„Lietuvos radijo ir televizijos centro (LRTC, Telecentro) žingsnis į Lietuvos telekomunikacijų rinką būtų ekonomiškai nepagrįstas, galėtų nutiesti tiltą nesąžiningai konkurencijai ir pakenkti dabar veikiančioms telekomunikacijų įmonėms – tokius nuogąstavimus trečiadienį spaudos konferencijoje išsakė nacionalinio informacinio ir ryšių technologijų sektoriaus asociacija INFOBALT ir „Civitta“ atstovai, reaguodami į žiniasklaidoje pasirodžiusius pranešimus.
Naujo žaidėjo atėjimas į rinką visuomet yra gera žinia vartotojams – tai reiškia daugiau galimybių rinktis, o toje rinkoje veikiančios įmonės ir turėtų būti nepatenkintos, nes kalbama apie naują žaidėją, su kuriuo reikės dalytis pyragą.
Juk kai „Tele 2“ ėjo į telekomunikacijų rinką, visi taip pat aiškino, kad vietos trečiajam žaidėjui nėra, o „Tele 2“ dabar siūlo mažiausias kainas Lietuvoje ir yra didžiausias operatorius.
Tačiau privačių telekomunikacijų įmonių atstovai teigia, kad „Telecentro“ atvejis – visiškai kitoks, visų pirma todėl, kad kalbama apie valstybės atėjimas į itin konkurencingą sektorių.
„Trūksta informacijos apie ekonominį pagrįstumą – yra rizika, kad naujo operatoriaus atėjimas iškreiptų konkurencingą rinką ir nebūtų naudingas vartotojams“, – kalbėjo INFOBALT vykdomasis direktorius Paulius Vertelka.
Jis atkreipė dėmesį, kad LRTC valdymas priskirtas Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerijai, kuri ir formuoja, ir įgyvendina elektroninių ryšių įgyvendinimo politiką, tad esą iškylą nesąžiningos konkurencijos rizika.
INFOBALT atsakingos Lietuvos valstybės institucijoms rugpjūčio 20 d. išsiuntė užklausą, tačiau kol kas atsakymas negautas.
Konsultacijų paslaugų įmonės „Civitta“ partnerio Roko Šalaševičiaus teigimu, Lietuvos telekomunikacijų rinka yra labai konkurencinga ir esą čia kainos – mažiausios Europoje, o bene vienintelis būdas naujam telekomunikacijų operatoriui pritraukti vartotojų būtų žema kaina.
„Jie galėtų kažką daryti nebent žymiai pigiau. Bet mes jau turime „Tele 2“ – jų kainos žemos ir jie tada jautriai reaguotų. Tada šioje rinkoje galėtų prasidėti neracionalūs veiksmai“, – sakė R. Šalaševičius.
Jis pridūrė neatmetantis scenarijaus, kad LRTC pastatys tinklą, į jį suinvestuos dešimtis milijonų eurų, o tada, norėdami pritraukti abonentų, paleis paslaugas už dyką.
„Padaręs tinklą gali daryti desperatišką žingsnį ir sakyti – jei aš degu, degs ir kiti“, – sakė R.Šalaševičius.
Mažiausios kainos Europoje
„Civitta“ pristatė ir jos atliktą telekomunikacijų rinkos tyrimą, kuriame teigiama, kad Lietuvos telekomunikacijų rinkoje po penkerių metų pertraukos įmonės fiksuoja pajamų augimą.
Šių metų pirmąjį pusmetį telekomunikacijų rinkos apyvarta augo 8,5 proc. Antrąjį šių metų ketvirtį, neskaičiuojant įrangos pardavimų, kurie šiek tiek iškreipia telekomunikacijų rinkos finansinius rezultatus, ji augo 4 procentais.
„Civitta“ analizė taip pat rodo, kad telekomunikacijų operatorių mėginimai pervilioti klientus lieka beveik bevaisiai – šių metų antrąjį ketvirtį klientų pas visus telekomunikacijų operatorius buvo panašus skaičius, kaip ir prieš dvejus metus.
Pasak R. Šalaševičiaus, vertinant Baltijos šalių situaciją, galima teigti, kad Lietuvos telekomunikacijų rinka šiuo metu auga sparčiausiai.
Analizė rodo, kad iki šių metų pabaigos LTE tinklo padengimas Lietuvoje bus aukštesnis nei Europos Sąjungos vidurkis, atitinkamai 90 proc. ir 79 procentai.
Lietuvos rinkoje veikiantys operatoriai siūlo žemiausias paslaugų kainas Europoje. Panašaus paslaugų paketo kainos vidurkis Europoje siekia 32 eurus ir yra beveik tris kartus didesnis nei Lietuvoje, kur kaina yra 12 eurų.
Vietos nėra
Remdamiesi savo tyrimu ir LRTC veiklos analize „Civitta“ ir INFOBALT atstovai sutaria – „Telecentrui“ tapti dar vienu sėkmingu telekomunikacijų operatoriui galimybių nėra.
„Šiuo metu rinkos situacija visiškai priešinga, kaip rodo apibendrinta analizė, tad sąlygos nėra labai palankios. Viena iš sėkmingo įžengimo į rinką prielaidų gali būti ir naujo rinkos dalyvio efektyvios ir rezultatyvios veiklos istorija. Deja, LRTC, šiuo metu dažniausiai linksniuojamas kaip galimas naujas rinkos dalyvis, iki šiol nedemonstravo pavyzdingų rezultatų”, – vertina R. Šalaševičius. Analizė rodo, kad per septynerius veiklos metus LRTC pastatę WiMAX tinklą sugebėjo pritraukti 54 tūkst. klientų, kurie sudaro apie 4 proc. visos interneto vartotojų rinkos.
Ekspertų skaičiavimai rodo, kad naujo operatoriaus sukūrimas pareikalautų didelių investicijų – vien techninei bazei sukurti esą reikės ne mažiau kaip 60 – 80 mln. eurų investicijų. Metiniai veiklos valdymo kaštai gali siekti dar papildomai 8-10 mln. eurų per metus. O tai yra didelės sąnaudos, kurias padengti būtų itin sunku.
Paklaustas, kodėl, jo nuomone, LRTC veržiasi į telekomunikacijų rinką, kurioje taip ankšta, R.Šalaševičius sakė manantis, kad taip yra dėl noro išlikt – LRTC naudojo „Wimax“ technologiją, kuri šiuo metu jau atgyvenusi. Iš viso „Telecentras“ turi maždaug 80 tūkst. vartotojų, taigi norėdamas tęsti veiklą norėtų teikti paslaugas naudodamas kitą standartą – LTE.
Taigi gavęs licenciją LRTC automatiškai taptų ir telekomunikacijų operatoriumi.