Vis daugiau Lietuvos elektroninės komercijos verslų plečia veiklos geografiją ir sava rinka įvardina ne tik Lietuvą, bet ir užsienio šalis. Vis dėlto toks stiprus rinkos augimas nėra lengvas iššūkis su mažesne nei 3 milijonų vartotojų auditorija įpratusioms dirbti e. parduotuvėms. Kylančius uždavinius plečiant veiklą už Lietuvos ribų šiandien seminare „Sėkminga e. komercijos plėtra į užsienio rinkas“ aptarė šalies e. komercijos rinkos žaidėjai.
Kaune vykusio seminaro metu vienas jo organizatorių, UAB „Makes You Local“ direktorius Baltijos šalyse Donatas Gudelis teigė, kad kiekvienai eksportuoti nusprendusiai įmonei svarbiausia atlikti rinkos analizę ir įsivertinti, ar galės sėkmingai vystyti verslą toje šalyje.
„Eksportas yra kiekvieno verslo žingsnis į priekį, apie kurį verta galvoti iš anksto. Pradedant rinkos konkurentų analize, kainų palyginimu, baigiant bendra rinkodaros aplinka pasirinktoje šalyje bei esminių pardavimų kanalų išsiaiškinimu. Imantis eksporto svarbu numatyti visus galimus scenarijus bei nusimatyti aiškią bei kryptingą veiklos svečioje rinkoje stretegiją“, – teigia D. Gudelis.
Seminare dalintasi patarimais apie plėtros užsienyje ypatumus
Seminaro metu buvo aptarta, ką kiekvienas į užsienio rinkas besiplečiantis verslas privalo žinoti. Pirmiausia, dėmesys skirtas įstatymų bazei: visoje Europos Sąjungos zonoje galioja tie patys vartotojų teises bei rinkodarą reguliuojantys įstatymų principai, tačiau svarbu juos pritaikyti vietinėms sąlygoms ir nuostatoms.
Dėmesį svarbu atkreipti ir į mokėjimų metodus. Didžiausios internetinių mokėjimų įmonės Baltijos šalyse „EVP International“ verslo vystymo vadovas Daumantas Barauskas seminaro metu pasakojo, kad atsiskaitymo būdai visose Europos Sąjungos šalyse yra panašūs – skiriasi tik bankai. Jo teigimu, daugeliu atvejų pakanka dviejų pagrindinių atsiskaitymo būdų – apmokėjimo grynaisiais pinigais atvežus prekes bei elektroninės bankininkystės.
Pirkėjų įpročiai skirtingose šalyse – kitokie
Dar vienas svarbus veiklos plėtros į užsienį aspektas – logistiniai sprendimai, kuriais, „DPD Lietuva“ produktų vystymo vadovo Tomo Baranausko teigimu, pasirūpinti reikėtų dar prieš pradedant prekybą užsienio rinkoje.
„Nors iš pirmo žvilgsnio logistiniai sprendimai visose rinkose – panašūs, skirtumų vis dėlto yra. Sėkmingai norinti dirbti e. parduotuvė turi prisitaikyti prie kiekvienos šalies vartotojų įpročių. Didžiausi skirtumai pastebimi informavimo, apmokėjimo, pristatymo ir prekių grąžinimo procesuose. Pavyzdžiui, Rytų Europos šalyse nemažas procentas e. pirkėjų atsiskaito grynaisiais prekių pristatymo metu, tuo tarpu Vakarų Europoje toks atsiskaitymo būdas nepopuliarus. Įdomu ir tai, kad Vokietijoje bei Jungtinėje Karalystėje įprasta siuntas palikti kaimynams, o Danijoje – tiesiog prie namų. Toks pristatymo būdas Lietuvoje sunkiai įsivaizduojamas“, – pasakojo T. Baranauskas.
Pasak T. Baranausko, sprendžiant logistikos klausimus užsienyje, svarbiausia pasirinkti patikimus partnerius, kurie ne tik pasiūlys vietinės rinkos poreikius atitinkančius sprendimus, bet ir atsakys į su šalies e. komercija susijusius klausimus.
Kaip pastebėjo „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros direktorius Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius, „Sėkminga e. komercijos plėtra į užsienio rinkas“ – ištisas seminarų ciklas, kuriame organizatoriai UAB „DPD Lietuva“, UAB „Makes You Local“ ir „EVP International“ noriai dalinasi sukaupta patirtimi bei žiniomis su Lietuvos e. komercijos atstovais. Seminaruose sudalyvavusių e. parduotuvių atsiliepimai atskleidžia, kad tokia informacija mūsų e. verslo atstovams yra aktuali ir naudinga. Seminarai vyksta įvairiuose Lietuvos miestuose, taigi sudalyvauti juose turi galimybę visi norintys.