Bet kurios šalies inovacijų augimo priežastis – aukštosiose mokyklose gimstantys startuoliai, integruojantys mokslo žinias ir atliepiantys verslo poreikius. Apie jų dabartį ir perspektyvas Vilniuje vykusiame forume „Innovation Drift“ kalbėjo KTU rektorius Petras Baršauskas.
Šiemet forume savo mintimis bei įžvalgomis dalinosi daugiau nei 30 šviesuolių: verslo lyderių, politikų, mokslininkų. Čia buvo galima pasiklausyti, ką apie inovacijas mano tokių organizacijų, kaip „Mars One“, Pasaulio ekonomikos forumo, CERN, „Google“, Pasaulio Intelektinės nuosavybės organizacija, atstovai.
Kauno technologijos universiteto (KTU) rektorius Petras Baršauskas sakė, kad šiuolaikinės aukštosios mokyklos strateginiai mokslo prioritetai turi būti trys: tarptautiškumas, tarpdiscipliniškumas bei inovacijos ir bendradarbiavimas su verslu.
Pasak jo, KTU sėkmingai bendradarbiauja su verslu – sėkmingai įgyvendina Europos mokslinių tyrimų programas ir glaudžiai bendradarbiauja su verslu šalies ir užsienio pramonės sektoriuose. Tai atspindi ir didžiausias skaičius mokslinių tyrimų sutarčių su verslu tarp aukštųjų mokyklų Lietuvoje. KTU garsėja visame pasaulyje savo inovacijų laimėjimais ultragarso, organinės chemijos, mechatronikos, sistemų diagnostikos, aplinkosaugos inžinerijos ir daugelyje kitų mokslo sričių.
Startuoliai – tiltas į verslą
Bene svariausias Universiteto tiltas į verslo pasaulį – pirmasis mokslinis startuolių centras šalyje KTU „Startup Space“. Čia per trejus metus gimė net 44 pradedantieji startuoliai, kurie per vienerius veiklos metus sukūrė daugiau nei 40 išmaniųjų programėlių telefonams bei toliau vykdo įvairių inovatyvių produktų tyrimus ir vystymą.
KTU startuoliai dirba tiek tyrimų-vystymų srityje (angl. R&D), kur jau pagarsėjo savo nanopalydovu „LIT Sat-1“, bet ir produktų verslui kūrimo srityje. Vienas žymiausių tokių komercializuotų startuolių projektų – inovatyvi elektroninė nosis, nustatanti mėsos šviežumą. Pasak P. Baršausko, šiandien į startuolių veiklą įsitraukę per 15 tūkst. studentų, įvairiuose renginiuose, susijusiuose su startuolių veikla, dalyvavo per 4 tūkst. asmenų, pristatyta 150 idėjų, 50 prototipų bei sėkmingai veikia 44 įsteigtos bendrovės.
Sėkmingiausi KTU startuoliai – PM SCREEN GROUP, dirbantis su išmaniaisiais sprendimais bei INVENIS ir SNEAKY BOX, dirbantys su žaidimų kūrimu. KTU startuoliai taip pat plečia savo geografiją – dalis jų jau persikėlė į JAV, o jų partnerių sąraše – Stanfordo, Berklio, Aalto universitetai, rizikos kapitalo grupės „Nextury Ventures“, „Practica Capital“ bei daugelis kitų žinomiausių pasaulio bendrovių vardų.
Ateities planuose – tik augimas
KTU atidžiai planuoja savo startuolių ateitį – 2016–2020 metais bus siekiama spartinti besikuriančių startuolių plėtrą, plėsti universitete gimusių startuolių geografiją ir kokybę, didinti startuolių plėtros sistemą.
Taip pat bus siekiama pagerinti santykius tarp mokslininkų ir studentų, taip skatinant juos kurti daugiau inovacijų. Itin svarbus tikslas – ir toliau remti besimokančio, tobulėjančio jaunimo idėjas, apjungiant švietimą, mokslinius tyrimus bei žinių taikymą praktikoje. Būtina nepamiršti ir palaikyti investuotojų bendruomenės vystymąsi.
Kalbėdamas apie ateities skaičius, rektorius neabejojo, kad 2016–2020 metais KTU į startuolių kūrimo procesą įtrauks per 20 tūkst. savo ir kitų universitetų studentų, čia bus surengti 125 renginiai, kuriuose dalyvaus 7,5 tūkst. dalyvių. KTU planuojama iš viso turėti per 90 „Startup Space“ komandų bei 50 bendrovių, o Universitetas tikisi parodyti visuomenei bent 25 sėkmės istorijas.