Lietuvoje dalinimosi ekonomikos verslą pradėsiančios įmonės „Uber“ automobilių nesusistabdysite gatvėje, nematysite jų stovinčių prie oro uostų ar viešbučių ir už važiavimą automobiliu negalėsite atsiskaityti grynaisiais. Pasak Lietuvoje viešėjusio „Uber“ atstovo Alexanderio Lobovo, mūsų šalyje veiklą pradedanti įmonė yra ne taksi bendrovė, o technologijų įmonė.
Trečiadienį už „Uber“ plėtrą naujose rinkose (International Launcher) atsakingas A. Lobovas su Vilniaus miesto savivaldybe pasirašė pasitikėjimo memorandumą ir sutarė, kad Lietuvoje pradės veikti bandomoji dalijimosi automobiliais programa.
Kol kas A. Lobovas tiksliai negali pasakyti, nei kada per „Uber“ programėlę bus galima išsikviesti automobilius, nei kiek žmonių Lietuvoje samdys. Duodamas interviu jis užsiminė, kad Lietuvoje veikiančiam „Uber“ inžineriniam centrui reikės bent šešių papildomų darbuotojų.
Iki verslo pradžios Lietuvoje su valstybe „Uber“ turės sutarti dėl teisinio reguliavimo – dabar taksi paslaugas gali teikti tik specialią licenciją turintys vairuotojai, o norint dirbti „Uber“ jokios licencijos nereikės. Jei vairuotojo automobilis ir jis pats atitiks keliamus reikalavimus, galės registruotis ir dirbti.
Alexanderis Lobovas rodo, kaip veikia „Uber“ programėlė / Pauliaus Grinkevičiaus nuotr.
„Uber“ galima išsikviesti per mobiliąją programėlę. Vairuotojas nuo užsakymo priėmimo privalo atvažiuoti per penkias minutes, o vartotojai programėlėje mato jo buvimo vietą, automobilį ir net vairuotojo veidą. Už paslaugas atsiskaitoma padarant išankstinį apmokėjimą – iš sąskaitos rezervuojama pinigų suma, o automobilio kabinoje mokėti negalima.
Tiesa, 48 tūkst. vairuotojų turinčią „Uber“ vis sudrebina skandalai, o pastarąjį kartą skandalas kilo Indijoje, kai „Uber“ vairuotojas išprievartavo moterį.
Apie „Uber“ planus Lietuvoje ir ką įmonė daro, kad panašios nelaimės nepasikartotų, A. Lobovas pasakojo 15min.lt.
– Lietuvoje inžinerijos padalinį įsteigėte maždaug prieš metus – kodėl tik dabar pradėsite bandomąją „Uber“ versiją Lietuvoje?
– Nėra specifinės priežasties, bet per pastaruosius kelerius metus mes labai greitai plėtėmės įvairiose pasaulio šalyse. Mūsų ambicijos yra būti visur. Bet reikia laiko, kad viskas patikimai vyktų skirtingose vietose. Mes negalime tiesiog nuotoliniu būdu perkelti verslo iš San Fransisko ar Londono, mes turime būti čia, turime samdyti vietinių komandą. Visa tai užtrunka.
– Kiek žmonių ketinate įdarbinti Lietuvoje?
– Kol kas sunku pasakyti. Pastaruoju metu „Uber“ darbuotojų skaičius augo labai gretai. Mes turime 48 tūkst. darbuotojų pasaulyje, bet prieš kelerius metus jų buvo vos du šimtai.
Šiuo metu norime Vilniuje sukurti stiprią bandomąją sistemą, kad žmonės galėtų keliauti iš taško A į B efektyviai ir patikimai. Kai tai įgyvendinsime, geriau suprasime, koks verslo potencialas.
– Ar ketinate plėsti ir inžinerinį centrą?
– Taip, turime šešias laisvas pozicijas.
– Kada galima bus išsikviesti taksi per „Uber“ aplikaciją Lietuvoje?
– Programėlę galite įsirašyti jau dabar, bet dar negalite užsisakyti reiso. Džiaugiamės, kad pasirašėme memorandumą su Vilniaus miesto savivaldybe, bet dar labai anksti ką nors sakyti. Pirmiausiai turime sužinoti, kokie vairuotojai – partneriai su mumis dirbs, tuomet pranešime daugiau.
– Kokie reikalavimai keliami „Uber“ norintiems dirbti vairuotojams?
– Vairuotojų automobiliai turės būti ne senesni nei 10 metų, keturių durų ir penkių sėdimų vietų. Norintys dirbti „Uber“ privalo pateikti mašinos registracijos, draudimo dokumentus, pasą, vairuotojo pažymėjimą, pažymą apie teistumą ir duomenis apie vairavimo istoriją – kad neviršijo greičio ar nevairavo girtas.
„Uber“ gali dirbti jūsų kolega ar pusbrolis – visi, kas turi automobilį. Automobiliai brangūs, daug kainuoja jų priežiūra, brangūs degalai ir draudimas. Kiekvienas, kas turi automobilį, per „Uber“ gali pasidalinti šitomis išlaidomis su kitais žmonėmis.
– Taksi bendrovės nerimauja dėl „Uber“ atėjimo į Lietuvą. Kaip manote, kaip atėjus „Uber“ pasikeis taksi rinka Lietuvoje?
– Svarbu suprasti, kad mes esame ne taksi, o technologijų bendrovė. Žmogus negali pamojuoti ranka ir sustabdyti „Uber“ vairuotojo, „Uber“ automobilių nematysite laukiančių prie viešbučių ar oro uostų.
„Uber“ suteikia naujų būdų keliauti po miestą ir visiškai naują produktą. Mūsų tikslas, kad kelionė būtų saugi ir greita, kad žmonės turėtų galimybę iš taško A į tašką B nukeliauti patikimai. Taigi žmonėms suteikiame visai kitokį pasirinkimą negu veikiančios taksi įmonės.
Be to, mes tik pradedame bandomąją versiją. Pradėsime po truputį ir žiūrėsime, kaip ji veiks. Kol kas sunku kalbėti apie poveikį taksi rinkai.
– Neseniai kilo skandalas Indijoje, kai moterį išprievartavo „Uber“ vairuotojas. Kokių priemonių imsitės, kad tokių atvejų nebūtų Lietuvoje?
– Indijos atvejis labai baisus. Mūsų prioritetas yra saugumas. Jau dabar darome labai daug dalykų, kad važiavimas „Uber“ būtų saugus ir kai kurie į tai neatkreipia dėmesio.
Pavyzdžiui, kai išsikviečiate taksi per „Uber“, matote vairuotojo veidą, jo automobilį ir jo teises, o kiekvienas važiavimas yra sekamas palydovais ir informacija laikoma serveriuose. Taip pat į el. paštą po kelionės gaunate ir kelionės suvestinę – kainą, maršrutą ir kitus duomenis. Visa tai produktą daro labai saugų.
Be to, „Uber“ programėlėje yra funkcija, kuri leidžia pasidalinti kelionės maršrutu su tėvais ar draugais – jiems nusiunčiama nuoroda ir draugai gali sekti jūsų kelionę realiu laiku, žemėlapyje matyti buvimo vietą.
– Ar kaina už „Uber“ paslaugas bus mažesnė nei tradicinių taksi bendrovių?
– Nežinome, kokia bus kaina ir tai vienas iš specifinių dalykų, kuriuos turime nuspręsti. Bet norime padaryti, kad kaina būtų įkandama visiems ir leistų pritraukti kuo daugiau vairuotojų – partnerių.
– Ko tikitės iš verslo Lietuvoje?
– Mums labai patinka technologinė pažanga Lietuvoje. Inžinierių komandos sėkmė tai paliudija. Šalis, kuri turi inžinierių talentą ir populiaciją, kuri domisi technologijomis, yra puiki vieta pradėti verslą. Manau, kad žmonėms ir vairuotojams patiks „Uber“. Vilnius yra puikus miestas su puikia transporto infrastruktūra.