi, tačiau vis dar kyla klausimas – kodėl savo šalyje vis dar turime tiek mažai žinomų e. prekybos vardų ?
„Viena iš priežasčių yra ta, kad Lietuvos ir net visų Baltijos šalių rinka bei perkamoji galia yra palyginus maža. Kita priežastis – tai vis dar tarptautinei prekybai egzistuojantys barjerai: skirtinga mokestinė aplinka, tam tikri logistikos klausimai, prekių grąžinimo proceso organizavimas, pristatymo kaštai ir terminai. Kaip matome, „H&M“, „ZARA“ jau pradėjo prekybą Baltijos šalyse, „Amazon.com“ plečia savo logistikos centrų tinklą steigdama naujus objektus rytų Europoje. Tai atskleidžia, kad e. komercijos ekosistema darosi palankesnė bei pradeda atitikti didžiųjų pasaulinių e. verslų lūkesčius. Turbūt tik laiko klausimas, kada į mūsų kraštus atkeliaus dar daugiau tarptautinių e. prekybininkų“, – sako „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.
Kaip pastebėjo G. Bilevičius, tarptautinių e. parduotuvių atėjimas į Baltijos šalių rinką – ženklas vietinėms e. parduotuvėms, kad reikia peržiūrėti savo procesus ir veiklą bei imtis atitinkamų priemonių, kad išliktų konkurencingais. Juolab, kad iš didžiųjų prekybos grandų tikrai yra ko pasimokyti.